Az autós médiának két dolgot sikerült jól beleverni az autósok fejébe a gumikkal kapcsolatban. Az egyik, hogy a DOT-szám (vagyis a gumik gyártási ideje) valami űberfontos dolog, a másik, hogy 7 fok alatt téli gumit kell használni.
A DOT-számos problémakört itt tárgyalom, de a "7 fok" kérdés most aktuálisabb.
A helyzet az, hogy a gumi tapadásának egyik fontos összetevője valóban a gumikeverék rugalmassága. Hideg időben a gumi felkeményedik. A téli gumi keveréke is felkeményedik, de annak a működési optimumát alacsonyabb hőmérsékletre hangolták. Ebből persze az is következik, hogy a téli gumival a forró aszfalton lehet baj, amikor gyorsabban kezd el kenődni, mint az oda optimalizált nyári gumi.
Hogy pontosan milyen hőmérséklet tartományra lőnek be egy gumit, az a gyártók elhatározásának kérdése. Mindenesetre az évről évre eltérő teszteredmények magyarázata éppen az eltérő tesztpálya hőmérséklet lehet. De erről már írtam.
Valamelyik gumigyártó (már nem emlékszem, melyik) a saját hirdetéseiben elkezdte nyomni ezt a 7 fokot. Hogy miért nem 6 lett a fok, vagy éppen 8, az valószínűleg a marketing osztály döntése lehetett, a hetes valóban mágikus szám, lásd a sárkány fejmennyiségét, illetve a katicák pöttyszámát.
A nyári gumi a pluszokban, mondjuk nulla és tíz fok között még egész jól elboldogul, mert valahol ott van az optimális hőmérséklet tartományának alja. A téli meg már egész jól elboldogul, mert annak meg a saját optimális tartományának a teteje van ott. Itt nagyjából egyforma lehet a tapadásuk, de a nyári gumi mintája jobban megfelel a 0 és 10 fok közötti útviszonyoknak - a téli gumik mintájában van egy csomó olyan kereszt irányú elem, lamella, amire a hóban van szükség, hó nélkül inkább csak ártanak.
Ha soha nem lenne hidegebb 0 foknál, és persze garantáltan soha nem esne egy pihe hó sem, akkor egy mai nyári gumival szépen végig lehetne csinálni az egész évet.
Egy régebbi, 7 és 10 fok közötti hőmérsékleten végzett mérésen egy sima Falken nyári gumi száraz úton leiskolázta a téli- és négyévszakos,márkásabb társait. Igaz, nedves úton már nem szuperált. Hasonló, de arányaiban még durvább eredményt hozott az Autónavigátor 2013-as tesztje, amire csak azért nem hivatkozunk, mert ott súlyosbításként egy szett használt nyári gumit vettek be a téliek közé. Szárazon az is oktatott, de a fellocsolt pályán már kifejezetten veszélyessé vált. Ha pedig hidegebb időben készült volna a teszt, a nyári gumi már szárazon hátrányba került volna.
És itt jön képbe a 7 fok: amikor a napi - figyelem! - középhőmérséklet 7 fok közelébe esik, akkor a hidegebb napszakokban már esélyes, hogy a higanyszál nem felfelé hagyja el a nullát. Ami már biztosan a téli gumi előnyét hozza.
Nem is beszélve az elsős környezetismeret órán megszerzett tudásról, miszerint ha nulla fok alá süllyed a hőmérséklet, akkor az esetleges csapadék már nem sima eső lesz, és akkor pedig pláne bajba kerülhetünk a nyári gumikkal.