Futó felület

Az "erősített oldalfal" legendája

2017. május 28. - Kulani

overload3.jpgMegkeresett egy ügyfél, a tök sima 205/55R16 méretben keresett gumit, "lehetőleg erősített oldalfalút." Visszakérdeztem, hogy Volkswagen Sharanja van-e, vagy annak valamelyik ikertestvére, mert ebben a méretben csak ezekről tudom, hogy XL-es gumi kell rájuk. Kiderült, hogy sima Renault Mégane az autó, de a tulaj szerint az erősített oldalfal "jobban ellenáll a kátyúknak." Ekkor határoztam el, hogy megírom a blogban, mi a helyzet az XL-es gumikkal. (Fotó: www.coolcarsroom.com)

Ha valaki böngészi a gumis árlistákat, láthatja, hogy bizonyos méretekben léteznek sima és XL-es gumik is, egyes nagyobb méretekben pedig kizárólag XL-es gumik rendelhetőek. Míg a ruhaméretben az XL extra nagy méretet jelent (eXtra Large), a gumikra ez nyilván nem vonatkozik. Az XL rövidítés az eXtra Load, azaz emelt súlyindex helyett áll. Ezeknek a gumiknak az oldalfalán gyakran olvasható a Reinforced ("Erősített") felirat is. Ez az, ami félreértésekhez vezet.

xl1.jpg

A gumik elkopnak vagy elöregszenek, de néha hirtelen halállal halnak meg, egy-egy kátyú vagy járdaszegély végzi ki őket. Akit már ért ilyen kellemetlenség, az szeretné magát bebiztosítani ellenük. Vannak, akik úgy gondolják, hogy az "erősített oldalfal" meg fogja védeni a gumit az ilyen roncsolódástól.

Sajnos nem fogja.

Azt már tisztáztuk, hogy az XL magasabb súlyindexet jelent, azaz a gumi nagyobb súlyt bír el. Valójában azonban nem a gumi oldalfala viseli a terhet (kivéve a defektet kapott "defekttűrő" abroncsokat), hanem a gumiban lévő levegő. Ha több a levegő az abroncsban, akkor nagyobb a nyomás is, és jobban lehet terhelni. Az XL-es gumik nagyobb nyomást viselnek el, ezért magasabb a súlyindexük.

Képzeljük el, hogy egy cérnaszálat feszítünk ki a két kezünk között. A két kezünket összeérinteni a cérnaszál összehajtásával nem túl nehéz, mint ahogy a cérnaszálat eltépni sem az. Képzeletben most vegyünk a két kezünk közé 100 cérnaszálat. A két kezünket összeérinteni gyakorlatilag ugyanolyan könnyű marad, nade a 100 szál cérnát elszakítani már nem fog menni.

Így működik az "erősített oldalfal" is. Több "cérnaszál" van benne (vagy vastagabb cérnaszál, vagy egyszerre több és vastagabb cérnaszál), de ezek a húzóerőt viselik jobban - azaz nagyobb guminyomást lehet beállítani, ami aztán nagyobb súlyt tud cipelni. A kátyú vagy járdaszegély ugyanakkor éppen a másik irányban deformálja az abroncs oldalfalát, nem széthúzza, mint a levegő nyomása, hanem éppenhogy összetolná - de ez nagyjából-egészében ugyanolyan könnyű lesz, ahogy a 100 cérnaszálat sem nehezebb összehajtogatni, mint az egyet. Amikor a kátyú éles széle és a felni pereme szó szerint ollóba fogja a vázszerkezetet, ugyanolyan könnyen alakul ki a szálszakadás. Elég egyetlen elemi szálnak elszakadnia, hogy a gumi kukaérett legyen.

xl2.jpgVan-e előnye XL-es gumit használni olyan autón, amihez egyébként nem lenne előírás? Nem nagyon. Mint láttuk, az XL-es gumik elsődleges plusz tudása abban merül ki, hogy jobban bírják a magas keréknyomást. Ha a gyárilag előírt nyomásértékeket használjuk, egyszerűen nem használjuk ki azt a pluszt, amire ezek a gumik tervezve lettek.

Ezzel szemben erős ellenérv, hogy az XL-es gumik drágábbak, és egy esetleges sérülés esetén gyakran nehezebben pótolhatóak.

Természetesen más a helyzet, ha a gyár előírja az XL-es gumik használatát. Elsősorban a termetesebb autók esetében fordul ez elő (pl. hétszemélyes egyterűek), illetve teherszállításra szolgáló, emelt terhelhetőségű autóknál. Ezeknél az autóknál nem szabad a sztenderd terhelhetőségű gumikat használni - nemcsak a vizsgán nem mennek át, de a józan ész is ezt diktálja.

Léteznek méretek, amikben nem készül XL-es gumi (főleg a kis méretek között), és léteznek méretek, amikben csak XL-es gumik elérhetőek (főleg a nagyobb, peresebb méretek között). Ennek az az oka, hogy a gumigyárak tisztában vannak vele, milyen gyári előírások léteznek, és aszerint alakítják ki a választékukat.

overload2.jpg

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://abroncs.blog.hu/api/trackback/id/tr1512545051

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pamutpamlag 2017.05.29. 11:47:18

Kérdés:
Ha egy gumiban nagyobb a nyomás, az nem azt jelenti, hogy deformálni is nehezebb?

Kulani 2017.05.29. 12:32:59

@pamutpamlag: De igen, viszont a gyári maximumnál nagyobb nyomást úgysem állíthatunk be.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2017.05.29. 13:20:15

Ez jó leírás volt, köszi! Én ne is tudtam hogy létezik ilyen, de most már azt is értem hogy mire jó.

pamutpamlag 2017.06.06. 14:03:05

@Kulani:
Ezt írod:
"a gyári maximumnál nagyobb nyomást úgysem állíthatunk be"
.
A cikkben meg ez van:
"nagyobb guminyomást lehet beállítani, ami aztán nagyobb súlyt tud cipelni"
.
Ellentmondás-szagot érzek! ;-)

Kulani 2017.06.06. 14:25:08

@pamutpamlag: Az emelt súlyindexre éppen azért van szükség, mert a magasabb megengedett maximális összsúlyú járművekhez a gyárak eleve magasabb guminyomást írnak elő. Azaz ezekhez a járművekhez valóban muszáj XL-es gumikat használni. Más a helyzet azoknál az autóknál, amiknél a gyári keréknyomáshoz nincs szükség az XL-es gumik magasabb súlyindexére. Elméletileg magasabb guminyomással ezek is ellenállóbbak lennének a deformációval (és így a sérülésekkel) szemben, de a gyári megengedett legnagyobb nyomásnál magasabbat beállítani úgysem szabad - megváltozik az autó útfogása, a futómű elemeinek terhelése, kényelmetlen és pattogós lesz az utazás. Remélem, így már világos :-)

fifibá55 2017.10.13. 09:04:28

Számomra hiánypótló információ volt, köszönöm!
(Én is kacsingattam XL-es gumira, párom járdaszegély-vonzalma miatt.)

sanyimi 2018.10.27. 21:44:11

@Kulani: Én a maximális gyári keréknyomáson járok (2.8bar, melegen akár 3.0 is).
Azt gondolom, ha több a levegő az abroncsban, akkor az úthibák a levegő+abroncs által jobban csillapítva jutnak el a futómű alkatrészekhez, féltengelyekhez. Szerinted is így van?

Kulani 2018.10.28. 07:11:57

@sanyimi: Nem, fordítva van. Minél keményebb a kerék, annál kevesebb úthibát rugózik ki maga, azaz annál jobban terheli a futóművet. Viszont a gumiknak (és az autó stabilitásának) az a jobb, minél magasabb a nyomás - természetesen a gyári határértékeken belül. Én azt szoktam javasolni, hogy a gyári matricán látható legmagasabb értékeket állítsuk be, és csak akkor vegyünk el belőle, ha nagyon ráz, esetleg pattog az autó terhelés nélkül. (Tipikusan nagy teherbírású kombiknál fordul elő.)

E34 2019.07.30. 22:30:14

Szia Kulani! Az XL-es gumik merevebbek olyan szempontból, hogy pld. pályatempónál 130-140 az XL gumi jobban rázza az autót, mint a nem XL-es gumi?

Kulani 2019.08.01. 18:16:53

@E34: Nem, erről szó sincs. Pont erről szól az írás.
süti beállítások módosítása