A kínai gumigyártás ma pont ott tart, ahol a kínai autógyártás. A nagy multicégek kínai gyáregységei az anyacég felügyelete alatt tudnak kiváló termékeket készíteni, miközben a saját fejlesztésű termékek egyelőre csak szemre hasonlítanak a márkásakra. Mármint távolról nézve, kicsit hunyorogva.
A közmondásosan olcsó kínai munkaerőt (meg a környezetvédelem elmismásolását) tökéletesen ellensúlyozza, hogy a gumik sok ezer kilométert utaznak, mire ideérnek. Az abroncs szállítása nem olcsó, mert az abroncs nagy és nehéz. Egy 8-10 ezerért árult Suzuki méretű abroncs helyén vagy két tucat iPhone elférne a raklapon....
Ami az abroncsokban drága, az a know-how, a fejlesztés. A globális gumis cégek fejlesztőközpontjainak éves költségvetése milliárdos nagyságrendű, euróban. A fejlesztőközpont költsége kétségtelenül beépül minden egyes eladott abroncs árába.
Természetesen lehet gumit gyártani 20 éves eljárásokkal és gumikeverék receptekkel is, de azok a gumik a 20 évvel ezelőtti technológiai szinten lesznek. Milyen lenne, ha ezt a cikket egy 20 éve fejlesztett laptopon kellene olvasnod?
Gumiszervizes kollégák kénytelenek kínai gumikkal is foglalkozni, mert a járműnek gurulnia kell, a "nincs pénz" viszont nagy úr. Már eleve ott kezdődik a probléma, hogy néha ugyanolyan cikkszám (nem márkanév! cikkszám!) alatt szemre is eltérő árut kapnak. Néha viszont eltérő márkanevű (nem cikkszám! márkanév!) abroncsok néznek ki szemre és tapintásra ugyanúgy.... Az általában még megy, hogy kapjanak egy raklap egyforma gumit. De ha akár csak pár hét múlva 1-2 db pótlásra van szükség.... felejtsd el. Addigra esetleg már az importőr (Csing-Csang kft, Lassúsebes) telefonszáma sem él.
A minőség pedig teljesen változó, és nagyjából megjósolhatatlan, mitől függ. Álltam már olyan ember mellett, aki hallott már egész jó kínai gumiról. Ilyen volt például egy ismerős flottában a Triangle márkanevű kisteher téligumi 195/70R15C méretben egy pár éve. A sofőrök nem panaszkodtak, a futásteljesítmény normálisan alakult, rendkívüli esemény nem történt. Az Infinity egy mintája jól szerepelt (a középmezőnyben végzett) az Autónavigátor tesztjén.
Más gumikkal azért nem mindig túl boldogok. Előfordult már, hogy az első szerelésnél volt egy 5% selejt (olyan deformáció vagy sérülés, ami miatt a gumi nem szerelhető vagy nem centrírozható), aztán sorba jöttek vissza az autók levált futófelülettel, kiszakadt mintablokkokkal, rejtélyes bezajosodással. Meg aztán megállni sem mindig könnyű velük. Soha nem tudod, mit kapsz.
Ha választani kell egy használt márkás gumi és egy új kínai között, akkor már inkább az új kínai. De ha egy kínai és egy valamivel drágább, nagy márka harmadvonalába tartozó gumi között kell választani (Kormoran - Michelin, Debica és Sava - Goodyear, Dayton - Bridgestone, Matador - Continental, stb), akkor már inkább érdemes egy kicsivel több pénzért az utóbbit választani. A guminál úgysem a vételárat érdemes nézni, hanem a várható ft/km arányt.
Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.