Futó felület

A végső független teszt a gumikról: a felhasználói vélemény

...vagy sem

2015. augusztus 24. - Kulani

tumblr_nf4hz5kcyy1u2dx8po1_250.jpgA gumiválasztás nem könnyű dolog. Az átlag autós számára minden gumi egyforma, fekete, középen lyukas korong, aminek valós képességei a szokásos érzékekkel (látás, szaglás, tapintás - a hallást és az ízlelést most inkább ne soroljuk ide) teljességgel megjósolhatatlanok, viszont relatív sok pénzbe kerül, a rossz döntés tehát drága - ezért fordul szívesen a minősítésekhez, a független tesztekhez, mielőtt pénzt adna érte.

A blogban korábban már leírtuk, hogy van némi gond az EU matricázási módszerrel is, meg a független tesztekkel is. Legalábbis egyiket sem érdemes túlmisztifikálni. Kire hallgassunk akkor? Sokak válasza az, hogy az igazán független tesztekre, azaz a felhasználói véleményekre.

Nem nehéz olyan oldalakat találni a neten, ahol egyszeri, befolyásoktól és szponzori pénzektől mentes júzerek írják meg valós tapasztalataikat a gumikkal. Itt van például a magyar nyelvű gumiteszt.com oldal, több mint félmillió felhasználói teszttel. Micsoda aranybánya!

Ha csak a nyitóoldalt nézzük meg, rögtön nagyra nyílik a szemünk. A legeslegjobb nyárigumi a júzerek szerint nem más, mint  - trárárááá -  az Avon ZZ5 mintája. Na tessék, a legvénebb, hétpróbás gumiszakikon kívül hallott itt valaki az Avon márkáról? Az amerikai Cooper Tyres brit márkája különben, az európai piacon meglehetősen súlytalan versenyző. Amúgy nincs is magyarországi forgalmazója. A tesztelők közül sem sokan használják, mert mindössze 15 teszt alapján lett ő a "legjobb" gumi.

Na és akkor melyik lehet a legnépszerűbb gumi, tehát amiről a legtöbben írtak? Valami Misi? Hankook talán? A Continental-csoport valamelyik márkája? Egy klasszikus Goodyear, vagy esetleg egy Brigi?

Nem, hanem a kínai Nankang NS-2, aztán sorrendben a második a kínai Star Performer UHP, majd újra egy kínai Nankang, aztán egy kínai Goodride. És csak ezek után egy Falken, ami egyébként a magyar piacon szintén egyike a "futottak még" márkáknak. Ne vicceljünk: a kínai személyautó gumik az európai piacon összesen nem szereztek 10% piaci részesedést, a magyar piacon még csekélyebb az arányuk. Hm, szerintem ez komolytalan.

things-you-do-not-know-about-your-man-4.jpgAngol nyelvterületen jobb a helyzet, ha felhasználói teszteket keresünk, bár egyrészt itt is belefutunk ugyanabba az adatbázisba, amiből a magyar Gumiteszt is dolgozik, de van alternatíva is, mondjuk a Tyre Reviews, amiről esetleg hajlandó vagyok elhinni, hogy nem (kizárólag) tesztíró robotok készítik, hanem hús-vér autósok. Bár az a tény, hogy a Nokian gumikat szinte minden területen közel  100%-ra értékelték a szavazók, finoman szólva is gyanús, pláne, hogy a legmagasabb átlagú szavazatokhoz nem tartozik kommentár, vagy maximum egy-egy mondat. Mivel azonban magas a Nokian gumik átlag osztályzata, akármire keressen is rá az ember, az oldal, pontosabban az oldalon futó algoritmus már mint "legjobb alternatívát" ajánlgatja. Úgy tűnik, a nagyobb cégek is örömmel használják a gerilla marketing ingyenes formáit.

Ha valaki megtalálta a gumis tesztoldalak Népítéletbe oltott Spritmonitorját, az feltétlenül jelezze a kommentekben!

Az erre szakosodott weboldalakon kívül persze a márka- és típus specifikus fórumok, újabban a Facebook-csoportok is állandó forrásai a felhasználói véleményeknek. Itt számtalan ismeretlen ismerős osztja meg tapasztalatait. Olyanok, akiknek hozzászólásait már jó ideje olvashatjuk, visszakereshetjük, akikkel egy márkatalálkozón személyesen is összefuthatunk. Lehetne-e náluk hitelesebb forrás?

Mielőtt valaki nagyon fellelkesül az itt elérhető elfogulatlan véleményeken, engedtessék meg nekem, hogy egy kicsit elbizonytalanítsam. Olyan sok a változó, hogy Józsi amúgy teljesen valós tapasztalatai esetleg teljesen értelmezhetetlenek Jancsi számára.

A legfőbb problémák:

- átlagos vezető és átlagos felhasználás esetén a gumik közötti különbség kevéssé jön át. Leginkább az extrém helyzetekben mutatkozik meg a jó gumi előnye. Az a nagyon nem mindegy, hogy sikerül-e lefékezni fél méterrel a másik autó hátsó lökhárítója előtt, vagy az a mi motorterünkben végződik. Ha valaki szerencsés, elgurul úgy több tízezer kilométert, hogy egyszer sem kell úgy igazán padlóig nyomnia a fékpedált. Minden dicséret a defenzív vezetési stílusának. Meg az őrangyalának. De a véleménye nem lesz mérvadó.

- az átlagos vezetőnek nincs összehasonlítási alapja. Általában elmegy az előző gumijával addig, amíg a gumis nem figyelmezteti a cserére, majd egy több éves, több tízezer km-t futott valamilyen gumit kicserél egy új gyártású, másik valamilyen gumira. Ebben az esetben az új gumihoz az összehasonlítási alap egy meglehetősen esetleges, erősen használt gumi. Ugyanakkor nincs tapasztalata az ár- és méretkategória piacvezető darabjaival, csak egyetlen típust ismer - azt, ami az autóján van. Érdekelne-e annak az étterem kritikusnak a véleménye, aki évek óta nem járt más étteremben, csak abban, amiről éppen ír?

- a felhasználási körülmények is szélsőségesen eltérőek lehetnek. Nem mindegy, hogy valaki folyamatos nagy sebességű nyári autópályázás után írja egy gumira, hogy gyorsan elkopik (a gumi számára ez a leginkább koptató hatású üzemmód), vagy az otthon-munkahely-teszkó-otthon útvonalon. Persze a "kopás" maga is szubjektív fogalom, egyes felhasználók elégedetlenek, hogy "egy szezon alatt" (ami újabb definiálatlan tényező, lehet 2 - 3 ezer, de 20 - 30 ezer kilométer is) 6 mm-re kopott a gumi, másoknak csak a kresz-minimumon (1.6 mm) lévő gumi a kopott. Aztán az sem mindegy, ki írja le a véleményét: egy nyugdíjas porosz mérnök, aki minden egyes út előtt frissen kalibrált műszerrel századra pontosan állítja be a guminyomást, vagy egy hipszter, aki karácsonyig le sem cseréli a nyári gumiját, mert yolo

- a leírt vélemények túl gyakran polarizáltak. Ha valakinek valamiben nem felel meg egy termék (legyen az akár egy gumiabroncs), gyakran általános szarozás lesz belőle. De a fordítottját is ismerjük. A pszichológia is: "kognitív disszonancia" a neve annak a jelenségnek, amikor valaki védi a saját döntését/választását, és az esetleges negatív tapasztalatait önmaga előtt is elbagatellizálja, minden lehetséges pozitívumot ugyanakkor felnagyít. Érdemes különösen óvatosan kezelni azokat a véleményeket, ami szerint egy gumi mindenben egyenletesen szenzációs, vagy éppen ellenkezőleg, egy kalap kaki, legyen szó tapadásról, biztonságérzetről, kopásról, zajról.

discount-tire_grid_6.jpgA személyes tapasztalatok természetesen mindig érdekesek, gyakran tanulságosak, de érdemes ezeket is a saját helyükön, a megfelelő szkepszissel kezelni.

A gumiválasztás előtti információgyűjtésben persze bőven lehet szerepe az EU-matricának, a független teszteknek és a felhasználói véleményeknek is - de a legjobb ötlet talán a megbízható gumisod véleményét kikérni, aki naponta több ügyféllel is beszél, és nemcsak meghallgatja, amit mondanak, de adott esetben akár vissza is tud kérdezni, pontosítani az elhangzottakat.


 

Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://abroncs.blog.hu/api/trackback/id/tr817731414

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sixkiller66 2015.08.25. 19:04:36

Hiánypótló írásaidat köszönöm. Nem találod benne fel a spanyolviaszt, de jól és közérthetően összefoglalod a gumipiacon vergődők helyzetét pro és kontra. Írjál bátran!!!
süti beállítások módosítása