Telefonon, email-ben és élőben is vannak folyton visszatérő kérdések, amikkel simán ki lehet akasztani minket, gumisokat. Ezekből készítettünk válogatást. Olvasd végig a listát -- és soha, de soha többé ne tedd fel ezeket a kérdéseket.
A 10. legidegesítőbb a kérdés:. "Jönnék hozzátok szerelésre, hozom az új gumikat. Ugye otthagyhatom a régieket?"
Na ja, de plusz pénzbe fog kerülni. Röviden összefoglalva: a gumiabroncs veszélyes hulladéknak számít, az elszállítása nekem pénzbe kerül. Ennek nagyon nem így kéne lennie, viszont így van. Ha nálam veszed az új gumidat, annak az árrésében benne van, hogy gondoskodjak a nálam hagyott gumikról is. A szerelés árába nem mindig fér ez bele.
A 9. legidegesítőbb a kérdés: "De ugye ez a Linglong is jó gumi?
Ne hozzál kellemetlen helyzetbe. A Linglong és a többi olcsó gumi nem "jó" gumi, legalábbis nem úgy, hogy egy gumis jó lelkiismerettel rábólintson. Nem akarunk rossz érzést okozni, de nem akarunk hazudni sem. Szóval inkább ne kérdezz ilyet.
A 8. legidegesítőbb a kérdés : "Négy darabot vennék egyszerre, mennyi kedvezményt tudsz adni?"
A gumiabroncs sztenderd értékesítési mennyisége a szett, azaz a négy darab. Erre vannak kitalálva az árak. Ha négy autót veszel egyszerre egy autókereskedésben, ott biztosan kapsz kedvezményt. Ha négy gumit veszel egyszerre, az a normál ügymenet. Néhány gumis nem hogy „mennyiségi” kedvezményt nem ad a négy darab gumira, inkább felárat számol fel a kettesével, vagy pláne egyesével rendelt gumikra.
A 7. legidegesítőbb a kérdés: "Nem most esedékes, majd jövőre, csak szeretném tudni."
Amikor valaki körülnéz a piacon, egy pillanatfelvételt talál. Ha ma akarok gumit venni, ma ezek az árak érvényesek. Kevesen figyelik az árak mozgását, a tendenciákat. Mi igen :-) Az árak folyamatosan változnak, gyakrabban felfelé, ritkábban lefelé is. Azt meg tudom mondani, ma mennyibe kerül az adott gumi. Azt, hogy a jövő héten mennyi lesz, már nem tudom biztosra megmondani.
A 6. legidegesítőbb a kérdés: "Tudom, hogy fél négyre írtál be, de kicsit kések, ugye nem baj?"
A gumis szakma olyan mint a lángossütőé Siófokon. Van kétszer 3-4 hét szezon, amikor csak aludni járunk haza. Ilyenkor keressük meg az éves fizetésünk nagy részét. Amikor még este 8-ra is jön két autó, akkor elmondhatjuk, hogy 100% kapacitással működünk. Ilyen időszakban a késés sajnos azt jelenti, hogy aznap már nem tudunk az autóddal foglalkozni, mert utánad is időpontra érkeznek. Nekünk kevesebb lesz a napi bevétel, neked meg nem lesz átcserélve a kereked. A pontosság a királyok udvariassága.
Az 5. legidegesítőbb a kérdés: "Áfa nélkül mennyi?"
Áfa nélkül pont 27 százalékkal olcsóbb – lenne. Csak sajnos nem tudod úgy megvenni. Nálam sem, másnál sem. Az autógumiról, mint termékről két dolgot kell tudni: 1) termékdíjas áru. Mivel ilyen, ezért nagyon pontos nyilvántartást kell vezetni minden egyes gumi sorsáról. Nem nagyon lehet eltüntetni a NAV rendszeréből. 2) a személyautó alkatrészek, így a gumiabroncsok áfája nem visszaigényelhető. Ez a szabály. Innentől kezdve nem csak csúnya dolog lenne trükközni ezzel, de fizikailag nem is lehet megoldani.
A 4. legidegesítőbb a kérdés: "Lehetne a számlára más méretet írni?"
Ravasz próbálkozás. Megveszem a Bömösre az R20-as gumit, aztán a céges Ifára kérek számlát, és így visszakapom az áfát. Hát sajnos ez sem fog menni. A NAV is pontosan ismeri ezt a kiskaput, és ha a raktárkészlet-nyilvántartásban nem stimmel a teher- és személyautó gumik száma, akkor morcosak lesznek, és az sokba kerül nekem.
A 3. legidegesítőbb a kérdés: "Láttam ugyanezt a gumit a neten ötszázzal olcsóbban..."
Simán elhiszem. De valamiért mégsem ott akarod megvenni. Például mert ott ötszázzal olcsóbb, de nincs raktáron. Vagy ötszázzal olcsóbb, a szállítás viszont egy ezressel drágább. Azt általában tudni lehet az Árgép legjobb ajánlatairól, hogy nem teljesen van úgy, ahogy írják. Ez majd megér egy külön blogbejegyzést.
A 2. legidegesítőbb kérdés: "Mi a DOT-száma a guminak, amit meg akarok rendelni?"
A kérdés maga nagyjából jogos, senki sem szeret öreg gumit venni, legfeljebb úgy, ha tud róla, és az alacsonyabb árért elfogadja a régebbi gyártást. A kérdés azért idegesítő mégis, mert a gumis nem feltétlenül tudja megválaszolni. Sok gumisnak nincs is saját raktárkészlete, hanem nagykerekkel áll kapcsolatban, és fizikailag nem is látja a gumit, amit elad. A nagykerek pedig nem regisztrálnak minden egyes beérkező és kimenő gumit a DOT-alapján, tehát ők sem nagyon tudnak vagy akarnak ezzel a kérdéssel foglalkozni. Én általában azt az igazságot szoktam válaszolni, hogy a nagykerrel kötött szerződésünk értelmében a beérkező gumik 90 százaléka egy évnél fiatalabb gyártású. A kérdésről bővebben itt írtam.
És a legidegesítőbb kérdés, evör: "Fel tudnád úgy szerelni a gumit, hogy a szelep felfelé álljon? Nem szeretem, amikor a benzinkútnál túl mélyre kell hajolnom."
Ez a kérdés konkrétan a mi műhelyünkben hangzott el. Kollégáknak meséltem nevetve, hogy mik történnek, mire kiderült, hogy ilyen kéréssel már majd mindenki találkozott. Altípusa, a "Fel tudnád úgy szerelni a kerekeket, hogy a felniközépen a jelvény ugyanúgy álljon az első- és a hátsó keréken?"
Drága gumis kollégák, kifelejtettem valamit? Kommenteljétek be.