A semminél több

Kátyúgarancia és apróbetűk

2017. január 06. - Kulani

katyu.jpgAz elmúlt évek egyik kereskedelmi újítása, hogy néhány komolyabb gumi nagyker kitalálta a kátyúgarancia nevű szolgáltatást.

A sokáig kizárólag az árversenyről szóló magyar piacon komoly bátorság kellett a még alacsonyabb árrés helyett egy valódi, értelmes szolgáltatással szerezni új vevőket. A kátyúgarancia nem gumimárkákra vonatkozik, hanem egy-egy nagyker saját forgalmazású gumijaira, bármilyen gyártmányúak is legyenek.

Előző blogbejegyzésünkben a gumira vonatkozó garanciális kérdéseket tekintettük át. Utaltunk rá, hogy a gumik gyártási hibájából eredő gyári garancián kívül másfajta megoldások is léteznek - a legérdekesebbek a forgalmazók által kínált úgynevezett "kátyúgaranciák."

A két legismertebb kátyúgarancia a Continental egyes márkáit forgalmazó Pneus Experté, a másik a márkafüggetlen Point-S láncé. A kátyúgarancia a cégek viszonteladóinál vásárolt gumikra érvényes, egyfajta plusz szolgáltatás. A feltételek gyakran változnak, de a lényeg egy ideje változatlan.

A legfontosabb, hogy - ellentétben a gyártói garanciával - ezek a szolgáltatások nem vizsgálják a használat rendeltetésszerűségét, azaz akkor is fizetnek, ha egyértelműen nem a gumigyárnak felróható a hiba. Akár a rongálást is ide értve.

Másfelől azonban szigorú megkötések vannak.

A kátyúgarancia csak komplett szett vásárlása esetén érvényes, csak egy évig, és csak egy darab gumira. A garancia pedig önrésszel működik. Azaz ha a gumink eredetileg 8 mm-es mintaárok-mélysége 7 mm alá esik, az eredeti értéknek csak az 50 (Pneus) vagy 60 (Point-S) százalékát térítik. A szerelés költsége minden esetben a vásárlóé. A rendellenes kopásból eredő hibákat mindkét szolgáltató kizárja.

Érdekes alternatíva a KÖBE biztosító Defekt biztosítása. A forgalmazói kátyúgaranciához képest hátrány, hogy fizetni kell érte (magánszemélyek személyautóira évi 1800 ft körüli összeget), illetve a kifizetés összege is korlátozott egy évben - jelenleg (2017. január) 30 ezer forint.

Előny ugyanakkor, hogy 1) nincs önrész, 2) akár használt abroncsokra is lehet biztosítást kötni, és 3) kátyúkár esetén a munkadíjat is fizetik. Viszont a kátyúkárról is rendőrségi jegyzőkönyvet kell bemutatni, illetve fotózni kell az útszakaszt, a kátyút és az autó- és/vagy a gumi sérülését is.

A 30 ezer forint kártérítés valami nagyobb autó prémium gumija esetén persze édeskevés, viszont a legtöbb családi autónál tényleg betakar egy kátyúkárt. Kisebb autók esetén akár kettőt is.

Egyáltalán minek a kátyúbiztosítás?

Elvileg ugye a kátyúkárokért a kátyús út kezelője tartozik felelősséggel. Elvileg. A gyakorlatban néha már azt sem könnyű kinyomozni, az adott útnak ki a gazdája és van-e megfelelő felelősségbiztosítása. Az ügyintézés ideje, a kárösszeg korrektsége pedig, fogalmazzunk úgy, változó. Arról nem is beszélve, hogy bár a kátyúk felelősek a legtöbb idő előtti gumihalálért, azért léteznek más okok is. Én például a saját udvarom egyik kiálló szegélykövén hasítottam végig egy gumim oldalfalát....

Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

https://abroncs.blog.hu/api/trackback/id/tr9012103713

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.