Még az ünnepek előtt a Vörösmarty téri vásáron történt, hogy mellettünk egy érdeklődő egy karácsonyi dísztárgyat nézegetett: tudjátok, azt a kis folyadékkal töltött üveg félgömböt, amiben rénszarvas húz egy szánt a Télapóval, és ha megrázzuk, felkeverdik benne valami por, és hóesést imitálva ülepszik le újra a félgömb aljára. Szóval az utcai árustól megkérdezte az érdeklődő, hogy van-e rá garancia. Amivel sikerült is zavarba hoznia az eladót. Amiről nekem eszembe jutott, hogy kéne írnom egy posztot az én zavaromról, amikor az ügyfeleim engem kérdeznek, van-e garancia a gumira, amit tőlem vesznek.
A rövid válasz ugyan egyértelmű és megnyugtató: természetesen van garancia, egy év, egyes márkákra két év is, de mégsem sok esetre emlékszem, amikor valakinek tényleg sikerült is érvényesítenie a garanciát.
A garancia köznyelvi szó, azt jelenti, hogy a hibás terméket kijavítják vagy kicserélik a vásárlás után egy bizonyos időn belül. A gumi megvásárlása egyszerű „fogyasztási szerződés” (PTK. 305. §), így a gumiabroncsra adott egy éves „garancia” első hat hónapja jótállás, második hat hónapja (illetve az ez után következő, marketing szempontból önként vállalt időszak) szavatosság.
Akit jótállás és a szavatosság pontos definíciója is annyira izgat, mint Palvin Barbi legújabb fürdőruhás fotói, az egy világos és részletes leírást talál a jogi háttérről itt, mi pedig térjünk vissza a gumikhoz.
Szóval megvesszük a gumit, kapunk mellé egy számlát, és ezzel megkezdődik az egy éves vagy hosszabb garancia. Ha a gumi elromlik, visszavisszük a boltba: „Helló, elromlott a gumim.” Mivel a gumi nem javítható termék (ha egy szög átlukasztja a gumit, az persze a legtöbb esetben javítható, de az semmiképpen nem tartozik a garanciális hibák közé, mivel a vásárláskor a szög még biztosan nem volt a gumiban), szóval miután egy gumi nem javítható, az eladónak simán ki kell cserélnie. Ugyanakkor, ha bebizonyítja, hogy a gumi nem gyári hibás volt, és azért romlott el, mert „nem rendeltetésszerűen” használtad, akkor mégsem kell kicserélnie.
Tehát az történik, hogy először is a forgalmazó műszaki szakértője bevizsgálja az elromlott gumit és kiad egy szakvéleményt. Ha megállapítja a gyári hibát, kapsz egy új gumit, heuréka. Ha viszont a szakvéleményben az áll, ami a leggyakoribb, hogy nem-rendeltetésszerű-használat bla-bla-bla, akkor csaó garancia, helló pénztárkassza.
Az így keletkezett vélemény természetesen egy olyan szakértőé, aki a forgalmazótól kapja a fizetését, ezért ezt a szakvéleményt meg lehet támadni egy ellentmondó szakvéleménnyel – de ehhez már ügyvéd is kell.
Ami a gyakorlatot illeti, a leggyakrabban az történik, hogy a gumi hibája már a felszerelés közben kiderül, és a gumisod eleve nem is szereli fel a gumit. Ilyen hiba lehet, ha külső sérülés látszik a gumin, vagy ha a centrírozógép mutat ki valamilyen kisebb, szemmel esetleg nem is látható deformációt vagy anyaghiányt. Gyakran az utal a problémára, hogy az adott gumit nem, vagy csak 16 tonnás súlyokkal lehet úgy-ahogy kiegyensúlyozni.
A garanciális hibák túlnyomó része a felszereléskor kiderül. Egy másik jelentős részük közvetlenül az autóra szerelés utáni napokban: például az állandó lassú nyomásvesztés (persze a szelephibát kizárva), vagy olyan menet közben jelentkező rendellenesség, rázás, félrehúzás, zaj, amit a gumis saját maga nem tud megnyugtatóan kijavítani mondjuk a kerekek átvariálásával, újracentrírozásával, vagy a gumi elforgatásával az abroncson.
Ha a gumis felszerelte a gumit, mi pedig már egy-két hetet boldogan elautóztunk anélkül, hogy gondunk lett volna a gumival, napról napra csökken az esélye annak, hogy igazi gyári hibát találjunk a gumin. A műhelyekbe a legtöbbször ezekkel a hibákkal hoznak vissza gumikat:
- pukli nőtt a gumi oldalfalán. Ezt a gumisok szálszakadásnak hívják. Kifejező név, azt jelenti, hogy a gumi vázát adó szövetben egy vagy több szál elszakadt, és a gumiban lévő nyomás felfújja a szakadás helyén a külső gumiköpenyt, pont ahogy mi fújtuk gyerekkorunkban a lufis rágót. Elméletileg nincs teljesen kizárva, hogy egy szövetszál anyaghiba miatt magától is elszakadjon, de ha a forgalmazó szakértője megtalálja a mechanikai sérüléseket a gumin, akkor nem gyártási hibával állunk szemben, hanem azzal, hogy valami ollóba fogta a szövetet, és az nyírta el – tipikusan egy kátyú széle az olló egyik szára, és a felnink pereme a másik. Nagyon-nagyon ritka az olyan puklis gumi, amit elfogadnak garanciában. (Figyelem: a szálszakadt abroncsot minél hamarabb cserélni kell, mert a puklis gumi gyorsan és váratlanul kaphat durrdefektet…)
- bezajosodott a gumi. A zajt többnyire a mintázatot adó blokkok fűrészfogas kopása okozza. A fűrészfogas kopás a rendellenes kopások mostanában legelterjedtebb változata, kis leegyszerűsítéssel és röviden az okozza, hogy túl erős és túl nagy autókat választunk magunknak. A feleslegesen kemény, sportos futóművek, a nagy teherbírású autók (kombik, SUV-k, egyterűek) terhelés nélküli használata miatt a hátsó kerekek folyamatosan pattognak a sima úton is, még ha észre sem vesszük, hogy századmásodpercekre egy-egy millimétert elemelkednek. A földet érés pillanatában a fékező hatás valósággal leráspolyozza a blokkok élét. Ha tenyérrel végigsimítjuk a futófelületet, érezzük is a fűrészes kiképzést. Sorry, a fűrészfog nem gyártási hiba. (Megelőzés: az erre hajlamos autóknál gyakori kerékcsere az első és a hátsó tengely között.)
- rendellenes kopás: ha a mintázat nem egyenletesen kopik, az szinte mindig visszavezethető az autó hibájára. A kagylós kopás egyértelműen a lengéscsillapítók rossz állapotára utal, az egyik szélén lenyalt mintázat pedig futóműbeállítási hiba. Törődjünk bele, hogy tényleg nincs olyan, hogy a futófelület egyik szélén „lágyabb” a gumi.
- minták sérülése, mintaelemek leválása: ha a mintaelemek utólag, egyesével lennének ráragasztgatva a karkaszra, logikus lenne, hogy a minták leszakadását a gyártási folyamatra vezessük vissza. Ellenben a gumi nem így készül, hanem öntőformában, így a mintaelemek leváláshoz szinte mindig olyan sérülés vezet, amit valami úton fekvő tárgy és a gyorsan forgó kerék találkozása okozott. Veszélyesek lehetnek az úton lévő üvegcserepek, apró fémdarabok, de akár egy makadámos bekötőút éles profilú kavicsai is. Szerencsére ezek a felületi sérülések inkább csak esztétikai jellegűek, a gumi tapadását, teljesítményét nem befolyásolják. Kivéve persze, ha kilátszik a gumi vázszerkezete.
Létezik viszont néhány hibajelenség, amit időnként elfogadnak garanciában.
- nyomásvesztés: a leggyakoribb ok, hogy szög vagy csavar áll a gumiba, ezt a gumisod azonnal észreveszi és megjavítja, persze nem garanciában. A második leggyakoribb ok a szelep hibája, ez is gyorsan és biztosan kiszűrhető. Lényegesen ritkább, hogy a pereménél ereszt a gumi, és tipikusan ezt is inkább a felni deformációja okozza. Viszont nagy ritkán előfordulhat, hogy a peremhuzal-karika nem zár megfelelően. Ez nem javítható, és fiatal guminál simán fel is veszik cserére.
- a futófelület leválása: ritkán fordul elő, de egy prémium márka egyes gumijainál egy időben többen is többször találkoztunk vele. A fiatal gumiknak egyszer csak elkezdett kirojtosodni a futófelület széle. A forgalmazó vizsgálat nélkül cserélte. Később, amolyan iparági mendemondából derült ki, hogy a gyár kivizsgálta a rejtélyes hibát, és arra jutott, hogy technológiai hiba okozta a problémát: az egyik gyáregységben a nyári hőségben a munkások a megfelelő védő öltözet nélkül, félmeztelenül pakolták a félkész gumikat, ami hozzáérhetett az izzadt felsőtestükhöz, és ezek az izzadtságfoltok okozhatták a későbbi gondokat.
Aki nem ugrotta át az első bekezdéseket a jogi háttérről, az észrevehette, hogy az egyik fontos kifejezés a „bizonyítás terhe.” Amikor bizonyításról van szó, felsejlenek mindenféle belső képek bíróságról, taláros ügyvédekről, rizsporos parókájú bírókról…. És a valóság tényleg ilyen. Viszont bizonyos esetekben a gyártó, a forgalmazó vagy akár a viszonteladó is dönthet úgy, hogy vitatható esetben külső nyomás nélkül is magára vállalja a garanciális cserét - ezt hívjuk méltányossági cserének. Az üzleti világ persze nem jótékonysági intézmény, ezt akkor teszik meg, ha ebből hosszabb távon nyereségre tehetnek szert.
Vannak bizonyos márkák, akik viszonylag nagyvonalúan kezelik a garanciális ügyintézést. Nem akarok tippeket adni, elég legyen annyi, hogy vannak olyan gumis cégek, akik hosszabb távra terveznek berendezkedni nálunk, és ennek adott esetben komoly befektetésekkel is bizonyságát adják. Akik olvassák a blogot, nagyjából sejtik, kik azok a játékosok, akik euró milliókat fektettek be a magyarországi gyártásba, a viszonteladói hálózat kiépítésébe és fejlesztésébe. Nekik minden egyes hazai ügyfél fontos, és adott esetben a könyörtelen szakértők feje felett is átnyúlva kiegyeznek a végfelhasználóval.
Az elmúlt évek egyik kereskedelmi újítása, hogy néhány komolyabb gumi nagyker bevezette a "kátyúgarancia" nevű szolgáltatást. A sokáig kizárólag az árversenyről szóló magyar piacon komoly bátorság kellett a még alacsonyabb árrés helyette egy valódi, értelmes szolgáltatással szerezni új vevőket.
Ezekről egy következő posztban írok. (Íme.)
Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.