Ugye senki nem gondolta, hogy itt most egy műszaki leírást fog olvasni a guminövesztésről? Viszont a cím mégsem annyira furmányos, mint a kamu hírblogok lájkmágnes címei. Ugyanis arra igenis van költséghatékony módszer, hogy minden szezont vadiúj, 8 mm-es gumikkal kezdjünk. Ehhez csak annyit kell tenni, hogy minden szezon elején új gumit veszünk. Hehe, egy gumikereskedő miért is javasolna mást? Azt fogom kifejteni, hogy ez anyagilag is abszolút megéri. Elő a kalkulátort!
A helyzet kulcsa az, hogy a magyar piac hiper árérzékeny. Aki nézegeti a Facebook gumis csoportjait, láthatja, hogy ilyenkor a szezon elején döbbenetes a használt gumik forgalma. A piac különösen ki van éhezve a minőségi használt árura, azaz a viszonylag fiatal gyártású, még elegendő mintaárok-mélységgel rendelkező gumikra. Ezeket könnyen el lehet adni, akár viszonylag magas áron is.
Nézzünk egy konkrét példát: a legtipikusabb méret ma a 205/55R16. Ebben a méretben egy szett új, akciós prémium gumi ára kb 4 x 20.000 = 80.000 forint. Egy ilyen gumi egy adott felhasználónál mondjuk minden évben 1-1 mm-t kopna, azaz a negyedik év végére érné el a 4 mm-es szintet, ahol az igényes felhasználó cseréli az abroncsát. Az ötödik évet új szett gumi vásárlásával indítaná. Azaz öt év alatt a költsége két szett új gumi, 80.000 + 80.000 = 160.000 ft.
Én viszont azt mondom, minőségi használt gumiként az eredetileg 20 ezer forintos akciós árú gumit (előző évi gyártással, 7 mm mintaárok-mélységgel) simán el lehet adni az eredeti áránál 25 százalékkal olcsóbban, 15 ezerért. Tehát az eredetileg 80 ezerért vett szettért egy év használat után 60 ezret kaphatunk. Egy új szett gumira így 20 ezret kell ráfizetni. A négy éves futamidő alatt összesen 80 ezer forint a plusz költség - jé, pont mint egy új szett gumi ára!
Nézzük csak meg ezt a táblázatot:
Tehát öt év alatt ugyanannyit költöttünk gumira, viszont minden szezont vadiúj, 8 mm-es, friss gyártású gumival kezdtünk.
Erről beszélek, Nyuszómuszó!
Természetesen ez más futásteljesítménnyel is kijön: ha valaki mondjuk sokat jár az autójával, és egy szezon alatt 2 mm-t is elhasznál, akkor az immár csak 6 mm-es gumit is csak fele áron tudja értékesíteni, uszkve 40 ezerért - nade nála az új gumi vásárlás is dupla olyan sűrűn következne be. Ugyanott vagyunk.
Oké, elismerem, hogy némileg idealizált a modell. Először is feltételezi, hogy a gumiszerelés nem jelent plusz költséget, mert amúgy is minden szezonban szereltetnének. Ez nem jön ki azoknak, akik két szett felnit használnak, és a téli/nyári cserét megoldják maguknak. Mondjuk erről én azt gondolom, hogy a gumikat érdemes szezononként centríroztatni - még sosem fordult elő, hogy egy szezon végén centrírgépre rakott keréknél pontosan ugyanannyi súly került volna vissza pontosan ugyanoda. Továbbá azt is gondolom, hogy két- háromévente igenis érdemes a gumiszelepet is kicserélni, még ha ehhez szét is kell szerelni a kereket.
Másodszor azt feltételezi, hogy a tisztelt autótulajdonos szeret hirdetésekkel bajlódni: fotózni, szöveget írni, kiposztolni a Jófogásra, FB-csoportokba, ide-oda, aztán telefonon alkudozni, végül a megjelenő érdeklődőket fogadni. Ez valóban nem mindenkinek való. Viszont ha nincs kedvünk ezzel foglalkozni, simán otthagyhatjuk kedvenc gumisunknál is a szettet. Nyilván kevesebb pénzt kapunk érte, így a végére nem jön ki nullára az egyenlet, de érdemes számolgatni, mert még így is megérheti.
Harmadszor azt is feltételezi, hogy az autónk gumimérete keresett méret. Kétségtelenül könnyebb eladni egy szett gumit a 205/55R16 méretben, mint mondjuk egy mérettel arrébb, 195/55R16-ban, ami sokkal-sokkal kevesebb autóra passzol. De ilyenkor jöhetnek jól a márkaklubok, tehát a helyzet messze nem reménytelen. Szintén megkönnyíti a használt gumik eladását, ha valaki nagyobb településen él. Mi magunk is mindig azt javasoljuk a használt gumit vásárlóknak, hogy ne adjanak pénzt olyan gumiért, amit előtte szakember nem vizsgált át. Ez nyilván sokkal egyszerűbb, ha a vevő és az eladó közel laknak egymáshoz.
Vannak tehát átgondolni való kérdések, de a legtöbb embernek bizony megérheti minden szezonban új gumit vásárolnia.
Rövid összegfoglaló a Kulani-módszer sikeres alkalmazásához
1) Új gumi vásárlásakor a szokásosnál is jobban keressük az akciós ajánlatokat. A módszer sokféle gumi esetén kijön, a legjobban mégis prémium gumikkal működik. Bár azzal kapcsolatban, hogy a gumitesztek mennyire képezik le valóságot, eléggé szkeptikusak vagyunk, mégis ténykérdés, hogy a teszteken jól szereplő gumikat használtként is könnyebb magas áron eladni.
2) A használt gumi eladásakor sokat számít a kereskedői véna. Csináljunk "szép" és értelmezhető fotókat. A fotózás előtt nem hülyeség megtisztítani, széppé varázsolni a gumikat. A vevők imádják azokat a fotókat, amiken valamilyen mérőeszköz mutatja a gumi mintaárok-mélységét. Szintén érdemes a DOT-számot külön lefotózni.
3) Ha viszonylag ritka méret a gumink, keressük fel a Wheel Size oldalt, ahol a gumiméret beírásával megkapjuk, milyen autókat szereltek az adott mérettel. Utána az adott autómárkák, autótípusok saját Facebook-csoportjaiban, fórumain is tudunk célzott hirdetéseket feladni.
4) Érdemes a gumisunknak is felvázolni a tervünket. Könnyen lehet, hogy tud értelmes beszámítási konstrukciót kitalálni.
5) Ha nem is jönne ki, hogy az évenkénti gumicsere ugyanannyiba kerüljön csak, mint X évente a teljesen használhatatlanra kopott szettet újra cserélni, a mindig teljes értékű gumin való közlekedés - szerintem - mindenképp megér valamennyi plusz költséget.