A teszt február 26-án jelent meg. Ez azt jelenti, hogy a méréseket a téli hónapokban végezték. És nem, nem valahol az egyenlítő mellett, hanem Európában.
Még az első tavaszi fecskék el sem indultak Afrikából, már kiadta az ADAC (az osztrák autóklubbal összefogva) a szokásos nyárigumi tesztjét. Egy kisebb és egy nagyobb méretet teszteltek.
Az eredményeket itt (185/65R15) és itt (225/45R17) lehet eredetiben megtekinteni . Azért javaslom az eredeti ADAC-oldal megtekintését (adott esetben a Google fordítóval), mert a gumiktól balra lévő kis kockák beikszelésével össze lehet hasonlítani tetszőleges számú gumit, és úgy megkapjuk a részletes teszt eredményeket is. A felső sorban a kis nyilacskákkal pedig különböző szempontok alapján állíthatunk fel sorrendet a gumik között.
A teszten őrült meglepetés nincs, már csak azért sem, mert egyetlen friss modellt sem teszteltek. Pedig vannak érdekes új modellek, Magyarországon például az új Hankook túragumi, a Ventus Prime 3 (K125) különösen fontos szereplő lesz a piacon, de a Misiék és a Goodyear-ék újdonságai, a Pilot Sport 4 és az F1 Asymmetric 3 is izgalmasan hangzanak.
Én hiányolom az Apollo gumijait is: számunkra ők azért érdekesek, mert hamarosan Magyarországon fognak gyártani. Az is izgalmas, hogy az általuk felvásárolt Vredestein most már sorozatosan kiválóan szerepel a teszteken – vajon az Apollo gumik mit vettek át a neves leányvállalattól?
A Vredestein mindkét mintája amúgy „nagyon jó” besorolást kapott, tehát az indiai vezetés alatt nem romlott a gumijaik minősége. A Vredesteinen kívül csak a Continental gumik szerepeltek mindkét méretben a kiemelten jók között. Ők mondjuk hagyományosan ott vannak az ADAC teszt élmezőnyében.
Korábban a Misinek is bérelt helye volt a topon, de az idén tesztelt mintáik nem voltak elég kiegyensúlyozottak. Hiába nem kopik az Energy Saver+, ha nedves úton nem tapad jól, és hiába tapad kiválóan a Pilot Sport 3, ha egyszer gyorsan kopik. (Hogy miért van ez, arról korábban már írtam.)
A listák alján a GT Radial a közös szereplő: Magyarországon jelentéktelen játékos, amúgy a világ tizedik legnagyobb gumigyára. A cég központja Szingapúrban van, de a gyártás Kínában és Indonéziában történik. Ha rosszmájú lennék, akkor azt gondolnám, hogy arrafelé nem téli/nyári gumikat gyártanak, hanem az esős évszakra és a száraz évszakra való gumikat, és a tesztelt Champiro VP1 pont egy száraz évszakos gumi: ADAC-teszten ilyen rossz osztályzatot (5.5) eddig még talán semmilyen gumi nem kapott a vizes pályán.
A jó szereplők között meglepő az Infinity jó szereplése (középmezőny), de csak azoknak, akik nem figyelik a magyar Autónavigátor tesztjeit – ők már korábban meglepődtek az Infinity gumik jó szereplésén. A másik két tesztelt kínai gumi (Nankang, Maxxis) azért továbbra is legalul vannak.
A másik meglepetés az ESA-Tecar Spirit 5 UHP kiváló eredménye. A háttérben egy kereskedőház áll, aki valakivel gyártatja ezeket a gumikat. Magyar forgalmazás nincs, de nem is igazán lenne versenyképes a kint 85 eurós fix ár: mire a magyar boltokba kerülne, uszkve 30 ezer forintba kerülne, ez pedig idén a prémium gumik árszintje. A gyártó egyébként valamelyik „nagy” lehet, én a Continentalra tippelek. Ha valaki biztos választ tud erre a gyötrő problémára, írja meg kommentben, lécci.
Ami a rejtélyeket illeti: a Pirelli szereplése mindenféleképpen az. Vagyis a nem-szereplésük a kisebbik méretben. A tesztelők lábjegyzetben írták oda, hogy a két különböző forrásból vásárolt Pirelli gumi „egyes teszteredményei” annyira nagy szórást mutattak, hogy inkább nem is közlik az eredményeket.
Érdekes egyébként, hogy a fenti ADAC-állítást a magyar autós média milyen változatosan színezte ki, volt, aki megírta melyik modell volt ez, mások tudni vélték, hogy a két szett eltérő országban készült - az eredeti közleményben ezek a részletek mindenesetre nem szerepelnek.
Mivel egyáltalán nincsenek részletek, még csak találgatni sem tudunk. Valójában az a következtetés a legkevésbé valószínű, amire a fent említett médiumok jutottak, nevezetesen, hogy két különböző gumi készül ugyanazon modellnév alatt. Az egész gumis szakma körömrágva várja a Pirelli magyarázatát.
De van itt még egy nagy bibi az egész teszttel, amit valahogy eddig senki nem szúrt ki. A teszt február 26-án jelent meg. Ez azt jelenti, hogy a méréseket a téli hónapokban végezték. És nem, nem valahol az egyenlítő mellett, hanem Olaszországban, a Bridgestone Rómához közeli pályáján, illetve Németországban a Continental vendégeként. Bármennyire is enyhe telünk volt, azért a február Németországban 0 fok körüli hőmérsékletet jelent, nem pedig azt a 15 – 35 fokos tartományt, amiben az emberek többnyire használják a nyári gumikat.
A hőmérsékletnek komoly szerepe van a tapadásban. A különböző hőmérsékletre optimalizált gumikeverékek gyengébben viselkednek azon a hőmérséklet tartományon kívül, amire kitalálták őket.
Az ADAC egyébként már a tavalyi téligumi tesztet is így csinálta: a teszt szeptember elején jött ki, a száraz- és nedves méréseket tehát augusztus végén végezték, ugyanezen a két tesztpályán. Hogy Róma mellett hány fok lehetett azon az augusztusi hajnalon, amikor a téli gumikat tesztelték, azt csak találgatni tudjuk, de az biztos, hogy sok-sok fokkal a téli gumik működési tartománya felett.
Ha már a legújabb típusok eleve kimaradnak a tesztből, akkor nyugodtan meg lehetne oldani, hogy a téli gumikat tesztelnék télen, és a nyáriakat nyáron. Danke schön!
Hogyan mondjuk ki a német autóklub nevét, ha nem akarunk leégni?
Vannak az „adac” pártiak, és vannak az „adak” pártiak, de mindannyian tévednek: a helyes kiejtés ugyanis á-dé-á-cé. A négy betű azt rövidíti, hogy Allgemeine Deutsche Automobil-Club, vagyis “általános német autóklub.”
Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.