Az autóipar egyik legnagyobb öngólja, evör: a „defekttűrő” abroncs

2018. március 28. - Kulani

tpms-002.jpg

A neves autógyár marketing igazgatója barátja esküvőjére tartott. A meleg nyári napon is elegánsan akart megjelenni, világos öltönyt viselt. Már majdnem megérkezett a lagzi helyszínére, a vidéki kúriához, amikor egy úton fekvő fémdarab befúródott a gumijába, és defektet kapott. Bár a pótkerék makulátlanul tiszta volt, a defektes kerék leszerelésekor összekoszolta nemcsak a kezét, hanem – uram irgalmazz! – a drága alpakka öltönyt is.

Az esküvő utáni hétfőn reggel 8 óra 00 perckor már tárcsázta is az autógyár legfőbb gumiabroncs beszállítóját - nagyjából ez a sztorija a defekttűrő abroncsok megszületésének.

A gumik általában elkopnak, vagy ha keveset futnak, inkább elöregszenek. Néhány gumi azonban hirtelen halált hal: defektet kap.

Az egy dolog, hogy ilyenkor plusz kiadás keletkezik (erre ott a kátyúgarancia vagy a biztosítás), de  nem mindenki lelkesedik egy leállósávban végrehajtott kerékcsere ötletéért. Pláne alpakka öltönyben, ugye.

A defekttűrő abroncs nekik hozza el a megváltást. Defekt esetén is lehetőség van kosz nélkül és viszonylag biztonságban eljutni az első gumiszervizig, ahol az autó új gumit/gumikat kaphat.

Legalábbis ez áll a marketing anyagban.

Az ellen nem véd!

 

tpms-003.jpgA valóság némileg más. A való világ defektjeinek felét eleve a defekttűrő abroncsok sem tűrik. Amiben jók, az a lassú nyomásvesztéssel járó defekt. Amikor például csavar fúródik a futófelületbe. Amikor viszont nem sokra megyünk velük, az az oldalfalat ért sérülés.

Nézzük a műszaki hátteret. A hagyományos gumiabroncsnál az autó súlyát nem a gumi oldalfala hordozza, hanem a gumiban lévő levegő. Ha a gumi defektet kap, a nyomás csökken, adott esetben nullára esik, a gumi oldalfala begyűrődik az út és a felni közé. Két fordulat után kaputt.

A defekttűrő abroncs oldalfala azonban még nulla levegőnyomás esetén is képes megtartani az autót (self-supporting tyre). Ha erősen csökkentett sebességgel is (max 80 km/h), és korlátozott hatótávolsággal is (a gyári specifikációk 80-100, max. 200 km-ről szólnak), de képes az autó elvánszorogni valameddig, mondjuk az első gumis műhelyig.  Ilyenkor persze már messze-messze nem úgy viselkedik az abroncs, ahogy egy hibátlan, és a műhelyben egyenesen dobják is a kukába, hiszen nem javítható.

A defektek egy része ráadásul nem is a fenti forgatókönyv szerint történik. Nem a futófelület sérül, hanem az oldalfal. A féltékeny férj átszúrja bicskával. Vagy csak simán rossz helyre parkoltál, és Béla bá’ bosszút áll. Egy éles járdaszegély belekap. Egy nagy sebességnél benézett kátyú elnyírja az oldalfal szövetszerkezetét.

Paradoxon, de éppen az agyonerősített oldalfalú gumi lesz érzékeny erre a fajta sérülésre, mert merevsége miatt nem tudja kirugózni a kátyú élének alattomos támadását. Az oldalfalat ért behatás esetén esetén a „defektmentes” abroncs is defektet kap és összeesik, hiszen pont az oldalfala sérül, aminek elvileg az autó súlyát kellene megtartania levegő nélkül is.

Megfizetünk érte

 

tpms-004.jpgUgyanakkor ezért a korlátozott defekttűrésért komolyan megfizetünk. A defekttűrő abroncs oldalfala brutális, hogy nyomásvesztés esetén is megtarthassa az autót. Ezért kétszeresen fizetünk: egyrészt a rugózási komforttal, hiszen a vastag és merev oldalfal kevésbé képes kirugózni az úthibákat, másrészt a nagyobb rugózatlan tömeggel. A nehezebb kereket nehezebb megforgatni (romlik a gyorsulás, nő a fogyasztás), és nehezebb megállítani is (nő a fékút). A népszerű 225/45R17 méretben guminként 0.5 – 1 kg a különbség a „normál” és a defekttűrő gumik között - ezt bizony fenékkel és pénztárcával is könnyű észrevenni.

Apropó pénztárca: a defekttűrő gumik jelentősen drágábbak is a hagyományosaknál. És nemcsak drágábbak, de nehezebben is beszerezhetőek, kevesebben tartják raktáron, gyakorlatilag csak rendelésre lehet hozzájutni.

Nade nincs pótkerék!

 

A legsúlyosabb érv a defekttűrő gumik mellett, hogy a gyárilag így szerelt autókban nincs pótkerék, tehát ha nem defekttűrő gumit használunk, nem tudunk tovább haladni. Egy defekt nyilván sosem jön jól, és tényleg a pótkerék lenne a legjobb megoldás ilyen esetre, de anélkül sem lesz az, hogy a csontvázunkat majd az utókor találja meg az autó mellett guggolva. Az igaz, hogy defekttűrő abronccsal szép lassan végig lehet óvatoskodni az utat egy közeli gumisig, hagyományossal meg nem, viszont az autómentőt ilyenkor is ki lehet hívni. Hacsak nem a világ végén ért minket a defekt, egy órán belül a tréleren a kocsi, és biztonságban utazik ugyanahhoz a gumishoz. Az autómentő szolgáltatása nem is kerül többe, mint a defekttűrő gumi felára.

Ha olyan autónk van, amiben nincs pótkerék, nem feltétlenül kell defekttűrő gumikat vásárolnunk. Íme néhány túlélési tipp:

  • Ha nincs is pótkerék az autóban, gyakran ott a helye a csomagtartó alján. Kérdezzünk rá a márkaszervizben. Ha egy teljes kerék nem is fér el, egy szükségpótkeréknek jó lehet.
  • A szükségpótkerék különben is jó ötlet. Vegyünk egyet, és tartsuk a csomagtartóban, lehetőleg rögzítve. Az anyósunk horgolhat neki csodás tartózsákot. Legyen emelő és kerékkulcs is az autóban, mert különben nem sokra megyünk. Ha már úgyis horgol az anyós, ezeknek is készíthet zsákot. tpms-005.jpg
  • Defektjavító spray szett. Nagyjából pont ugyanarra jó, mint a defekttűrő abroncs: lassú nyomásvesztéssel járó defekt esetén tovább tudunk menni egy pár tucat kilométert. A szerkezet egyrészt tömítőanyagot juttat a gumi belsejébe, másrészt fel tudja fújni a leeresztett gumit annyira, hogy óvatosan tovább lehessen haladni.
  • Öntömítő abroncsok. Egyes gumigyárak egyes méretekben gyártanak öntömítő (Self Seal) gumikat. Ezeket úgy kell elképzelni, hogy a gumi belső felületét bitumenszerű anyag borítja. Ha a futófelület megsérül, ez a massza odarendeződik a sérülés helyéhez, és eltömíti annyira, hogy megállítsa a nyomásvesztést. A magasabb vételár és a rugózatlan tömeg itt is probléma, de kisebb, mint a defekttűrő gumik esetében. A komfort pedig nem változik.

  • Asszisztencia biztosítás. Új autókhoz a garancia idején gyakran jár valamilyen asszisztencia szolgáltatás, de idősebb autókra is lehet ilyet kötni. Beírtam a Google-ba a kifejezést, és kijött egy csomó lehetőség. Évi 7900 forintért már teljesen jó ajánlatok vannak, garantálják például, hogy egy órán belül megérkeznek az autóért.   

Nyomásjeladó nélkül tilos!

A sorok között kevésbé olvasó olvasóink kedvéért ki kell emelnünk, hogy ez a cikk kifejezetten a defekttűrő abroncsok használata ellen szól. De hátha valaki pont most kapott kedvet, mert már az óvodában is mindig ellentmondott a dadus néninek?

Fontos tudni, hogy defekttűrő abroncsot csakis olyan autóra szabad felszerelni, ami eleve úgy jött ki gyárilag. A felni pereme is különleges lehet, és kötelező a keréknyomás-figyelő rendszer (TPMS). Ha a felninken nincs ilyen jeladó, ne is álmodozzunk a defekttűrő abroncsokról – a nyomás figyelemmel kísérése nélkül kifejezetten életveszélyes lehetnek. Mivel az ilyen gumi levegő nélkül is megtartja az autót, műszer nélkül észre sem vesszük, hogy már vészüzemmódban van. Márpedig a levegő nélküli közlekedésre komoly korlátozások vonatkoznak, max sebesség, max hatótáv – aki ezeket nem tartja be, azt roppant kellemetlen meglepetések várják.

Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

https://abroncs.blog.hu/api/trackback/id/tr8013786568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tengier1 2018.03.29. 07:50:11

És egy SUV-on hogyan cserélsz kereket, tisztelt poszter? A trapézemelő az széthajlik,vagy fúródik a földbe. Olajemelő is csak aszfalton jó. Krokodilt kellene magaddal hordani, méteres csöveket a csavarok miatt. Na oda találták ki a defekttűrőt. Opel corsát kicseréled, de próbálkozz egy Q7-el, vagy egy X6-al.

szepipiktor 2018.03.29. 08:07:43

Én soha nem lepődök meg, ha egy abroncsgyártó véleménye más, mint az autógártóké, tulajdonsoké. Valószínűleg a Ferrarinál is rosszyl tudják ezt, mert náluk már régen nincs pótkerék, pedig a járműveiken használt drága, "peres" gumik fokozottan érzékenyek.
A gumikérdés pontosan olyan, mint a műszerfalaké, ott is vagy egy évtizedekik jártak hibás utakon - marketingesek utasítására. Ma éppen azt látjuk, hogy a gyárak hirtelen elkezdték az optimális vonalat erőltetni - amit Amerikában már régen alkalmaznak - és a ostoba egérkijelzők meg a számtalan divatos kezelőszerv helyett terjed az "üveg" műszerfal, a kormányra helyezett kezelőszervek, a HUD és a kijelzőt sem kell már 130-nál vakon tapogatnunk, ha a rádiót vagy a klímát szeretnénk állítani.
A gumi is ez a vonal, számtalan területen alkalmaznak optimális megoldásokat (hadsereg), egyszer eljutunk oda, hogy a gyárak már igazolt módszereket vesznek át a személyautókhoz.
Egyébként, ha már annyira szeretünk öltönyben kereketcserélni, akkor a mankókerék már régen ismert és használt. A motort, a futóművet sem javítjuk az útszélén...
A gumigyártóknak persze az a jó, ha mindenki több darab tartalékabroncsot is beszeres és cipel magával.

freemanowe 2018.03.29. 08:19:06

@tengier1: aki akkora kocsit vesz, vegyen akkora emelőt is! vagy mentse el a tréleres számát és amíg kiér lehetőleg parkoljon keresztbe 3 rokihelyen, nehogy meghúzzák a drágapénzen vett péniszkompenzátorát...

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2018.03.29. 08:59:06

@tengier1: 1700 kg önsúlyú autón cseréltem már kereket a hozzá adott trapézemelő használatával.

_z_ 2018.03.29. 09:53:45

@szepipiktor: 1. Hany Ferrari tulaj allna neki kereket cserelni az ut szelen? 2. Sportautoba nem kell plussz suly. Szoval ez a pelda nem allja meg a helyet.

ze11 2018.03.29. 10:04:20

@tengier1: PIcit nagyobb járgányon is cseréltem kereket - az emelő alá megfelelő méretű/alapterületű alátét került, a csavarok meghúzási nyomatéka meg a SUV esetében sem a csillagos ég, megfelelő méretű kulcs, illetve leszedéskor, ha nagyon "összegyógyult" némi finom kalapácsos rásegítés elég kell legyen.

efi 2018.03.29. 10:05:35

Ezek ilyen szarok? Kerékpárokra már ezer éve van kevláros külső, nem is kap defektet vele az ember.

maxval bircaman szereclőci szürke proletár 2018.03.29. 10:12:16

@tengier1: A suv egyszerű normál auto, csak böhömebb, kockább, magasabb, szarabb. Semmi különbség egy suv meg egy normál auto között súlyban. A q7-et ne egy corsához hasonlíts. A corsanak ott van az a1. Hasonlíts mondjuk a8-hoz q7-et kb ugyanaz a súly, az a8 sokkal praktikusabb a légellenállás miatt országúton. Szinte senki nem használ suvot terepen, de ott szart is érnek. Összefoglalva egy suv semmire nem jó. Terepen szar, mert nem terepképes, méteres sárban elakad, országúton szar, mert magas és nagy a légellenállása, városban is szar, mert nehéz.A cilinderes bűvészek, vagy fehér magassipkás konyhafőnökök viszont jól járhatnak vele, mert utazás közben is hordhatják kedvenc fejfedőjüket.

maxval bircaman szereclőci szürke proletár 2018.03.29. 10:38:27

Ilyen hülyesvégeket is régen olvastam. Még hogy egy autómentés olcsóbb, mint a defekttűrő abroncs! Max 5 ezerrel drágább, ugyanaz a gumi, de előfordulhat hogy egy középkategóriás defekttűrő új gyártással vagy egy prémium defekttűrő akciósan olcsóbb páréves dottal, mint egy középkategóriás vagy prémium újgyártású. Csak meg kell nézni alaposan mit vesz az ember és hol. A németeknél a prémium gumi amúgy is sokkal olcsóbb mint a lepusztult orbanisztánban. A másik meg az oldalsérülés. Hát a defekttűrő prémium gumi oldalfala olyan mint a kő, szerintem még szögbelövővel sem lehetne kilyukasztani, nemhogy orrbanisztánban javított szutykos, híg kátyuval. Előbb mállik szét a szutykos orbanisztáni aszfalt, mint a defekttűrő prémiumabroncs. Én a használtautómat úgy vettem meg pesten és mentem vele az autópályán 140-el győrig, hogy az egyik defekttűrő pirelli prémium gumimba 1 bar nyomás volt(fasz kereskedő eladó nem ellenőrizte) és csak otthon vettem észre mikor ellenőriztem, mert még a jeladókat sem frissítette a faszfej. Utána 1 milis kopás lett azon az abroncson a két szélén. Azóta már mentem vele 10 ezret g9nd nélkül. Tehát a defekttűrő prémium gumi oldalfala sokkal többet kibír, mint ahogy ez a tudatlan cikk írója próbálja beállítani. Mondjuk lehet hogy orbanisztánban, vagy a másik illiberális szarfészekben, kínában gyártott abroncsról voltak csak tapasztalatai, és akkor megértem.

cselaxi 2018.03.29. 10:58:40

@freemanowe: ...nnna akkor én már nem is írok semmit...

victor vacendak 2018.03.29. 11:09:14

@maxval bircaman szereclőci szürke proletár: nagyon okos vagy... vannak azért SUV-k, melyek 1500-1600 kilósak, tehát összevethetők egy normál autóval súlyban, és leszámítva az extrém körülményeket, elmennek terepen is (mert nem full elektronikus reaktív rendszerük van). És legfőképpen hóban, ahol a hasmagasság is számít és a mezei szedán vagy hatchback semmire sem jó. Bár teszem hozzá, sok youtube-os videó van, ahol az igen kicsi hasmagasságú WRX Sti-kkel 60-70 centis hóban is elmennek...

vanRob 2018.03.29. 12:15:29

@maxval bircaman szereclőci szürke proletár: Ügyes vagy. Hibás jeladóval nem indul a kocsi. Ez alap. Ha netán ki volt ütve, akkor más csúnyaságot is elkövethetett az eladód.
De tudod, ilyen sztorija mindenkinek "tud lenni". Ezzel nem azt mondom, hogy nem hiszem el, amit írtál, csak hát ha másét olvasnád, benned is kialakulna a "japersze" érzet...

wrstjnethn 2018.03.29. 13:31:22

@tengier1: 1. Gondoltál volna erre mielőtt megveszed.
2. Hívj trélert, ha ennyi pénzed van traktorral járni.

fairlane 2018.03.29. 14:27:05

@maxval bircaman szereclőci szürke proletár: Ja, max 5ezerrel drágább darabja, de 4 guminál az már 20ezer. Annyiért azért eltrélereznek 5 évente egyszer, amikor szükség van rá.

maxval bircaman szereclőci szürke proletár 2018.03.29. 14:52:59

@vanRob: Régebbi, 5 éves autóról van szó, nem TPMS szenzor van benne, hanem kerékfordulat mérő, a kerekek közötti eltérést érzékeli, gumicserekor újra kell inicializálni a mérőt. No ez nem történt meg, így az érzékelő nem jelzett. Egyébként ha nem tudsz valamit előbb, tájékozódj.

maxval bircaman szereclőci szürke proletár 2018.03.29. 14:56:42

@fairlane: Igen igazad van, azonban én azt is írtam, hogy ez azonos típusú új gyártású prémiumabroncsra vonatkozik. Azonban lehet úgy is vásárolni(például prémium helyett középkategóriásat, vagy új DOT-os helyett pár éveset) hogy szinte semmivel nem kerül többe, ha egy kicsit szánsz rá időt és körülnézel. Úgyhogy ne okoskodj, sajnos nem vagy elég tájékozott, ráadásul még olvasni és értelmezni sem tudsz egy hozzászólást.

fairlane 2018.03.29. 15:03:18

@maxval bircaman szereclőci szürke proletár: Drága barátom. Ha egy olcsó kínai szart veszel, akkor meg még jobban megéri. Csak ez így marhaság. Almát az almával hasonlíts össze, mert különben semmit sem ér a nagyívű teóriád.

vanRob 2018.03.29. 15:06:10

@maxval bircaman szereclőci szürke proletár: Tehát indirect TPMS. Ami egyébként nem sokat ér, mert 0.5 bár eltérés alatt totál megbízhatatlan, akármennyire is tökéletesre programozták. Totál lapos kereket jelzi, de ahogy az esetedben is, 1 bár eltéréssel is elmentél vele. Az ilyen "szenzor" inkább ne is legyen.

flamer 2018.03.29. 16:57:33

Alpakkából nem csinálnak öltönyt, mert az fémötvözet, az alpaka gyapjából viszont igen.

Sequoyah 2018.03.29. 17:31:49

Mekkora baromsag ez a cikk. Csak azert, mert csak az esetek feleben hasznos, akkor haszontalan? Pedig azert megiscsak ott van az esetek azon fele, amikor nagyon is hasznos.
Engem peldaul abszolut megmentett, tokeletesen futasra alkalmas allapotban maradt a gumiabroncsom, miutan beleallt egy szog. Eszre sem vettem, ameddig rutinellenorzes soran kicsit at nem neztem hogy minden oke-e.

Gino 2018.03.29. 18:04:57

@Sequoyah: Ez nem bizonyítja a gumi képességeit. Nekem is volt már szög, amivel 1 hétig eresztett, és volt olyan is, aminél egyáltalán nem is eresztett, csak mosásnál megláttam a végét. Persze hagyományos gumikról beszélek.

Gyűrött Papír 2018.03.29. 19:05:35

Kedd hajnali történet barátommal: Ausztria, autópálya, éjjel kettő és 140km/h, hátsó kerék.
imgur.com/xExVzB4

A kocsihoz defektjavító folyadék kompresszorral. Sok sikert!
A megoldás a pálya széléről segélykérő telefon, tréler a legközelebbi gumisig, ott letesz és vár a nyitásra (szállás bérléssel).

Pár dollárral többért 2018.03.29. 20:29:52

Ha új autót vennék, akkor az lenne az első, hogy pótkerék (teljes vagy mankó, amelyik befér) emelő, kerékkulcs lenne a listán az első. Defektjavító készletet hajítanám ki a francba.
Tudom, hogy új autót az EU-ban csak TPMS szenzorokkal lehet forgalomba helyezni, nos az lenne az első amit a márkaszervízben kiszedetnék belőle forgalomba helyezés után és normál abroncsokra cserélném a "defekttűrő gumikat".
A defekttűrő gumit tilos javítani. Kuka, vehetsz újat helyette. Ha meg defekt esetén a legközelebbi gumisig eljutsz még az sem biztos, hogy ott lesz olyan gumi ami az autón van. Vagy veszel 1 db valamit és lesz egy fajtából 3 db a másik fajtából 1 db a kocsin és később pótolod olyanra ami az autón volt. Vagy megrendeled náluk a gumit, aztán pár napra otthagyod a gumisnál a kocsid. Vagy tréler olyan gumishoz ahol van méretben, márkában, típusban olyan gumi ami az autón van.

pifpaf 2018.03.29. 21:28:17

Pont 2 hónapja volt erről egy cikk a Totalcaron:
totalcar.hu/magazin/velemeny/2018/01/31/fujjatok_a_hajatokra_a_defektjavitotokat/

A kommentek elég alaposan kivesézték a témát.
Én mindenesetre ebben elég konzervatív szemléletű vagyok. Nekem nem okoz gondot a kerékcsere, úgyhogy nekem nem kell defektmentes gumi, ellenben pótkerék (NEM mankókerék), emelő és kerékkulcs igen.
A trapézemelő meg elbír kb. 1 tonnát. Egy SUV egyik kerekének felemeléséhez ez bőven elég.

igazi hős 2018.03.29. 21:59:13

@tengier1: Ne bonyolítsd túl. Beteszel egy 20x20-as falemezt (egy ócska, 2 centi vastag MDF lap megteszi) az emelő mellé (simán befér a pótkerék közepébe) és laza talajon is megemelsz 1 tonnát.

Kulani 2018.03.29. 22:00:51

@szepipiktor: "A gumigyártóknak persze az a jó, ha mindenki több darab tartalékabroncsot is beszeres és cipel magával. " - A gumigyártóknak, így, többes számban, nincs "érdekük." Az X gumigyérnak és az Y gumigyárnak természetesen van. Ez az érdek azonban az üzleti életben nem az, hogy minél több abroncsot adjanak el, hanem hogy a legnagyobb nyereséget termeljék. Ennek egyik lehetősége valóban a nettó darabszám emelése, de vannak más lehetőségek is - például az egy eladott terméken elérhető magasabb profit. A defekttűrő abroncsokkal szerelt autók esetében valóban 20 százalékkal kevesebb gumira van szükség, de a magasabb hozzáadott érték miatt a négy eladott gumin nagyjából ennyivel (de inkább többel) magasabb az elérhető árrés is. Azok a gumigyárak, akik képesek voltak defekttűrő gumikat előállítani, azok jól jártak, mert nekik egy új piaci szegmens nyílt meg, ahol a magasabb technológiai igény miatt kisebb a verseny. (A prémiumokon kívül nem sokan gyártanak defekttűrő gumit.)

igazi hős 2018.03.29. 22:06:26

@efi: Dehogynem kap, csak nem tövistől, hanem szögtől. Nem csak nekem "sikerült", másoknak is.

Kulani 2018.03.29. 22:07:12

@maxval bircaman szereclőci szürke proletár: "Ilyen hülyesvégeket is régen olvastam. Még hogy egy autómentés olcsóbb, mint a defekttűrő abroncs! Max 5 ezerrel drágább, ugyanaz a gumi, de előfordulhat hogy egy középkategóriás defekttűrő új gyártással vagy egy prémium defekttűrő akciósan olcsóbb páréves dottal, mint egy középkategóriás vagy prémium újgyártású. Csak meg kell nézni alaposan mit vesz az ember és hol." - Ha nincs az autóban pótkerék, vagy van, de kizárod, hogy magad cserélj kereket, akkor az asszisztencia szolgáltatás a megoldás, évi 8000 forintért lehet váltani Magyarországra érvényeset, és 13 ezerért egész Európára érvényeset.

igazi hős 2018.03.29. 22:11:53

@Sequoyah: Az a baj, hogy a defektmentes autóhoz "megspórolják" a pótkereket. Költségcsökkentés, súlycsökkentés, nagyobb csomagtartó: csupa jó dolog, érdemes ráküldeni a marketing osztályt. Ja, hogy igazából a fele nem igaz?!? Hát így jártak a vásárlók, tartsanak pótkereket, ezzel elveszik mind a 3 előny.

igazi hős 2018.03.29. 22:16:41

@Pár dollárral többért: A TPMS nem jelent defekttűrő gumit, csak fordítva. Nekem is sima gumik vannak (meg egy virsli a csomagtartóban). Egyébként jó a TPMS, nekem egyszer jelzett eddig, amikor szemre még jó volt, de már hiányzott ~0,3 bár.

tompus 2018.03.29. 22:19:49

Az 1-1,5 tonnás autónál valóban számottevő tömegnövekedés lehet a plusz 4kg.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.03.29. 22:21:00

Baromi jó volna már a túlnyomásos gumiabroncstól mexabadulni örökre...Érthetetlen, hogy az eddigi 80-100-120 évben nem tudott semmit felmutatni az iparág.

Kulani 2018.03.29. 22:53:34

@maxval bircaman szereclőci szürke proletár: "A németeknél a prémium gumi amúgy is sokkal olcsóbb mint a lepusztult orbanisztánban." - Nem, ez egyáltalán nincs így. A gumis szakmában persze ismert az a mondás, miszerint "mindennél van olcsóbb," azaz simán hozhatsz olyan példát, hogy X gumi Y méretben olcsóbb W német webshopban, mint Z magyar webshopban, de az általános árszínvonal a 8% áfa előny ellenére is Németországban lesz magasabb. Jellemző, hogy a legnagyobb német webshop, a Delticom AG (reifendirekt.de) a magyar piacon a kinti áfával sem rúg labdába (gumik.com).

Árpád Vései 2018.03.29. 23:06:46

A defektűrő abroncs használatához nem kötelező a nyomásszenzor. Elég az indirekt rendszer, ami pl az ABS szenzorról veszi a jelet. Viszont valamelyik megléte tényleg szükséges.

Kulani 2018.03.29. 23:17:43

@maxval bircaman szereclőci szürke proletár: "Tehát a defekttűrő prémium gumi oldalfala sokkal többet kibír, mint ahogy ez a tudatlan cikk írója próbálja beállítani. Mondjuk lehet hogy orbanisztánban, vagy a másik illiberális szarfészekben, kínában gyártott abroncsról voltak csak tapasztalatai, és akkor megértem. " - De amikor levegő nélkül cipel egy másfél tonnás kasznit, akkor rendkívül sérülékeny. Simán előfordul, hogy egy apró sérülés miatt elszökik a levegő, a sofőr lelassít az előírásos 80 km/h-ra, majd ennél a sebességnél egy nyúlfarknyi úthiba nyomás teljesen szétmegy, dezintergrálódik az abroncs, és ugyanott van, mintha defektet kapott volna egy sima gumival. Csak pár kilométerrel arrébb várja a trélert. A cikk megjegyzése természetesen erre az állapotra vonatkozott.

Kulani 2018.03.29. 23:41:07

@maxval bircaman szereclőci szürke proletár: "Régebbi, 5 éves autóról van szó, nem TPMS szenzor van benne, hanem kerékfordulat mérő, a kerekek közötti eltérést érzékeli, gumicserekor újra kell inicializálni a mérőt. No ez nem történt meg, így az érzékelő nem jelzett. Egyébként ha nem tudsz valamit előbb, tájékozódj." - Létezhet olyan autó, aminél ez így működik, de egyáltalán nem általános. Bár minden ilyen rendszernek szüksége van "tanulási" periódusra, ezt a modernebb rendszerek esetén már nem kell manuálisan inicializálni. Részletes műszaki háttérinformáció a rendszer működéséről, magyarul: www.mogi.bme.hu/TAMOP/jarmufedelzeti_elektronika/math-ch08.html

Kulani 2018.03.29. 23:52:02

@Sequoyah: "Mekkora baromsag ez a cikk. Csak azert, mert csak az esetek feleben hasznos, akkor haszontalan?" - Nem pont ezt akartam kidomborítani :-) Elfogadható kompromisszum lenne minden hátrány, ha az előnyök világosak lennének. Így azonban az a helyzet, hogy a hátrányok mindig jelen vannak (magasabb beszerzési ár, nehézkesebb beszerezhetőség, nagyobb rugózatlan tömeg miatti menettulajdonság-romlás - ide értve a magasabb fogyasztást is , kényelmetlenebb rugózás, a sérült gumik javíthatatlansága), miközben az előnyök még defekt esetén is csak az esetek egy részében jelentkeznek. Ez így együtt jelenti azt, hogy gumicsere aktuálissá válásakor nem feltétlenül racionális választás a defekttűrő gumiabroncs, még olyan autók esetében sem, amik gyárilag azzal jöttek ki. És igen, mivel sok és kézzelfogható a hátrány, és kevés, ráadásul kevésbé kézzelfogható az előny, a defekttűrő abroncsokat nyugodtan lehet a fejlesztés egy zsákutcájának tekinteni.

Kulani 2018.03.30. 00:00:40

@Pár dollárral többért: "Tudom, hogy új autót az EU-ban csak TPMS szenzorokkal lehet forgalomba helyezni, nos az lenne az első amit a márkaszervízben kiszedetnék belőle forgalomba helyezés után" - a TPMS az remek találmány. Tényleg életeket menthet. Emberéleteket, és gumiéleteket - amikor még az elején kiderül, hogy szög van a gumiban ("lassú nyomásvesztés"), és nem gyaloglod le túl alacsony nyomással. Szóval ne üttesd ki! :-)

Kulani 2018.03.30. 00:13:45

@tompus: "Az 1-1,5 tonnás autónál valóban számottevő tömegnövekedés lehet a plusz 4kg." - Nem minden tömeg egyforma! :-) A felfüggesztés előtti elemek (felni, gumi, fék, féltengely, lengőkar) önálló egységet képeznek. Amikor rossz úton haladsz, nem mindegy mekkora tömeg lökdösi alulról az autót. A nehéz kerekek egyértelműen csökkentik a rugózási komfortot. Kerekenként fél kiló már fenékkel érezhetően is elég sok. A másik dolog, hogy a motor ugyan az autót viszi, de a kerekeket forgatja. Minél nehezebb a kerék, annál nehezebb megforgatni. És ha már forog, annál nehezebb megállítani. Ha a bringád kerekét kicserélnénk vasra, alig tudnál vele elindulni, vagy ha már elérnél egy magasabb sebességet, alig tudnál megállni - miközben a komplett bringa súlya százalékosan alig változna: te magad lennél a legnehezebb "alkatrész" a magad 70-100 kilójával, de a kerekek 1-2 kilós súlytöbblete tenné nehézzé a bringázást.

Kulani 2018.03.30. 00:23:53

@geegee: "Érthetetlen, hogy az eddigi 80-100-120 évben nem tudott semmit felmutatni az iparág." - Kész megoldások vannak, lásd a Michelin PAX-koncepcióját. (en.wikipedia.org/wiki/Michelin_PAX_System), vagy pláne a Tweel-koncepciót (auto.howstuffworks.com/tweel-airless-tire.htm). Vagy lásd az egyéb NPT-gumikat (Non-Pneumatic Tyres) (en.wikipedia.org/wiki/Airless_tire). Itt inkább a befogadói oldallal vannak rugalmassági problémák. Lásd még a rovar alapú élelmiszerek problematikáját: papíron óriási megoldás az emberiség élelmezési problémáira, nevetségesen olcsón és gyorsan lehetne előállítani magas fehérjetartalmú élelmiszert - csak a fene se akar krumplibogár-pástétomot kenni a vajaskenyérre. (Még.)

koala kóla 2018.03.30. 00:45:46

azt mitől sérülne már meg a gumi oldalfala?

te az oldalfalán gurulsz?

Kulani 2018.03.30. 00:53:06

@koala kóla: "azt mitől sérülne már meg a gumi oldalfala?" - a gumi oldalfalára a járdaszegélyek és a járdaszigetek is veszélyt jelentenek, de a kátyúk is tipikusan az oldalfal szerkezetét rongálják meg.

koala kóla 2018.03.30. 00:55:27

@victor vacendak: A SUV valóban divatcikk, marketing termék, nem véletlen hogy a legtöbb nem is 4 kerekes, és egyik se hord terepgumit.

De a múétkor volt egy felmérés, még a Mercedes G osztályok tulajainak a 95%-a sem megy le az aszfaltról SOHA, pedig az igazi terepjáró.

Tehát nagyjából valóban nem jó semmire a legtöbb SUV, terepre nehéz, országútra, pályára túl magas /hangos, sokateszik/, városba meg túl nagy és sokateszik.

3 valós előny: a nagy tömeg balesetkor jól jöhet, kényelmes be/kiszállás nem kell alacsonyra ülni, átlátni a kisebb kocsik fölött a forgaloban

koala kóla 2018.03.30. 01:21:44

@Sequoyah: a defekttürő abroncs kényelmi szolgáltatás, ott ahol 10 kmenként van gumiszerviz oda tökéletes, ahogy a mankókerék is

ott ahol tényleg gyakran defektet kapsz mert nincs rendes út, sehol sem hasznak defekttürő gumit, ahogy SUVokat se

oda japán pickup/telekjáró kell teljes értékü pótkerékkel /vagy több pótkerékkel/, vagy lánctalpas

kjanik 2018.03.30. 03:59:34

Véleményem szerint az az autós és az autózás szégyene, amikor egy defekt miatt trélert kell igénybe venni (továbbá nevetséges is, ha ez egy nagyon újszerű autóval esik meg).

gabroca 2018.03.30. 06:25:04

nem tudom miért gond kereket cserélni az úton. persze egy olyan társadalomban, ahol minden távirányítóval történik....néha elő kell venni saját erőnket, és nem hülyeségekre költeni folyamatosan...defekttűrő abroncs...marhaság....autóval mentem kb 600e km-t, figyelni kell az utsérüléseket és általában akkor kap defektet az ember, ha kopott a gumi. persze egy csavar okozhat galibát, de lassan ereszt le akkor a kerék, egy jó autós megérzi, ha a keréknyomás csökken.

gabardin 2018.03.30. 07:14:55

@koala kóla: ...vagy kényelmesen elfér benne hat ember (mi ezért vettük) :)

kasu 2018.03.30. 09:09:44

Aki fikázza a suv-okat, annak sosem volt. Fingja sincs, mennyire jó autózni ezekkel.
Defekt: a pótkerék a megoldás. A továbbjutás vagy sikerül vagy nem a különféle defektűrőkkel meg javító készletekkel. Ez olyan, mint az egészségügyi doboz, amivel sosem lehet egy sérültet rendesen ellátni... Jobb lenne a mobiltelefont előírni, hogy tudj segítséget hívni:-)

TDICDITRDITDDIPDTD 2018.03.30. 10:56:19

@maxval bircaman szereclőci szürke proletár: "A cilinderes bűvészek, vagy fehér magassipkás konyhafőnökök viszont jól járhatnak vele, mert utazás közben is hordhatják kedvenc fejfedőjüket."
Nem, arra sem jó. Én egy 82 cm-magas tárgyhoz keresek személyautót. Mivel ez egyetlen kombiba sem fér be -ehhez legalább 88 cm-s magasság kell a berakodónyílásnál- ezért elkezdtem SUV-okat nézelődni. Kínomban már X5, VW Tiguan, RAV4, XC90, sőt még a Land Cruiser is megvolt. Gondolád hogy a Land Cruiserbe sem fér be? Amibe beférne: Ford Galaxy, VW Touran, Sharan, de ezek később eladhatatlanok, pedig sokkal praktikusabbak.

TDICDITRDITDDIPDTD 2018.03.30. 10:59:55

@koala kóla: kb 3 éve kicsit benéztem egy kiálló járdaszigetet és érintőre vettem a bal oldali kerekekkel. Mindkét gumi oldala azonnal kiszakadt. Na ilyenkor a pótkerék sem ér sokat.

horex · http://horex.uw.hu/ 2018.03.30. 11:23:10

@koala kóla: Az elmúlt hónapokban a 3-as uton kaptam oldalfali defektet. Fene sem tudja mitöl
Aztán lecseréltettem ilyenre :)
www.origo.hu/auto/20141121-vegre-jon-a-levego-nelkuli-abroncs.html

Bambano 2018.03.30. 13:27:40

"Már majdnem megérkezett a lagzi helyszínére, a vidéki kúriához, amikor egy úton fekvő fémdarab befúródott a gumijába, és defektet kapott.": nyilván bonyolult lett volna felhívni valakit a lagziban, hogy küldjenek már érte egy autót... lol.

Attila Elekes 2018.08.03. 10:32:19

Sziasztok!
Mi is megírtuk a véleményünket a defekttűrő abroncsokról.
Ha gondoljátok nézzetek be hozzánk.
bhpgumi.hu/blog/defektturo-abroncsok-igen-vagy-nem/