Függetlenül az elmúlt napok mínuszaitól, a német autóklub, az ADAC (á-dé-á-cé) már ki is adta az idei nyárigumi tesztet. Nagy meglepetések nincsenek, hacsak az nem, hogy két gumi is kikészült a legegyszerűbb vizsgálat alatt.
A fogyasztók a nyári gumi szezon elejére várják a legfrissebb igazságokat, szóval egy kis reggeli hólapátolás és szélvédőről jégvakarás után máris olvashatjuk a legbefolyásosabb szakintézmény, a német autóklub idei nyári gumi tesztjének eredményeit. A vizsgálatokat most is Hannoverben (a Conti tesztpályáján), illetve Apriliában, Rómától 40 km-re délre (a Bridgestone tesztpályáján) végezték, két abszolút alap méretben, mellső kerék hajtású népautókkal tesztelve (Fiesta illetve Golf VII).
A kisautók 175/65R14 méretében két középkategóriás gumi vitte el a pálmát (a részletes eredményekért tessék bátran kattintani), az ADAC saját súlyozása alapján a Falken Sincera SN832 Ecorun, illetve a Conti-másodmárka, a Semperit Comfort-Life 2 mintája. Ha semmiben nem is tűntek ki, legalább semmit nem csináltak rosszul, idén ez elég volt a "Különösen ajánlott" címkéhez. Az persze némi fejvakarásra adhat okot a Continental-székházban, hogy a Conti zászlóshajója, a PremiumContact 5 lényegesen hátrább végzett, a tisztes középmezőnyben, elsősorban gyorsabb kopása miatt.
Ebben a méretben a Hankook nem szerepelt, ellenben a másik nagy magyarországi gyártó, az Apollo/Vredestein két gumija is kifejezetten jó eredményt ért el. A Vredestein a lassan ezer éves, de ezek szerint remekül kitalált T-Trac 2 mintával, az Apollo a legfrissebb, immár negyedik generációs Amazer mintával jött fel az élvonalba. Mindkét minta a nedves úton teljesített egy kicsit gyengébben.
Az egyetlen nem ajánlott gumi a Sava Perfecta lett, ami a nevével ellentétben annyira mégsem volt tökéletes, nedves úton például nemigen lehetett lefékezni vele.
A Golf-Astra-Megane kategória alapmérete, a 205/55R16 jelentős meglepetéssel indult: két tesztelt gumi, az Infinity Ecosis és a Vredestein Sportrac 5 nem állták ki a sebességtesztet, a próbapadon 240 km/h sebességgel hajtva megdöglöttek. A vizsgálatot az ECE R-30 előírás alapján végezték, azaz 10 perc fokozatos gyorsítás után 20 percet kellett (volna, khm) a névleges sebességindexnek megfelelő sebességen kibírniuk a próbapadon, miközben a súlyindexük 80 százalékával terhelték őket.
Az Infinityről csúnyán levált egy tenyérnyi darab, a Vredesteinnek „csak” az oldalfalán keletkezett szálszakadás. Hasonló esetre évek óta nem volt példa. Ezt leszámítva a Vredestein jó eredményt ért volna el (száraz pályán, továbbá energiatakarékosság és kopás szempontjából is a második legjobb eredményt érte el), a kínai Infinity viszont száraz és nedves úton is gyengén szerepelt, nedves úton konkrétan a leggyengébben.
A teszt amúgy hasonló eredményt hozott, mint a három évvel ezelőtti ADAC-teszt ugyanebben a méretben, a győztes a Michelin Primacy 3 lett.
A Michelin túragumija egyenletesen jó eredményeket ért el minden versenyszámban, aztán a végén, a tartósság teszten óriásit hajrázott, sokkal kevesebb kopást mutatott, mint a versenytársai, így lett ő a győztes. Kár, hogy búcsúzik a minta: idén több méretben már a Primacy 4-et kínálja a Misi.
A Bridgestone és a Continental túragumijai maradtak az élbolyban, de a Brigi is még a régi T001 EVO modellel szerepelt, nem az új T005-tel. A Firestone új, Roadhawk („Útisólyom” ?) mintája felzárkózott mögéjük.
A hazai piacon meghatározó Hankook K125 Ventus Prime 2 is ott van az élmezőnyben, száraz úton ráadásul a legjobb osztályzatokkal.
A középmezőny meglehetősen kiegyensúlyozott, a Goodyear Efficientgrip Performance esett nagyot (főleg a kopása magasabb az átlagnál, de nedves útfelületen sem brillírozott), ellenben feljött az elmúlt évek boxzsákja, a konstans utolsó helyezett szingapúri, de indonéziai és kínai gyártású GT Radial, immár új néven, mint „Giti”. A Premium H1 mintájuk a viszonylag gyors kopása ellenére is hozta az átlagot, végre lesz prémium a Kutatás-fejlesztés osztályon.
A német piac ár-érték arány bajnoka, az ESA-Tecar autóalkatrész-kereskedő számára gyártott gumik is hozták a jó közepes szintet, de nálunk más a piac: a fix árú ESA-Tecar a való magyar világban érezhetően drágább lenne, mint egy prémium gumi – de hát nem is lehet kapni.
Azért mielőtt elhatároznánk, hogy idén az ADAC-teszt győztes gumiját vesszük meg az autónkra, olvassuk el az ide vonatkozó lebeszélő-szakirodalmat.
Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.