Autós fórumok, Facebook-csoportok örök visszatérő kérdése. Általában egy tapasztalatlanabb kérdező teszi fel, és sorban jönnek is a válaszok: "a Michelin," "a Goodyear," és így tovább, ahány gumimárka létezik a világon. (Na jó, a Wanlit és a Linglong-ot kevesen szokták említeni.)
Ez nagyrészt vallásos hit kérdése, amit egy-egy jó tapasztalat, rosszabb esetben a "közhiedelem" alapoz meg ("Uniroyal = esőgumi," "Michelin = tartós gumi," "Nokian = téligumi, mert Finnországban igazán hidegek a telek" és a többi).
Igazából nem a márkák a lényegesek, hanem a gyártó célja a gumival.
A nagyobb gumigyártók a népszerűbb méretekben háromféle nyárigumit is gyártanak párhuzamosan. Mivel a gumik bizonyos tulajdonságai, például a tapadás és a tartósság vagy az alacsony gördülési ellenállás ("takarékosság") és a kátyúállóság egymás ellen játszanak, a mérnököknek (és a marketing osztálynak) ki kell találnia az adott modell imidzsét.
1) Sport kategória: lágy gumikeverék, erős vázszerkezet - jól tapad, pontosan irányítható, kátyúkat elviseli. Cserében gyorsan kopik és magas a gördülési ellenállása (nem csökkenti a fogyasztást). Néhány tipikus sportgumi (tessenek figyelni a nevek hangzására): Brigi Potenza és Adrenalin, Conti SportContact, Goodyear F1, Michelin Pilot Sport, sőt, Super Sport, Dunlop Sport MAXX, Hankook EVO, Fulda Sportcontrol, Kumho Le Sport, stb.
2) Eco kategória: kemény gumikeverék, könnyű vázszerkezet - alacsony gördülési ellenállás (fogyasztás), magas futásteljesítmény. Plusz alacsony rugózatlan tömeg, azaz komfortos futás, jó menettulajdonságok. Cserében korlátozott tapadás (különösen nedves úton), bizonytalan futás. Kifejezett érzékenység a kátyúkra, padkára parkolásra. Néhány tipikus eco gumi (megint csak tessenek figyelni a nevek hangzására): Brigi Ecopia, Conti EcoContact, Michelin Energy Saver, Dunlop BluResponse, Hankook Kinergy Eco, Yokohama BluEarth, Fulda Ecocontrol, stb.
3) Túra/komfort kategória - a sport és az eco kategória között félúton. Átvesznek elemeket, újításokat a sport- és az eco gumiktól is. Emiatt gyakran drágábbak mindkét típusnál, de jó kompromisszumpot jelentenek. Néhány tipikus túra/komfort gumi (és a nevek hangzása): Brigi Turanza, Conti PremiumContact, Goodyear Optigrip, Michelin Primacy.
Tehát a "melyik a legjobb gumi?" önmagában nem nagyon megválaszolható kérdés. A legfontosabb, hogy a gumit az igényeink szerinti kategóriából válasszuk ki.
Téli gumikban, terepjáró gumikban is többféle mintázat létezhet ugyanannál a gyártónál - de róluk majd külön bejegyzésben.
Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.