Futó felület

Mikor a legolcsóbb a gumiabroncs?

2018. február 01. - Kulani

gumi003.jpgTéligumit venne februárban? Nyári gumit szeptemberben? Meglepően sokan gondolják azt, hogy az autógumi kereskedelem olyan, mint a ruhakereskedelem: a szezon végén vannak a leárazások, és akkor lehet a legjobban bevásárolni. Pedig nem. Érdemes inkább tanulmányozni a fapados légitársaságok jegyárusítását.

Kinél van a raktár kulcsa?

Kezdjük egy gyors szorzással. A magyar utakon futó személyautók gumiigényének kétharmadát 28 körüli méret fedi le. Minden méretből raktározzunk háromféle gyártmányú gumit (olcsó, középkategória, prémium), legyen téli és nyári is, és legyen raktáron legalább két teljes szett (8 db). Nem kell kalkulátorozni, én már megtettem: ez 1344 darab gumit jelent. A gumik bruttó átlagára kb 15 ezer forint. Egy újabb szorzás, és ki is jön, hogy ennek a szortimentnek az ára kicsivel 20 millió forint felett van. 

Tehát az a gumis, aki három vevőből egyet eleve nem is tud kiszolgálni, és akit ki tud, azt is csak csekély választási lehetőséggel (csak három márka, semmi négyévszakos gumi, a különböző súly- és sebességindexeket meg pláne felejtsük el), az is egy kisebb családi ház árát tartaná gumiban.

A kemény árverseny miatt az árrés meglehetősen korlátozott, így aztán az a gumis, vagy az a webshop, akitől a guminkat vesszük, meg sem próbál még ennyi raktárkészletet sem tartani. Ma Magyarországon a gumisok egyszerre tipikusan egy-két milliós raktár készlettel rendelkeznek, amiből összesen 20-40 autót lehet felgumizni. Csak hogy lehessen mihez viszonyítani: teljes kihasználtságon, tehát például októberben, egyetlen szervizállás naponta 20-30 autót tud átgumizni.

Árazás ipari módszerekkel, naponta kétszer

A hosszú bevezető azért kellett, hogy lássuk: az árakat nem annyira a kiskerek diktálják, hanem a nagykerek, akik mára nagyrészt átvállalták a kiskereskedelem korábbi puffer szerepét. Szezon közben is vállalják akár egy-egy szett kiszállítását is a viszonteladóiknak. A kiskerek ráteszik a saját árrésüket a beszerzési árakra, és ennyi… Tudni kell, hogy az árgépes weboldalakon taroló gumis cégek hihetetlenül alacsony, 1-4 százalékos árrésekkel dolgoznak, aztán vagy egy-két szezon alatt rájönnek arra, hogy így csak csődbe mennek, és változtatnak az üzleti modelljükön, vagy tényleg csődbe is mennek. De ez egy másik történet, erről majd máskor.

gumi005.jpgTehát az árak alakulását a legkevésbé a kiskerek diktálják, sokkal inkább a nagykerek. A nagykerek árazása újabban modern módszerekkel történik, ami nagyon hasonlít a fapados légitársaságok árainak alakulásához.

De mi köze egy Budapest-Amszterdam járatnak a 205/55R16 gumik árához? Két közös vonás van:

1) egy adott járaton lévő ülőhelyek száma is véges és a 205/55R16 méretben egy szezonban rendelkezésre álló gumik száma is véges (mivel a gyárak ellenütemben termelnek, azaz télen a nyári gumikat gyártják, nyáron a télieket, így a készletek fixnek tekinthetőek, ugyanúgy, mint a repülőre felültethető utasok száma is), illetve

2) a légitársaság és a gumis nagyker is a rendelkezésére álló készletet szeretné a lehető legmagasabb áron kiárulni.

A légitársaságok is és a gumi nagykerek is automatizálják az árazást, az árlisták mögött úgynevezett Yield Management, azaz "Profitmenedzser" algoritmusok állnak, ezek állítják be az árakat. Az algoritmusok egyszerre több változót figyelnek, amikor kialakítják a kimenő árat, és ezek közül a beszerzési ár csak az egyik. A legfontosabb paraméterek a pillanatnyi raktárkészlet, illetve a kereslet (várható) alakulása. Ezt egyebek mellett történeti adatbázissal igyekeznek meghatározni (tavaly, tavalyelőtt, meg azelőtt ebben az időszakban mennyi ilyesmi gumi fogyott), másrészt figyelhetnek egyedi funkciókat, például az időjárás előrejelzést is. Ha a következő hétre lehűlést és havazást mondanak októberben, a téli gumi árak elkezdenek felfelé kúszni.

Attól azért nem kell tartani, hogy az algoritmusok óránként rángatják az árakat, de mi speciel ismerünk olyan német nagyonnagykert, ahol szezon idején naponta kétszer is átpörgetik a kimenő árakat. A yield management  működése remekül megfigyelhető az árak hosszabb távú mozgásán, ha például egy minta jól szerepel az aktuális ADAC-teszten. Pláne ha ez a siker váratlan, mint két éve a Vredestein Sportrac 5 első helyezése a 185/65R15 méretben. A nagyokhoz képest a Vredestein gyártókapacitása korlátozott, a teszt nyomán felívelő kereslet – rövid távon - a Sportrac 5 árának drasztikus emelkedéséhez vezetett. Hasonló történt idén télen a Kléber új téligumijával is.

Mi marad a szezon végére?

Az algoritmusok optimális esetben olyan ügyesen működnek, hogy a szezon végére szépen elfogynak a gumik. A menő gumikon elég szépen lehet keresni, a nem menő gumikon meg nem, de a szezon végére csak kevés gumi marad raktáron, azok pedig tipikusan a piacilag legkevésbé sikeresek.

Aki a szezon végi „kiárusításban” reménykedik, az többnyire azokkal a gumikkal találkozhat, amiknek az árát a yield management algoritmusok folyamatosan tolták lefelé, de még így is beragadtak. Nem tagadva, hogy ezek között is lehet egy-egy félreismert zseniális gumi, azért tipikusan ez a reszli. A maradék. Lássunk tisztán: ami másnak nem volt elég jó, az nekünk sem az. A vacak az olcsón is vacak.  

Ha kiskernél ragad be áru, tipikusan valami megrendelt, de át nem vett gumi, attól még a szezon második felében megpróbálnak megszabadulni. Apróhirdetésekben, Facebook-csoportokban tolják ki az árut, gyakran a beszerzési áron, ritka méret esetén esetleg kicsivel alatta is, de mivel eleve alacsony árréssel dolgoznak, nagy csodában nem érdemes reménykedni. És ami fontos: mindig csak egy-két szett gumiról van szó, és csak nagyon ritkán a kurrens méretekben.

Rés a pajzson

Az árvadászoknak azért vannak jó híreim is. Pontosan meg lehet mondani, mikor lehet a legjobb áron új gumit venni.

Az előrendelési szezonban.

Bár korábban azt írtam, az egységsugarú gumis raktárkészlete ritkán nagyobb egy-két millió forintnál, de az országban sok ezer gumis működik, és a sok ezerszer 1-2 millió forint az bizony sokmilliárdos tétel. A szezon előtt a nagykerek ezért extra kondíciókat találnak ki a viszonteladóknak, hogy azok feltöltsék a saját raktáraikat a tőlük előre berendelt gumikkal. A nagykereknek ez azért jó, mert a szezonális csúcsokat (amiket úgyis nehezen bírnak logisztikával) mérsékli a kiskerek puffer kapacitása, illetve a korábban kiszállított áruból korábban érkezik a bevétel is.

gumi002.jpgA téli gumik előrendelési szezonja júliusban kezdődik, ekkor jönnek ki a gyártók és a nagykerek kondíciós listái, és általában szeptember közepéig tart. A nyári gumik előrendelési szezonja hasonlóan működik, január elején jelennek meg a friss listák, és február végéig, március elejéig tudnak a kiskerek rendelni róluk. Az előrendelési szezon végén ez a lista az érvényét veszti, a szezonban mindenki magasabb árakkal dolgozik. A készletfogyást ilyenkor már a yield management rendszerekkel szabályozzák, tehát az igazán kurrens áruk tovább drágulhatnak.

Bár az előrendelési szezon célja, hogy a kiskerek feltöltsék a raktáraikat, a sajátos piaci viszonyok miatt (öldöklő verseny egy hiper árérzékeny piacon) a kiskerek túlnyomó többsége ilyenkor az előrendelési árakra is csak a "szokásos" árrést teszi rá, ergo ílyenkor lehet a legolcsóbban gumihoz jutni.

Amikor szinte ingyen adják a gumit

 

Bizony, van olyan is, hogy gumikat a listaáruk 10-20 százalékáért el lehet hozni. Mielőtt azonban nagyon belelkesedne valaki, tegyük gyorsan hozzá: de nem az egyszeri autósnak. A gumi nagykerek kifejezően "likvidációnak" hívják, amikor a 3-4 éves nem forgó készleteiktől megszabadulnak. Alapvetően kisker partnereiknek ajánlják fel a tételeket, gyakran rendelési minimumot is meghatározva.

Az utóbbi években a gumis cégek is beszálltak a Black Friday nevű karácsony előtti őrületbe, és ilyenkor a végfelhasználónak is őrült árakon tolják ki a gumikat. Azt azért tudni kell, hogy ezek az elképesztő ajánlatok sosem a futó méretekre, vagy legalábbis sosem a legmenőbb mintákra érvényesek, és az így elkótyavetyélt gumik tipikusan több éves gyártásúak.

Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://abroncs.blog.hu/api/trackback/id/tr6313625206

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dan da Man 2018.02.03. 05:39:06

Köszönöm. Ez hasznos volt.

Attila Elekes 2018.08.03. 10:45:53

Az igazság a kopott gumiabroncsokról.
Rengeteg hasznos cikkünk van, amivel sok pénzt tudtok megspórolni, ha szezon előtt szerzitek be az abroncsaitokat.
bhpgumi.hu/blog/az-igazsag-kopott-gumiabroncsokrol/
süti beállítások módosítása