Tesztfetisiszták fiesztája

Kijöttek a 2018-as német téligumi tesztek

2018. szeptember 26. - Kulani

adac1.jpgNincs biztosabb jele a nyár elmúltának, mint a téligumi tesztek beköszönte. Egymással versenyezve jött ki idén is egy héten belül az AutoBild szaklap és a német autóklub, az ADAC tesztje. Sajnos sok olyan típus kimaradt a tesztelésből, amik a magyar piacon különösen érdekesek lennének.

Az AutoBild magazin a 195/65R15 méretben a saját módszertana alapján vizsgált nem kevesebb, mint 50 gumit, első körben kiesése alapon. Simán nedves úton fékezgettek velük, és a 20 leggyengébb már ki is esett. Nem folytatta a teszteket a Taurus (a Michelin negyedik vonalas gumija, a Kormoran, Riken, Tigar és Strial márkák egypetéjű ikertestvére), a Dayton (by Bridgestone) vagy a Laufenn sem (a Hankook almárkája), de a Nankang és Momo sem. Ez utóbbinak, jól jegyezzük meg, a nevén kívül nem sok köze van az olasz autósport márkához. A többi kieső noname kínai márka volt, idén is megjelent vagy egy tucat új márkanév, már számolni is nehéz. Idei kedvenceim az Aoteli, a Compasal, a Chensan, és az idei év legpocsékabb gumija, az Antares, a maga 49,8 méteres nedves fékútjával. A teszt élmezőnye 35 méteren belül állt meg....

A továbbjutott gumiknál már havas fékezést is mértek. Ennek a selejtező fordulónak tíz kiesője volt, a nevesebb játékosok a Toyo, a Kumho, az Apollo és a Nexen gumijai voltak. Ez utóbbi márka téli gumijára még  visszatérünk.

A legjobb 20 gumit már rendesen végigtesztelték mindenféle körülmény között. A Top20 között talán csak a nálunk kevésbé ismert Gislaved jó szereplése meglepő - ő a Continental harmadik vonalbeli márkája, elsősorban a skandináv piacokra marketingelve, ahol a svéd Gislaved gumigyár mindig is ismert brand volt. A ká-európai testvérmárkák, a Matador és a Barum is itt, a jók között szerepelnek.

A felső tízbe, a legjobb gumik közé a Debica bejutása volt egyedül meglepő (Goodyear harmadik vonal), a Debica-forgalmazók szerettei idén bőkezű karácsonyi ajándékokra számíthatnak.

Az élmezőnyben, a "szokásos" csapatot találjuk. Némi hiányérzet, hogy három prémium márka, a Bridgestone, a Michelin és a Pirelli téli gumija is kimaradt a mezőnyből, ami elég furcsa annak tükrében, hogy a német piacon az öt hagyományos prémium márka jelenti a piac felét.

Autobild téligumi teszt eredménye, eredeti súlyozással

 

1) Dunlop WinterSport 5

2) Continental TS860

3) Kléber Krisalp HP3

4) Fulda Kristall Control HP2

5) Hankook W452

6) Goodyear UltraGrip 9

7) Debica Frigo HP2

8) Falken Eurowinter HS01

9) Nokian WR D4

10) Uniroyal MS Plus 77

(Részletek az AutoBild oldalán. A huszadik helyezett utáni eredményeket a képgalériára kattintva lehet végigpörgetni.)

Mifelénk hagyományosan nagyobb tekintéllyel bír a német autóklub tesztje. Idén két méretben, a 175/65R14-ben és a 205/55R16-ban vizsgáltak 12 illetve 16 mintát.

Az AutoBild tesztjének ismeretében nagy meglepetések nincsenek, itt is mindkét méretben tarolt a Conti TS860 és a Dunlop WinterSport 5, illetve kiemelkedően szerepelt a Goodyear UG9. Köszönjük a figyelmet, lehet hazamenni :-)

ADAC téligumi teszt eredménye, eredeti súlyozással

 

175/65R14

 

1) Continental TS860

2) Dunlop Winter Response 2

3) Firestone Winterhawk 3

4) Nokian WR D4

5) Goodyear Ultra Grip 9

6) Debica Frigo 2

7) Esa-Tacar Super Grip 9

8) Sava Eskimo S3+

9 Vredestein Snowtrac 5

10) Pirelli Cinturato Winter

11) Semperit Master Grip 2

12) Nankang Snow SV-3

 

205/55R16

 

1) Continental TS860

2) Goodyear UG9

3) Dunlop Wintersport 5

4) Kléber Krisalp HP3

5) Michelin Alpin A5

6) Nexen Winguard SnowG WH2

7) Fulda Kristall Control HP2

8) Vredestein Snowtrac 5

9) Bridgestone Blizzak LM 001 EVO

10) Nokian WR D4

11) Yokohama BluEarth Winter V905

12) Kumho WinterCraft WP51

13) Giti Winter W1

14) Pirelli Cinturato Winter

15) Semperit Speed Grip 3

16) Laufenn LW31

 

Azért ha jobban megnézzük, nem tanulságok nélküli a táblázat.

Kiderült például, hogy a kínai gumik (175/65R14 Nankang), illetve a negyedvonalas gyártmányok (205/55R16 Laufenn) tényleg vackok. Ezek egyaránt piros lámpát kaptak az ADAC-tól is és az AutoBild-től is. Az is kiderült, hogy a Debica nem véletlenül szerepelt jól az AutoBild-nél, az ADAC-nál is simán a középmezőnyben végzett. Feltűnő egyébként, hogy a Goodyear és az összes hozzá tartozó márkanév (Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Debica) mennyire jól szerepeltek az idei teszteken.

A két teszt között vannak azért számottevő különbségek is. A Nexen például nem fért be a Top20-ba sem az AutoBild-nél, az ADAC viszont magasra értékelte, a mezőny első felébe került. Mondjuk pont ennél a guminál jön ki az ADAC tesztek paradoxona: a sokféle szempont és mérés miatt egy téli gumi erősen átlagos (kicsit inkább az alatti) nedves ÉS havas tulajdonságokkal is be tud kerülni az élmezőnybe, ha többi eredménye viszont jó. Viszont az AutoBild-nél a selejtezőből éppen ezek miatt a havas és nedves fékezések miatt nem tudott bekerülni a jók közé. Ebből a szempontból az AutoBild lényegre koncentráló, selejtezős megoldása életszerűbb rangsort eredményez.

A Pirelli új generációs téligumija, a Cinturato Winter mindkét méretben a tabella aljára szorult, olyan gyártók előzték meg, mint a Giti (leánykori nevén GT Radial) vagy a Sava. A nyári gumijaik is elég ellentmondásosan szerepelnek mostanában, így a Pirellinek alighanem el kell gondolkoznia a fejlesztő csapat átalakításán, ha a prémiumok között akarnak maradni.

adac2.jpgApropó prémiumok. Az idei ADAC-tesztek hiányossága, hogy nem szerepelt sem a Michelin újdonsága, az Alpin A6, sem a hazai piac legnagyobb játékosa, a Hankook egyik gumija sem. A nálunk hagyományosan erős Barum (by Continental) is valamiért egy régi, kifutó mintával vett részt a teszten, nem az újdonság Polaris 5-tel.

Mielőtt valaki elkezdi szentírásnak venni a fenti listákat, hadd emlékeztessük, hogy a gumitesztek megbízhatóságáról, felbontó képességéről korábban már értekeztünk.Röviden összefoglalva az írást: csak óvatosan, körültekintően az eredmények fetisizálásával.

Szintén írtunk mér a súlyozás fontosságáról. Ha például arra fogadunk, hogy Magyarországon soha többé nem lesz komoly hóhelyzet, és a havas tulajdonságokat egyszerűen kevésbé lényegesnek tekintjük, jelentősen átalakulhat a rangsor. Ugyanígy, ha völgyben lakunk, és tudjuk, hogy a hókotrók mindig a mi utcánkat hagyják utoljára, az is jelentősen átírhatja a sorrendet.                                                                                                                                                   

adac5.jpg                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

 Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

https://abroncs.blog.hu/api/trackback/id/tr7914262339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kunzoo 2018.09.27. 22:00:01

A céges kocsin Barum van, érdekes tapasztalatom van vele: Ha fűre mész vele, hátramenetben szinte semmit sem fog. Már kellett emiatt tolni az autómat füves kocsibeállóról ami lejtős volt. Előre is nehezen indul fűben, de hátra egyenesen katasztrófa.

cselaxi 2018.09.28. 14:36:08

Continental TS860 amúgy Continental WinterContact. Nagyon-nagyon...

n3spr3ss0 2018.09.30. 11:07:05

@kunzoo: Téli guminak Barum márkát használok( 2 telet mentem), tökéletesen bevált, sokkal jobb, mint sok flancos márka.