Hát kijött az idei ADAC-teszt is. A legnagyobb csalódás, hogy az ADAC nem vállalt fel semmilyen konfrontálódást.
Az egész gumis szakma csalódottan hördült fel, amikor látta, hogy az űberkommunikációval megtolt Misi Cross Climate nem szerepelt a tesztelt gumik között. Pedig a felfokozott hírverés miatt rengeteg a kíváncsi felhasználó, és persze elsősorban az érdekelné őket, havon és hideg aszfalton mit tud ez az egész éves gumi, ami az évenkénti átszerelést – elvileg – megspórolná a tulajdonosának.
A magyar piac szempontjából óriási hiányosság, hogy a „hazai” Hankook két vadiúj mintája sem szerepelt a tesztelt gumik között. A Hankook az elmúlt években a magyar piac meghatározó márkájává vált, minden hatodik magyar gumivásárló végül Hankook termékre adja ki a pénzét. A W452 és a W320 a gyártó szándéka szerint az elődök elég közepes teszteredményeire adott válasz – Dunaújvárosban Rácalmáson legalábbis elég sokat sejtetően mosolyogtak a gyáriak, amikor az új mintákról kérdeztük őket. Az idei tesztben azonban egyik méretben sem kerültek elő.
Ugyanígy fontos hiányosság, hogy a Nokian új mintája, a WR D4 kimaradt a tesztből. A Nokian az importőr erőteljes marketing tevékenysége miatt, illetve a WR D3 remek előző évi teszteredményei miatt a figyelem középpontjában van Magyarországon. A D4 tesztje azért is érdekes lett volna, mert a gumi EU-matrica minősítései kifejezetten jók lettek.
De ne azon keseregjünk, mi az, ami kimaradt, nézzük, mi az, amit teszteltek. A legnagyobb várakozás alighanem a Goodyear tavalyi mintájának, az Ultra Grip-sorozat 9-ik generációjának a tesztjét előzte meg. A gumi tavaly túl későn debütált az ADAC-teszthez, miközben az elődök a téli gumi piac meghatározó mintái voltak. Nos, az UG9 beváltotta a reményeket, igen jól szerepelt mindkét tesztelt méretben, a kisautós 165/70R14-ben és a „normál” családi autók 205/55R16 méretében is. A kicsiknél az ADAC-súlyozása szerint a legjobb eredményt érte el, igen egyenletes teljesítményt nyújtva. A nagyobb méretben is az élvonalba került, egyedül a szárazon fékezés volt gyengébb műsorszám.
A kisebb méretben amúgy a Goodyear-on kívül a rokon márka, a Dunlop kisautós mintája ért el jó eredményt, illetve a Misi más méretekben már kifutó A4-ese. Jó tudni, hogy a magyar piacon az első háromtól árban lényegesen elmaradó Fulda, Falken és Uniroyal mintái is a jól szerepeltek. Bár a Fulda és a Falken éppen a magyar teleken leggyakrabban előforduló nedves (de hideg) útfelületen gyengélkedett.
A kínai hármas a lista alján végzett, gyakorlatilag nem felelnek meg az európai elvárásoknak. Nedves úton mind a hárman megbuktak, de igazából száraz úton sem remekeltek.
A nagyobb méretben a Continental most már lassan kiöregedő TS850 mintája nyerte a tesztet: kiegyenlítetten jól teljesített minden szempont alapján, és azzal került az élre, hogy a többieknél kevésbé kopik. Érdekes, hogy a kisebb méretben ugyanez a minta kevésbé szerepelt tökéletesen – nagyon nem mindegy, hogy 4 centi mintafelületet hogyan tölt ki a gyártó. A Contik ellen azt a szubjektív ellenérvet lehet felhozni, hogy a többi gumihoz képest sérülékenyebbek. Érdemes megtapogatni a TS850 oldalfalát: mintha impregnált papír lenne, simán a tenyerünkbe tudjuk gyúrni.
A Yokohama V905 az idei év meglepetés-gumija: a szárazon igen jól szereplő, amúgy kiegyensúlyozott tulajdonságokat felmutató gumi a prémiumok alá árazva érdekes alternatíva. Kérdés, a magyarországi importőr hogyan birkózik meg a megnövekvő kereslettel, hiszen a tavaly még inkább közepesen szereplő minta iránt jelentősen nőhet az érdeklődés. A Yoko importőre egy viszonylag kisebb cég, kérdés, mennyi abroncsot raktároztak be előre, illetve tudják-e utánrendelésekkel követni a tesztet követő tudatos vásárlókat.
A magyar utakon beválhat a Brigi tavalyi mintája, az LM001: egyedül jégen teljesített gyengén, de Magyarországon éppen ez az a műsorszám, ami kevésbé lényeges a mindennapi használatban.
Meglepő a Misi tavalyi mintájának, az Alpin ötödik generációjának a gyengébb szereplése. Igazából nem rosszak az eredményei, a száraz fékezés nem ment egyedül, ez pedig akár a tesztkörülményekkel is magyarázható, mindenesetre az összesítésben a mezőny második felében látni a Michelin nevet mindig elég meglepő. Ez némi kételyt ébreszt a Cross Climate téli tulajdonságai iránt is. Mindenesetre nem lennénk meglepve, ha az A5-öt gyorsan leváltaná az A6: annak idején az A2 gyengébb teszteredményei után is rekord gyorsan jött a váltás.
Aki évről évre követi a teszteredményeket, annak az is feltűnhet, hogy a Firestone Winterhawk 3 és a Semperit Speed-Grip 2 tavaly (hasonló méretben) lényegesen jobban szerepeltek. Érdemes megnézni mondjuk a Semperit tavalyi és idei részletes tesztlapját. Mintha nem is ugyanaz a gumi lenne. A különbségek ráadásul elég durvák, nem ritka a 10 osztályzatnyi különbség. Ezt okozhatja a gumik eltérő mérete (a 195/6515 és a 205/55R16 között nem valószínű), az eltérő sebességindex (ez sem valószínű – erről hamarosan önálló bejegyzést írok), a gyártási szórás, vagy a teszt eltérő körülményei (hőmérséklet, útfelület, tesztautó, pilóták személye), illetve ezek összessége.
Végezetül, amit már leírtunk: az ADAC-teszt érdekes és hasznos böngésznivaló, de éppen a fent kiemelt tökéletlenségei miatt nem érdemes fetisizálni.