Nem tejföl ez, hogy megromoljon

Tegyük rendbe ezt a DOT-dolgot

2016. február 19. - Kulani

dot-code-winterband1.jpgAkarod őrületbe kergetni kedvenc gumisodat? A gumi megrendelésekor kösd ki, hogy idei DOT-számú (azaz idei gyártású) gumit kérsz. Ez az elvárás különösen e sorok írásakor, azaz még így az év eleje felé csal érdekes grimaszokat a gumis kolléga arcára.

Minden gumisnak volt már olyan ügyfele, aki március közepén balhézott az előző év őszén gyártott nyári gumi miatt. Hiszen az már tavalyi. Romlott. Ósdi. És a gumis kolléga éppen le akarja húzni. Legalább adjon engedményt. Valószínűleg úgy gondolkozik, hogy az év első 4-6 hetében a gumigyárak legyártják az összes gumit, aztán utána mindenkit hazaküldenek szabadságra.

Nézzük, mennyire van igaza a friss DOT-számra vágyónak.

Tény: a gumik öregszenek. Az öregedést leginkább a napfény okozza, az UV-sugárzás hatására mindenféle kémiai átalakuláson megy át a gumi anyaga. Bizonyos más környezeti hatások szintén hozzájárulnak a gumi öregedéséhez, pl. extrém magas hőmérséklet, ózon jelenléte a levegőben (hegesztés a közvetlen közelben), érintkezés oldószerrel (olajfolton parkolás közben). Pusztán a levegővel érintkezve is beindulnak oxidációs folyamatok, de ezek önmagukban igen lassúak.

A gumik öregedésének gyorsasága részben a gumi genetikus tulajdonságaitól függ, azaz a gyártás során felhasznált anyagoktól és a gyártás technológiájától, részben a használati és tárolási körülményektől. Egy nyáron rendszeresen a tűző napon parkolt autó gumija gyorsabban öregszik, mint egy olyané, ami egész nap sötét garázsban áll.

dot_szam_0.jpgMivel a gumi tulajdonságai az idővel kétségkívül romlanak, autós érdekvédők kipécézték maguknak a gyártási időt jelző DOT-számot. Az autóiparban (meg máshol is) szinte mindig vannak az alkatrészeken a gyártás helyére és idejére utaló számsorok vagy ábrák, így a gumikon is. Talán Németországból indult a hullám, hogy vásárlás előtt érdemes a DOT-számot ellenőrizni, és a régen gyártott gumikat elkerülni.

A figyelmeztetés jogos, de vajon mennyi idős koráig számít újnak egy gumi? Érdemes megnézni a Michelin hivatalos kiadványát. Ők azt mondják, a gumi tizenhétszer lassabban öregszik szakszerű tárolás közben, mint az autón. Ha egy (autón) négy éves gumi már elkezd gyengébben teljesíteni, mint az új, akkor erre a szintre egy raktári gumi csak 4 x 17 = 68 év tárolás után jut el.

michelin-a-gumiabroncsok-oregedese.jpg

 

A Magyar Gumiabroncs Szövetség hivatalos állásfoglalása szerint egy gumi helyes tárolás esetén 5 éves korig számít újnak, azaz eddig hozható forgalomba. A gumikereskedők ennél óvatosabbak, általában a 2 - 2.5 évesnél idősebb gumikat már eleve csökkentett áron, a korukat jelölve „túltároltként” árulják. Nem mintha sok ennyi idős eladatlan gumi lenne a raktárakban: nemcsak a gumigyártás, hanem az értékesítési technológia is fejlődik, a népszerűbb méretekben tempósan cserélődik az árukészlet, nemigen vannak beragadt tételek.

Azt meg tudom érteni, ha valaki nem akar 2 - 2.5 évesnél idősebb gumit kapni, vagy legalábbis úgy nem, hogy erről előre nem tud. Nade mi a helyzet azokkal a gumikkal, amiket ugyan nem tegnap gyártottak, de még nincsenek két évesek?

A helyzet az, hogy ezek a gumik iszonyúan teljes értékűek, minden értelemben. Egy gumi olyan 6-8 évet szolgál ki autóra szerelve, a két év (=730 nap) tárolás alatt pedig annak tizenheted részét, azaz 43 napot öregszik, ami a várható teljes élettartamának alig 1-2 százaléka. Ezért a 2 - 2.5 éve gyártott, de szakszerűen tárolt gumit nyugodtan tekintsük teljes értékűnek.

ottawa-tire-storage-ottawa-winter-tires-storage.jpgVisszatérve az elején említett példához: a gumisod azért nem tud neked „idei gyártású” gumit garantálni, mert a nagykerek, akiktől ő is beszerzi az árut, eleve nem regisztrálják a raktárukban lévő gumik DOT-számát. Aminek persze az az oka, hogy a gyártók jelölik ugyan a gumin a DOT-számot, de csak a gumi oldalfalán - azaz mondjuk a gumimatrica vonalkódjába nincs bekódolva, a gyors leolvasás ezért lehetetlen.

A mai raktári rendszerekben horribilis költségekkel járna minden egyes bejövő és kimenő gumi vizsgálata, a rajta látható adatok egyenkénti rögzítése, majd a gumik gyártási idő alapján is megkülönböztetett tárolása - gondoljunk bele, egy nagyobb raktárban csúcsidőben napi több ezer tétel is megfordulhat. A plusz munkának és az azzal járó költségeknek ugyanakkor nem sok értelme lenne: mivel a gumik tárolása ezen a szinten mindig szakszerű (sötét, temperált levegőjű helyiség, a gumik az erre kialakított polcrendszeren tárolva), így a nagykerben töltött idő alatt biztosan nem fognak megöregedni.

Az Agatha Christie krimiken művelődött olvasókban ezen a ponton jogosan ébred fel a gyanú: aha, ha a nagyker nem tartja nyilván a DOT-számot, akkor mégis honnan ismeri meg a két évnél idősebb gumikat?

A gyakori, népszerű méretek esetében rövid az áru raktárban tartózkodása, a problémát itt az esetlegesen visszafelé áramló áru jelenti: a kiskerekbe korábban kihelyezett gumik közül visszajöhetnek az elmúlt 1-2 szezonban el nem adott darabok. Viszont ezeket már könnyebb külön kezelni.

A ritka méretekben más a helyzet, ott a gyártás stratégiája eleve más. Mivel a gépek állásideje a legdrágább egy gumigyárban, igyekeznek kevés átszerelést végezni. Azaz egy-egy ritkább méretet nem gyártanak folyamatosan, hanem előre legyártanak belőle egy nagyobb sorozatot, amit utána az elosztó központból akár évekig árulnak ki. Ezekben a méretekben teljesen normális, hogy egy gumi 2-3 éves gyártású legyen. Ha valaki a SUV-jához, Smartjához, sportkocsijához, extrém tuningolt autójához (ezek a ritka méretek tipikus felhasználói) ragaszkodik egy adott márkájú gumihoz, akkor előfordulhat, hogy bármelyik kiskerbe megy, ugyanolyan, pár éves, de DOT-számban egymáshoz nagyon közel álló gumikat fog csak kapni. Ezekből a tételekből viszont még nagyker szinten is csak kisebb tételek mozognak.

És miből lesz az igazán öreg újgumi?

 

Nagyon ritkán előfordul, hogy egy nagyobb tétel áru megakad valahol a láncban. Ilyenre példa, ha egy gumikereskedő úgy megy csődbe, hogy a raktára tele van gumival. Ilyenkor a mindenféle jogi eljárások és elszámolások lezárásáig zárolják a tételt. Hasonló szituációkból még van pár fajta, de közös tulajdonságuk, hogy bármi is történjen ezzel a készlettel, az eladó tudni fogja, hogy "túltárolt" tétellel dolgozik. A 2-3 évnél idősebb gumik esetében ezért általános, hogy az árlistán jelzik a régebbi gyártást.

Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.

 

A bejegyzés trackback címe:

http://abroncs.blog.hu/api/trackback/id/tr168404666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Paco155 2016.02.20. 11:48:57

"Aminek persze az az oka, hogy a gyártók jelölik ugyan a gumin a DOT-számot, de csak a gumi oldalfalán - azaz mondjuk a gumimatrica vonalkódjába nincs bekódolva, a gyors leolvasás ezért lehetetlen."

Ez a kedvenc vesszőparipám. Mert ugyebár mi akadályozza meg a gyártókat abban, hogy a vonalkódban szerepeltessék a gyártási időt is? Semmi. És máris lehetne tudni, hogy a raktárkészletben milyen gumi milyen idős.

Editor Bob 2016.02.20. 18:04:35

Egy gond van ezzel. Veszel újként egy túltárolt, 2 éves téligumit. A kocsi második tulajánál mondjuk 2,5 év múlva már sikít a gumis, hogy a DOT szám alapján már cserélni kell a 4,5 éves gumit. Senki nem tudja akkor már, hogy a gumi az első 2 évét az autón, vagy a raktárban töltötte.

Ha meg esetleg el akarja adni az ember a használt gumit, egy, a DOT szám alapján 4-5 éves téli gumit normális vevő nem nagyon vesz meg, hiába bizonygatja az eladó, hogy az csak 2-2,5 évet (sőt, tulajdonképp csak a teleket, ezért a szakszerű nyári tárolásoknál is 17-es napokkal kéne számolni) volt mondjuk az autón.

Már ezek miatt sem éri meg túlöreg DOT számú gumit megvenni.

zgi521 2016.02.22. 09:32:06

apósomnak a kedves gödöllői gumis 3éves gumit adott új áron, amikor visszamentünk jelezni , még neki állt feljebb. persze nem cserélte, mert száraz időben! "mentünk vele 2x8 km-t". persze engedményt sem adott, mondanom sem kell.

csak halkan jegyzem meg, hogy ausztriában az évenként vizsgán ellenőrzik a dot számot és 5 évnél öregebb gumit nem engednek át, lehet az bármilyen szép állapotban és pincében tárolva. azt meg főleg nem játszhatod el, hogy téli nyárigumival vagy nyáron télivel mész vizsgára, mert az ellentétes gumit esetleg fiatalabb. nincs pardon, szabály van.

MacskaÖsszeZavaróKft 2016.04.23. 17:54:46

Most allok gumivasarlas elott, es csakis 1616-os DOT szamut akarok venni, az meg tuti finom es nem romlott...

amenta 2016.11.01. 11:13:29

Ez egy marhaság. Ausztriában dolgozom szerelőként, átengedjük az 5 évnél öregebb gumit is, ha megfelelő állapotban van. (van rajta elég minta és nem repedezett)
Azért ilyen 7 éves gumiknál már szoktuk jelezni az ügyfélnek hogy öreg a gumi.
Én most 2008 vagy 9-es túltárolt hankookokkal járok, és az égvilágon semmi baja, tapad mint az állat, pedig nem öttel szoktam venni a kanyart.

amenta 2016.11.01. 11:15:05

Jhal és nincs kikötve hogy nyáron csak nyári, télen csak téli gumival vizsgázhat az autó. Sőt, volt olyan is hogy mivel szar volt a gumi, ezért átszereltettük a másik szettet.

Gyökösi Attila · http://klubkoncert.com 2016.11.01. 11:59:01

A túlgondolkozás tipikus példája. A modern vásárló szeret aggódni, szeret okoskodni. Mindenhol így van. Az átlag user olvas két cikket, azt gondolja, ez milyen érdekes és fontos dolog, majd nekiáll az olvasottak alapján érvelni. Arra nem gondol, hogy amibe épp csak beleolvasott, az amúgy egy külön szakma, és messze nem csak két cikknyi tudnivaló van vele kapcsolatban. Ez a netforradalom eredménye, túl könnyen férünk hozzá részinformációkhoz, de túl gyors a világ ahhoz (meg persze lusták is vagyunk) hogy igazán elmélyedjünk bármiben.

Tomi1973Wien 2016.11.03. 08:57:02

@zgi521: ez igy hulyeseg. nezik ugyan ausztriaban a DOT szamot, de csak akkor nem engedik at, ha az latvanyosan eloregedett / berepedezett. nekem 8eves 4evszakosak vannak fennt a vwT4en, az elso kettore azt mondta, hogy mèg atmennenek, a hatso ketto azonban ramatyabb volt (csak eloregedes szempontjabol, profil, mintazat szuper), igy cseresre itelte öket....

zgi521 2016.11.03. 09:02:14

@Tomi1973Wien: szia, sztem Te vagy a kivétel, akinek ennyi iősen megfelelő az abroncsa. :) nem hiszem , hogy 8 éves gumira ültetném a gyerekeimet. márkaszervizben 'évesen' elhajtottak 2009 -es télivel..
nem idén, tavaly. aztán a sarki török 'átengedte.'

rabbit75 2016.11.03. 23:51:22

@Paco155: Sajnos ez nem így van. A gumimatricát iszonyú nagy tételben rendelik a nyomdából, rajt minden adattal.(vonalkóddal) Hogy is lehetne ezt aktualizálni egy olyan gyárban ahol ezt droidok ragasztgatják napi mondjuk 30e db-ra? A heti plug-okat ( dot szám) hetente cserélik a sütöformákban. Ki sem veszik érte a kemencéből a szerszámot! Ott bent a helyén kiütik egy dornival, be a helyére a másik azt hadd menjen.

Paco155 2016.11.04. 10:56:37

@rabbit75: Mármint most így van. Hogy hogyan lehetne aktualizálni? Ugyanúgy ahogyan millió más üzemben csinálja a gépsor. A matricát a gép nyomtatja és ragasztja rá, dátumbélyeggel együtt. És nem 30 ezres példányszámban hanem több százezresben.

Kulani 2016.11.04. 17:49:31

@Paco155: mint említettem, nem a címkenyomtatás a gond, hanem az árumozgás kezelése, a gumiabroncsok egyenkénti megkülönböztetése a raktárakban.

Paco155 2016.11.04. 20:13:57

@Kulani: És ahogy én is említettem, ez az egyik tipikus érvelési hiba: a körkörös érvelés. Nem lehet egyedileg megkülönböztetni, mert nincs rajta egyedi címke, és azért nincs rajta egyedi címke mert nem lehet egyedileg megkülönböztetni.

Viszont továbbra is igaz az az állításom, hogy ha egyedi címkét nyomtatsz a gumira akkor máris meg lehet különböztetni egymástól - éppen azért mert egyedi vonalkódú címke van rajta. Anno az élelmiszeripart hoztam fel példának, az nem tetszett, akkor most legyen az elektronika. Mondjuk a mikrosütők, az árban, tömegben és mennyiségben is nagyjából stimmel. Azok a marha elektronikai gyártók meg tudják oldani, nem csak azt, hogy egyedi sorozatszámú címke legyen a terméken, hanem ráadásul ugyanaz a sorozatszám szerepeljen még a dobozán is.
A gumigyártóknak meg ugyebár ez a technológia nem adatott meg. Lóalkatrészt nem. Úgyhogy most is azt állítom, hogy nem azért nem azonosítják egyedileg a gumit mert nem tudják, hanem azért mert nem akarják.

Kulani 2016.11.04. 21:25:11

@Paco155: Most egy pillanatra tegyük félre azt a kérdést, hogy akarják-e a gyártók. Koncentráljunk a raktározásra. A mostani helyzet egy nagyker raktárban úgy néz ki, hogy jön egy tétel XY gumi, 123/45R16 méretben. A tipikus mértékegység a raklap. Mondjuk jön 50 raklapnyi gumi, ezt átveszik egyben, targoncával felrakják a méretre/márkára kijelölt polcra, és ha valaki rendel egy szettet, simán levesznek négy darabot a polcról, és lehet vinni. A raktárprogramban az szerepel, hogy van 312 darab gumi az XY márkából az 123/45R16 méretben. Ha gyártási idő alapján tartanák nyilván a gumikat, akkor az átvétel során is egyesével kéne átvenni a gumikat (nem raklaponként), minden egyes gumi gyártási idejét rögzíteni a raktárprogramban, majd a tárolást úgy megoldani, hogy a korábban gyártott gumikat előbb adják el. Ha visszáru jön, az egész polcrendszert át kellene pakolni, hogy a régebben gyártott gumik előre tudjanak kerülni. De ez semmi, a kimenő árut is darabonként kellene regisztrálni, hogy gyártási idő alapján is naprakész legyen a raktárkészlet nyilvántartás. De mit érne mindez, ha a kiskerek nem csinálnák ugyanezt? Tehát ott is egyenkénti regisztráció bevételezéskor, egyenkénti regisztráció eladáskor.... Ez elképesztő plusz munkát igényelne. Miközben az egésznek nincs sok értelme: a futó méretekben a gumik 90 százaléka egy évnél fiatalabb akármelyik raktárban, a két évnél idősebb gumik aránya 1-2 százalék, de ezeket eleve külön kezelik, mert ez mind visszáru..... A ritka méretekben meg azért felesleges DOT-alapján kezelni a gumikat, mert ha valaki a 234/56R17 méretben keres WYX gumit, abból csak egy adott DOT-számú létezik, és kész.

Paco155 2016.11.04. 21:58:38

@Kulani: Most tényleg megint rágjuk végig a csontot?
Hogy a nagyker raktárnak K mindegy lenne, hogy egyszer húzza le azt a vonalkódolvasót a raklapon vagy egyszer húzza le? (Számold ki, pont ugyanannyi) Mivel a dot a raklap vonalkódba is bekerül. Innentől meg a raktárnak nem az lesz a rendszerében hogy van "312 darab gumi az XY márkából az 123/45R16 méretben" hanem az hogy van "62 darab gumi az XY márkából az 123/45R16 méretben 2016 10 heti és 250 darab gumi az XY márkából az 123/45R16 méretben 2016 40 heti". Még jól is jár a raktár mert tudja FIFO elven kezelni nincs a polc hátsó sarkában ragadt 5 éves készlet amit sosem bántottak mert mindig előle vették le a legfrissebbet. Kimenőben meg a 4 gumit most is egyesével húzza le a vonalkódolvasóval, ezután is így lenne.
Szóval maradjunk annyiban hogy ha ez a rendszer működik minden másnál rohadt nehéz elképzelni, hogy egyedül a gumikat raktározók nem képesek megfelelni ennek a műszaki követelménynek. Az meg hogy a ritka méretekben csak egy dot van nem oszt nem szoroz. Azzal a dottal van letárolva és kész. Ugyanúgy mint a többi. 4 db 234/56/R23,5 DOT 5316 Mischyear gumi a 48-as polcsor 7 emeletén a 18-as szekcióban. Egy fillérrel nem kerül többe a tárolása sem kevesebbe mert van egy plusz mező a raktárprogramban. Semmi elképesztő vagy plusz munka nincs abban, hogy valaki ugyanúgy lehúz egy vonalkódot mint ahogy eddig lehúzta.
Vagy azt próbálod nekem bemesélni, hogy a nagyker raktárosa ceruzával és jegyzetfüzettel veszi át a raklapot és kézzel pötyögi be a gépbe? Na neee......

Kulani 2016.11.04. 22:40:00

@Paco155: Most vagy te vagy a zseni és minden gumi nagyker iszonyú hülye, vagy fordítva :-) Egyelőre egyik lehetőséget sem zárnám ki :-) Saját hatáskörben egyébként tervezzük bevezetni a kettős árazást: a frissen érkező szállítmányokat elkülönítenénk, és kétféle árat kínálnánk. Egyrészt egy Árgép-orientált árat, ahol csak azt kötjük ki, hogy a kiszállított gumi nem idősebb 2 évesnél, illetve egy olyan árat, ami kb 5 százalékkal magasabb, de garantáltan fél éven belüli a gyártás. Tehát egy 205/55R16 prémium nyári gumi 19.990 ft (és biztosan nem öregebb 2 évesnél), vagy 21.000 ft (és biztosan nagyon friss gyártás). Kíváncsi vagyok, hogyan válik be a rendszer..... (Mondjuk 15 év ügyfélkapcsolattal a hátam mögött meg merek esküdni, hogy csak 5-6% fogja választani a friss gumit, ha az egy picivel magasabb áron érhető el, és 94-95% inkább a picivel alacsonyabb árat választja, és innentől kezdve pont nem érdekli a DOT.)

Paco155 2016.11.05. 19:45:12

@Kulani: Az elsőről papírom van, a másodikban meg nem hiszek.
Mint anno, meg pár hozzászólással ezelőtt is mondtam nem az a baj, hogy lehetetlen, hanem az hogy nem akarják. A raktári rendszerek készen állnának rá, de a gyár nem hajlandó. Már a DOT besütésére is a kormányzat kötelezte őket (nem véletlenül DOT a neve), és mintha a fogukat húzták volna.

Az ötletedre. Fel tudnám rajzolni azt a görbét amely a hajlandóságot mutatja a plusz pénz kifizetésére. A nagyon olcsó gumiknál hiába kicsi a nominális különbség nem fogja érdekelni a vevőt pont mert a nagyon olcsót keresi. A gyakori, viszonylag olcsó, de prémiumgumiknál magasabb lesz a hajlandóság tippelek mondjuk rá olyan 25%-ot.
A harmadik kategóriában amely a rohadt drága és/vagy ritka gumik piaca, meg megint nem fogja érdekelni két okból. Az egyik, az hogy már összegszerűleg is látható méretű a különbség. Pl nálam az az 5 % egy nyári készletre majdnem 20000 ft.
A másik, hogy eleve nem is tudod teljesíteni mert 3-4 évente csinálnak egy sorozatot és csak azt az évet lehet kapni akár 4 éven át, tehát te sem tudsz produkálni fél éves gumit.

Úgyhogy csatlakozom a tippedhez, az összes vásárlóból 5-6% ha megfizeti a felárat.
És ebben az is benne van, hogy nagy részük tudja, hogy ennek ingyen is így kellene lennie :P

tabaga 2016.11.07. 22:09:36

Ajánlom, hogy nézzétek meg ezt a videót. 8:45-nél hihetetlen dolog kerül a még félkész abroncsra:
www.youtube.com/watch?v=66sLBHuD6Tc

Hannibal55 2016.11.13. 02:53:03

Létezik a tárolásra és beraktározásra technologia. Úgy hívják, hogy FIFO elv.
Az egész Audi így raktároz. Mindig a legrégebbi tétel megy ki.
Konkrétan mi a FIFO és a LIFO elv?

A felhasználás szerint a két alapvető raktározási elv a FIFO vagy LIFO.

Az angol eredetű FIFO rövidítés jelentése: „first in first out”, azaz amit először raktároztunk be, azt fogjuk először felhasználni.

Egy csővel szemléltethetjük, amit először betöltünk a cső egyik végén, az jelenik meg először a cső másik végén.

Használata kiemelten fontos az élelmiszeriparban és a gyógyszerforgalmazásban a az áru romlása,

illetve a szavatossági idő túllépése kockázatának csökkentésére(HACCP).

A LIFO rövidítés jelentése: „first in last out”, azaz amit utoljára raktároztunk be, azt használjuk fel először.

Egy zsákkal, vagy egy veremmel szemléltethetjük.

A zsákból, illetve a veremből elsőként a legfelül elhelyezkedő, legutoljára berakott dolgot tudjuk kivenni.

Szóval lenne itt megoldás, csak akarni kell.
A tegnapi kenyeret is meg lehet enni, nincs annak semmi baja, de a boltban mindenki mégis csak a frissért akar teljes árat fizetni..... Ennyi.....

Kulani 2016.11.13. 12:57:38

Azért szeretem a webkettőt, mert itt az emberiség összes problémájára van megoldás!

Mondjuk a LIFO pont értelmetlen modell a "romló" termékek raktározására, nem is értem, miért fejtetted ki ilyen részletesen.

A FIFO viszont nagyon szimpatikus elv. Egészen addig működik is, amíg egy raktárba ugyanaz a termék csak egyetlen forrásból érkezik.

Vagyis gyakorlatilag sosem.

A gumik tipikusan hosszú utat járnak be, mielőtt eljutnak a vásárlóig. Jellemző példa, hogy mondjuk a Michelin-től csak az utóbbi időben tudunk direktben vásárolni, eddig Hollandiából hoztuk a gumikat, azokat is, amiket Nyíregyházán gyártottak. A hollandiai nagykerbe pedig eleve több irányból érkeznek gumik, egyrészt a gyors szállíthatóság miatt a Misinek is vannak puffer raktáraik, másrészt folyamatosan érkezik visszáru is.

Tehát egyáltalán nem biztos, hogy a korábban beérkezett áru a korábbi gyártású, ráadásul ez még mindig nem ad választ arra problémára, hogy végfelhasználói szinten tudni lehessen a gyártás idejét a kiszállítás előtt: az, hogy egy gumi a polcrendszerben előbb van (mert előbb érkezett be), az jó jel lehet, de még mindig nem számszerűsíthető információ.

Ezért van az, hogy nagyker szinten is csak annyit tudnak tenni, hogy az igazán idős gumikat kiszűrik (ez a normál méretekben mindig visszáru), és az egyes gumikra nem vállalnak ugyan DOT-garanciát, de a teljes rendelésre igen. Mondjuk abban a formában, hogy a kiszállított gumik "86 százaléka fiatalabb egy évesnél, 94 százalékuk fiatalabb két évesnél."

Én általában pont ezt szoktam válaszolni, ha valaki nálam egy olyan gumi konkrét DOT-számáról érdeklődik, ami nem a saját raktáramban van. És az a meglepő, hogy az ügyfelek döntő többségének ez már elegendő információ. Kiskerként elvesztek talán egy szezonban 3-4 vásárlót - de nem kell felvennem plusz egy embert, aki egész nap a DOT-számokat regisztrálja.

Bambano 2016.12.26. 18:00:41

@Hannibal55: "A LIFO rövidítés jelentése: „first in last out”": helyesen: a first in last out elvet filo-nak neveznék, de ilyen elv nincs. a lifo, bármennyire is meglepetés, last in first out elv. mint ahogy a szavak kezdőbetűje is mutatja.

a problémához: merugye amikor egy tetves gumi az én autómra listaáron 115 ezer forint (még mindig per darab, nem garnitúra), akkor egy 15 eurocent értékű nfc bélyeg megvásárlása és ráragasztása valószínűleg olyan baromira rontaná a profitot, hogy nem is éri meg megcsinálni...

azzal a kollégával értek egyet, aki szerint ez csak akarat kérdése, mert a technológia (több választási lehetőséggel) régen készen van rá. nem akarásnak pedig mindig besz.rás a vége.

fda 2017.03.03. 20:26:05

A gumisok éveken át nyomták, hogy a 6-8 éves gumikat mindenképp érdemes lecserélni, mert öregszik az anyaga. Amikor egyre több ember szóvá teszi, hogy nem akarja, hogy ebből az időből 1-2-3 év még a vásárlás előtt leketyegjen, most jön a szakszerű tárolás duma. Namármost, bármilyen őszintén is néz rám a gumis, ember meg nem mondja, hogy mennyire volt az a tárolás szakszerű (ő maga előttem másfél órával látta meg a gumit, amikor lepakolták a teherautóról az udvarán.) Másrészt ez a tizenhétszer gyorsabban öregszik duma is elég kamuszagú, az én autóm például az élete 99%-át zárt helyen tölti: otthon garázsban, munkahelyen parkolóházban, az úton töltött időszak ehhez képest elenyésző. A saját garázsomban miért öregszik 17-szer gyorsabban, mintha egymás tetejére 15 darab gumi várja valahol egy raktár felső polcán, hogy végre megvegye valaki.

fda 2017.03.03. 20:32:54

Egyébként, ha a 20 forintos zsemlénél megtehetem, hogy csak akkor vásárolom meg, ha még meleg (pedig tudjuk, hogy még másnap is ehető), különben inkább nem kérem, akkor egy 100 ezer forintos guminál is olyan gyártási dátumút veszek, amelyik nekem kedves.
Én egyszer belefutottam egy másfél éves gumiba, 2 kerékre már felszerelték, amikor észrevettem és levetettem. A gumis nem volt lelkes, de nem győzködött, hogy nincs igazam... Keresett másikat. Azt meg tegye fel a cikk írójának.

Gumigyáros 2017.04.12. 11:36:48

Kulani kolléga tökéletesen leírja a tényeket, de mindig van akinek kintről nézve van olyan ötlete ami nem kivitelezhető, indokokkal alátámasztva szakmai oldalról hogy miért nem, viszont az Ő fejében már megvan, és egyáltalán nem érdeklik a tények. Máséval könnyű....... Ha pedig az elvárt szolgáltatások miatt drágább a gumi? .....jön a következő, máshol sokkal olcsóbb. Na de akkor mi a kérdés? Minek a Dot? Oda kell menni és nem hívogatni a webáruházat amikor alapból látja, hogy drágább az a gumi amit szeretne. Igaz hogy ott a sufniból rángatja elő a "gumis", és két pajszer a szerelőgépe, de olcsó. Persze általában nem is igaz. Döntsük már el mit akarunk. Ólcsó gumit full extra szolgáltatásokkal, ingyen szereléssel? Van.... ....Afrikai táncoslányokkal egy órára. Ez csak úgy bónusz a gumikhoz. A holdon. És álljuk az útiköltséget is. Bele kellene kezdeni abba a témába is még a kerítésen kívülről nézve a "hozzáértőknek", hogy nem igaz, hogy nem lehet csak azokat a gumikat kitenni a webáruházakba ami raktáron is van. Nem lehet, de biztosan van aki sokkal jobban tudja és elmondja miért lehetne és hogy kell megoldani. Szép napot a fanyalgóknak.

BaLee 2017.05.03. 11:47:13

Jó a cikk, tetszik. Viszont a másik oldaláról sem kell megfeledkezni a dolognak. Teszem azt, mikor a gumis le akarja cseréltetni a 6-8 éves alig kopott téli gumidat, mert öreg. Illetve cikkekben is mindenhol ezt olvasni, hogy 6-8 éves koráig lehet egy gumit használni, mert elöregszik. Én anno mikor megvettem a kocsit egy már akkor jó 3 éves gumit kaptam (2005 telén vettem, DOT szám alapján 2002-es gumikat). Akkor még nem tudtam mit kell nézni, fel sem hívták a figyelmemet rá, olcsóbb sem volt (pontosabban általános akció volt), azóta nem is mentem hozzájuk sőt le is beszélek mindenkit róluk (vidéki gumisról van szó). Szóval adott egy 3 évesként vásárolt, cikk alapján viszonylag alig öregedett gumi, ami mivel téligumi nincs túl sok napnak kitéve, nyáron a sötét garázsban áll, az apró repedések most kezdtek rajta megjelenni, miközben 15 éve gyártott (Pirelli) abroncsokról beszélünk, amik még most télen is meglepően jónak tűntek hóban, illetve téli útviszonyok között. A nyári gumi szettemet 8 éves korában cseréltem, mert vízen nagyon csúszott...

ze11 2017.05.03. 12:16:49

@Paco155: Egyedi cimkét lehet gyártani/nyomtatni, de az drágább lesz, úgy a nyomtatásban, mint a logisztokában: Most van egy gyártmányhoz (gyártó/mintázat/méret) egy vonalkód, a dot szám belekombinálásával, ugynazt a gumit, ha csak egy évig gyártják, akkor is 52 különböző vonalkóddal kéne a teljes gyártási/szállítási/értékesítési láncban nyilvántartani/kezelni.

ze11 2017.05.03. 12:21:49

@fda: A raktárban csk a saját súlya terheli az abroncs szerkezetét, felnire szerelve és felfújva már a belső nyomás is hozzáadódik, az autód alá pakolva a kerekeket meg az autó súlya is hat rá, ha meg mész vele, akkor a forgásból, kanyarodásból származó erők is tépik, meg a burkolattal való kölcsönhatás okán kopik is.
Ez a négy eset teljesen más, nagyságrendjében is eltérő erőhatásokat jelent, úgyhogy bőven nem mindegy, hogy melyikben, mennyit tölt a gumi, mert mindegyik másképp hat a tartósságára.

fda 2017.05.03. 15:41:20

@ze11: Igazad van. Egyetértek. Használat közben bizonyára jobban használódik a gumi, mint a polcon. Ez a beszélgetés itt nem erről szólt.

A fagyi visszanyalt: a gumisok éveken át nyomták, hogy a gumi anyaga öregszik, és valahány év után mindenképp cserélni kell akkor is, ha nem látszik az elhasználódás nyoma. (Az elhasználódásról egyébként senki sem beszélt ezügyben rajtad kívül.)

Miután ezt egyre többen komolyan veszik, a forgalmazók most meg vannak lepődve, hogy vannak, akik értelmezni tudják a kötelezően megjelenítendő, de szándékosan elrejtett adatokat (különben a DOT szám helyett a JAN 2017 kódot a világon mindenki, köztük Mari néni is értené, de ez ugye senkinek nem érdeke Mari nénin kívül....)

Egyébként, ha rendelsz egy gumit, arra nincs ráírva, hogy az ideálisnak tartott körülmények között raktározták-e, vagy eddig az udvaron állt valahol a hóban és a napon.

Paco155 2017.05.03. 16:16:05

@Ze11: 2017.05.03. 12:16:49

Pontosan mennyivel is lenne drágább? A tippem mondjuk 1 max 2 eurocent/gumi.
De ha drágább alkalmazást nézünk akkor pl olvasd el Bambano
2016.12.26. 18:00:41 hozzászólását (nfc bélyeg). Egye fene, azt a 46 forint pluszt még ki is fizetném.

Kulani 2017.05.03. 19:31:13

@Paco155: "A tippem mondjuk 1 max 2 eurocent/gumi. "

Nem a matrica a gond, hanem az egész raktározási rendszer totális átalakítása. Ami ugyan nagy munka, nagy költség, de mondjuk megoldható lenne. Csak gyakorlatilag meg viszont semmi értelme. A nagykerek már kitaláltak olyan módszereket (amiről az eredeti cikkben írok is), amivel ügyesen kilogisztikázzák, hogy ne kaphass a tudtodon kívül 2 évesnél idősebb gumit. Annak viszont semmi értelme, hogy a 2 évnél fiatalabb gumikat külön szortírozzuk.

Az a külföldi nagyker, amivel mi dolgozunk, már egy évre szorította le ezt a határt az első 30 méretben, amit rendszeresen gyártanak. Tehát ha veszel tőlem gumit, azt továbbra sem tudom megmondani, pontosan mikor készült, de ha a leggyakoribb 30 méret egyike, akkor 99% a valószínűsége hogy egy évnél fiatalabb gumi érkezik. (Az a maradék 1% meg a határeset: pont ma érkezett egy szett 225/55R16 gumi DOT 1616.)

Paco155 2017.05.03. 20:22:58

@Kulani: Szerintem ezt már átrágtuk, nekem nem változott a véleményem. De olvasd vissza saját magad. Pár hónappal ezelőtt még a matrica/vonalkód lehetetlen volt részedről. Most már nem lehetetlen, de át kell alakítani a rendszert K sokért K sok munkával...
Igen, ahogy akkor is mondtam akár egy mezőt is be kell vinni az adatbázisba. Nem olyan nagy munka, a költség az a programozótól függ, a lényeg ott van, hogyha egyszer a gyár elkezdi kiadni a vonalkódon a dot számot akkor előbb utóbb minden nagykernél, kiskernél stb. meg fog jelenni.
Tehát továbbra is ott tartunk hogy a gyár és a forgalmazó is ellenérdekelt különben már ezer éve nyilván lenne tartva.
Ennyikeh.

Kulani 2017.05.03. 21:35:11

@Paco155: "De olvasd vissza saját magad. Pár hónappal ezelőtt még a matrica/vonalkód lehetetlen volt részedről. Most már nem lehetetlen, de át kell alakítani a rendszert K sokért K sok munkával..."

Szerintem én már novemberben is szinte szóról szóra ugyanezt írtam.

abroncs.blog.hu/2016/02/19/nem_tejfol_ez_hogy_megromoljon/full_commentlist/1#c31636471

Paco155 2017.05.03. 22:03:02

@Kulani: Oké, visszaolvastam, itt valóban ezt írtad. Én kevertem a fórumon elhangzott vitánkkal.