Öt ok, amiért nem érdemes használt autógumit venni

2016. december 12. - Kulani

haszn.jpgNe legyenek illúzióink: a használt gumik túlnyomó része nem véletlenül kerül a használt piacra.

Persze tényleg van olyan, hogy valaki eladja az autóját, és a vevő nem hajlandó kifizetni a téli szett felárát, meg előfordul méretváltás miatt piacra kerülő jó minőségű használt gumi is, meg lehet még egy-két ilyen szituáció, de korántsem annyi, amennyi hirdetés fut a használt gumikra specializált oldalakon, Facebook csoportokban.

1) A hirdetett gumik egy jó része egyszerűen csak kopott, de a büszke tulaj úgy gondolja, ezekért is lehet még pénzt kérni.

Fontos tudni, hogy a gumik kopásának a mértékegysége a milliméter, nem pedig a százalék („eladó egy szett 60 százalékos gumi”) pláne nem a szezon („eladó egy szett kétszezonos gumi”). Az új gumik mintaárok-mélysége személyautó méretek esetén többé-kevésbé egységesen 8 mm, a kresz által meghatározott minimális mintaárok-mélység pedig 1.6 mm (itt van a barázdában a kopásjelző is), de azt azért nem árt figyelembe venni, hogy igényes autós 3 mm-es nyári gumival már nem indul el esőben. A téli gumiknál olyan 5 mm-ig van esély arra, hogy friss hóban előre tudunk jutni. Vagy pláne egy lejtős úton meg tudunk állni.

2) A használt gumik egy része nem kopott, de öreg. A gumik öregedéséről már írtam egy bejegyzést. Sajnos sok használtgumis félreértelmezte a cikket, aminek a következtetése az volt, hogy szakszerű tárolás közben alig öregszik a gumi. Az autón való használat azonban nem tárolás: a gumi anyagának fő ellensége az UV-sugárzás, és amíg egy sötét, temperált raktárban kevés UV éri a gumit, ugyanezt autóra szerelve nem tudjuk garantálni.

Ha nagyon muszáj lenne, én max 3-4 éves használt gumit mernék megvenni. Idősebb gumi is lehet jó állapotban, elvégre a gumik szerencsés esetben 6-8 évig élnek (a téliek esetleg még egy picit tovább is), de éppen emiatt előfordulhat, hogy egy megvásárlásakor 5 éves gumi egy szezon után csúnyán elkezd öregedni. Kidobott pénz. Az eleve 6-8 éves gumik már mindenképp kerülendőek, még ha szemre rendben is vannak.

Szerencse, hogy a kopott vagy öreg gumikat könnyű elkerülni, hiszen a mintaárok mélysége vagy a DOT-szám a laikus számára is értelmezhető adat.

Nagyobb a kockázat a használt gumik egy másik részénél: ezek szemre tökéletesnek látszanak, ugyanakkor van valamilyen sérülésük, hibájuk, amit csak gumis vesz észre -- és ő is gyakran csak a centrírgépen.

3) A még használható mintaárok-mélységű, nem is túl koros használt abroncsok tipikus hibája a fűrészfogas kopás, magyarul, hogy zajosak, mint a fene. Ezeket a gumikat éppen ezért adják el: gyakran fiatal, még használható mintaárok-mélységű abroncsokról van szó, amik kívánatosnak tűnnek a mellékelt fényképeken – csak sajnos használhatatlanok. Ez sajnos különösen tipikus a párban (tehát nem négyesével) árult gumik esetében.

4) Ezen kívül sokféle más rendellenes kopás, elfékezés is előfordulhat, illetve a vázszerkezet deformációja ("nyolcas" vagy "tojás"), vagy a peremhuzal-karika gondja (a gumi ereszti a levegőt). A gumisod ezeket felismeri, de te nem feltétlenül: soha ne adj pénzt olyan gumiért, amit a gumisod nem okézott le!

5) A használt gumik egy nagy csoportja elfogadható korú, használható mintaárok-  mélységű, hibája, rendellenes kopása sincs, mégis problémás. Ne kerteljünk, a lopott áruról van szó: bár a statisztikák javulnak, évente így is 7-9 ezer autót lopnak el Magyarországon, túlnyomó többségüket alkatrésznek. Csak az itthon ellopott autókról tehát ezres tételben kerülnek gumik a használt piacra. És akkor a felnilopásokat még nem is említettem, amikor reggel a tulaj téglákra bakolva találja az autóját... Ezek a gumik műszakilag persze többnyire megvásárolható állapotban vannak, de aki ilyen gumit vesz, az akaratlanul is az alvilágot szponzorálja

Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://abroncs.blog.hu/api/trackback/id/tr1112042657

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dunántúli gyerek 2016.12.12. 19:58:10

fingom sincs, elég meredek 5let, de lehet h müxik....

*szerintem mindenki abból tud jó használtat venni amihez kicsit ért.....én autót, elektronikát veszek használtan, amivel sokat spórolok, és a környezetet is védem. Ami müködik, nem cserélem le csak azért mert van már újabb modell (pedig megtehetném, de értelmesebb dologba - vagy élvezetesebb dologba is lehet rakni azt a pénzt).

*de csomó ember vesz használt lakást, bútort, ruhát, bringát, sportszert....szinte bármit, soxor jobb minőségben mint amit az átlagos árú itteni boltokban (tehát nem a legalja hypermarketban) megveszel.

Addig jó nekünk amíg nyugatabbra tombol a konzumkultúra és ha kell ha nem kihajigálnak mindent.

Mindent, bármit meg lehet venni újszerüen 20-40%-án az új árnak, de foglalkozni kell vele, időt igényel.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2016.12.12. 20:01:36

"a gumik szerencsés esetben 6-8 évig élnek (a téliek esetleg még egy picit tovább is)"

Ez nem igaz. Vezetéstechnikai pályán kiderült, az 5 éves téli gumik semmit sem érnek a csúszós felületen.

indygo 2016.12.12. 20:31:04

Amíg lószar van, veréb is van.

zuulululu 2016.12.12. 22:31:13

"gumisod"

????
Wtf? Ez olyan mint a gyógyszerészét? Kinek van "gumisa" b+?!

bda 2016.12.13. 07:51:49

Úgy gondolom új gumit annak érdemes venni aki sokat használja is. Évi 10000 km futáshoz én nem veszek újat, ugyanis előbb megöregszik, mint ahogy elkopik. Volt már rá példa 8 éves gumi még 70%-os volt, de már olyan merev és kemény, hogy nem igazán volt hatásos. Kicsit körül néz az ember lehet 3-4 éves gumikat találni jó állapotban, jó árért.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2016.12.13. 08:11:16

@nyikk: Saját tapasztalat. Céges tréning kb. 30 autóval, az 5-6 éves téli gumikkal szerelt autók úgy viselkedtek, mint a nyári gumival szereltek. Amelyiken 1-2 éves téli volt, az viszont meg tudott állni a csúszós műgyantán.

Parajpuding 2016.12.13. 08:27:22

A vicc az, hogy 6-8-10 éves gumikért 5-6 mm-es profilmélységgel az új gumi árának felét is elkérik? DDD Miért? Mert van rá kereslet. Sajnos.

Ervin Szűcs 2016.12.13. 08:45:51

@zuulululu: Nekem van...immár 27 éve mindig nála vásárolok, és cseréltetek abroncsokat, kérek tanácsot etc. Nem véletlen a korrekt, tökéletes eladó-vevő viszony...tehát létezik ilyen!! (Gyógyszerészem bezzeg nincs..LOL)

sorbacsillag 2016.12.13. 09:44:15

kotongumira is ezek vonatkoznak?

Jankove 2016.12.13. 09:57:19

„A gumisod ezeket felismeri, de te nem feltétlenül”

Mostanában az én „gumisom” botrányos állapotú használt gumikat árul horror áron, (minta kopásjelzőn, agyonrepedezve, félrekopva) ami már laikus szemnek is egyértelműen hulladék kategória, én szégyellnék ilyenért pénzt kérni, és ezt múltkor szóvá is tettem neki, vagyunk olyan viszonyban. Ezért igazából már nincs gumisom, pedig régen tényleg törzsvendég voltam. Mostanában csak új gumikban gondolkodok, (abból is középfelső, felső kategória) azt meg annál a gumisnál veszem meg, ahol épp a legjobb áron kinálják. Az új gumira való hajlamot, csak akkor szoktam revideálni, amikor hírös nevezetes magyar útjainkon az első 20 kilométer alatt elveszti a gumi a szüzességét (megkapja a kötelező szöget, vagy ordas kátyút…) ilyenkor fel tudnék robbani, és átkozom magam, hogy ilyen utakra csak lánctalpat bazdmeg, nem új gumit! Mindazonáltal visszasírom a 2000-es évek közepét, amikor még potom 5-7 ezer forintért 85-95 % -os (igen, én is százalékban mérem, ugyanis a guminak nemcsak a mintamélység az egyetlen paramétere, ez egy „overall index” mutató.) prémium márkás, akár ritka méretű, széles abroncsokat is lehetett kapni… ha lehetne, én még ma is ezek mellett voksolnék, mert ez szerintem az optimum. Jó állapotú olcsó használt gumi, kritikán aluli utakra, ami tudja amit egy guminak tudnia kell, de nem fog annyira fájni ha egy kátyú kivégzi.

fda 2016.12.13. 10:02:20

@bda: ha keveset mégy, akkor különösképpen hülyeség használtat venni, hiszen pillanatok alatt rádöregszik.

Egyébként senki nem olyan bolond, hogy csak úgy lecserélje a tök jó gumijait az autókon.
Sebességváltót, indexbúrát, kormányt és üléshuzatot sem szoktunk használtan eladni csak azért, mert újat akarunk már helyette.
Ebből következik, hogy a használt gumik jelentős része átverés, és hülye aki megveszi.

dr. mesterséges színezék 2016.12.13. 10:23:50

@Parajpuding: Egy okkal több, hogy a használt gumik _kötelező_ jelleggel aszfaltba kerüljenek, és ne vissza a kereskedelembe.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2016.12.13. 11:58:19

Autógumi líra

Nincsen nekem gumim télis,
Hanem csupa nyáris,
S pár utasom, hogyha fél is,
Mégsem hal meg máris.

Naná, tök jól vezetek én,
S kérdik rólam: Who is?!
Nincs is nálam e földtekén
Jobb, talán csak Lewis.

Ő a híres Sonkás Lajos,
Aki brúgat Mercit,
S istállója ettől zajos,
Nincs egy nyugodt perc itt!

Süketítőek a rajtok,
Rettentő a lárma,
Fogom magam s hazahajtok,
Lehetőleg már ma!

Sebességem igen derék,
Tyűha, lárifári,
S nem kell ehhez téli kerék,
Elég csak a nyári!

(tánc!)

stig 2016.12.13. 12:34:15

@fda: ha keveset megy az ember, akkor egy használt gumi nem öregszik rá, hanem vele együtt öregszik meg.

Én néhány ezer km-t teszek meg az autómmal, ennek ellenére van téli és nyári kerekem. De mi értelme van, ha a nyári gumival megyek mondjuk 1000 km-t évente, hogy újat vegyek újra? És ugyanez a helyzet a télivel is. 5 év alatt megyek vele 5000 km-t mondjuk, és van egy kidobandó gumim, ami alig kopott még el.

Míg ha vennék egy használt 3-4 éves gumit akármennyiért (mondjuk 40%-ért) akkor azt tudom még használni 3-4 évig is és megspóroltam egy halom pénzt.

Szerintem.

fda 2016.12.13. 13:04:43

@stig: "Míg ha vennék egy használt 3-4 éves gumit akármennyiért (mondjuk 40%-ért) akkor azt tudom még használni 3-4 évig is és megspóroltam egy halom pénzt."

A példádban tehát a gumit annak 6-8 éves koráig használod. Ennyi idő alatt tehát kétszer veszel gumit, egyenként a példád szerint 40, azaz összesen 80% áron. Emellett kétszer kell gumit is felrakatnod, ami az olcsó használt gumikhoz képest nagy pénz, jópár százalék. Ezt is hozzáadjuk a 80% árhoz.
Nem nehéz belátni, hogy igen közel vagy a 100%-hoz, vagy alatta, vagy felette, de közel. Tehát nem "egy halom pénzt", hanem semmit sem spóroltál, cserébe 6-8 éven át megbízhatatlan eredetű, öreg vacakkal jártál, és kockáztattad a családod életét, akit szállítasz. Mert azért ne feledjük, a gumi biztonsági kérdés, akármilyen szuper a féked és a kormányműved, meg a futóműved, mikor rohansz az autópályán, vagy a kanyarban, az az éppen a földhöz érő 4-szer egytenyérnyi gumidarab segít abban, hogy ne repülj el.

ui.
a gyereknek akkor is veszek téli cipőt, ha tudom, hogy 1-2 hétnél biztosan nem lesz több hó idén se. Sőt, strandpapucsot is kap, akkor is, ha csak 3 napra megyünk a Balcsira:-)

tabaga 2016.12.13. 14:59:42

@stig: Ha ennyire keveset mész, minek tartasz fent saját autót? Ennél szerintem az is olcsóbb lenne, ha taxiznál, bérelnél. Gondolj csak bele, bérlésnél szinte új autóban is ülhetnél, amiben több légzsák van, több biztonsági felszerelés, és a gumira se lenne gondod.

Szántó Gábor · http://choirs.oftheworld.club 2016.12.13. 19:59:11

@tabaga: Én meg tudom érteni a kollégát, hasonló cipőben járok. Akárhogyis számoltam, sehogy nem sikerült a taxi/bérelt autó kombót pluszosra kihozni a saját autóval szemben, holott én sem megyek 5000km-t sem egy évben.
Ellenben én nyári gumit nem használok. Amennyire tudom, a nyáron téli gumi legnagyobb hátránya a fokozottabb elhasználódás. Viszont ilyen kevés futással + az extra kopást is beleszámítva a téli gumim nagyjából olyan állapotban lesz 5-8 év múlva, mintha nyaranta lecserélném.

Jankove 2016.12.14. 22:39:50

@Szántó Gábor: "Amennyire tudom, a nyáron téli gumi legnagyobb hátránya a fokozottabb elhasználódás"

Ez az egyik ok, egyébként ugyanolyan rosszul viselkedik a téli gumi a meleg aszfalton, mint a nyári gumó a fagyott úton. És van mégegy rossz tulajdonsága: Ahogy kezd felmelegedni a talaj, a legkissebb sebességgel bevett kanyarban is állandóan nyikorog. Engem például ez frankón megbolondít.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2017.01.03. 16:54:14

"hogy kezd felmelegedni a talaj, a legkissebb sebességgel bevett kanyarban is állandóan nyikorog"

Ez biztos, hogy ez olyan általános igazság amit érdemes lenne márványba vésni?

Mert pl én nem rohanok az első langyosabb napon feltenni a nyárit mégse nyikorog a téli, fater csak télit használ de még soha nem hallottam nyikorogni a gumikat a verdáján. Viszont a saját nyári az kurvára nyikorgott egészen addig amig nem nyomtam bele 0,2bárral több levegőt mint ami a kocsi oldalára van matricázva.

Érdekes 2017.01.10. 10:54:38

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: megnézém azt az új gumit, hogy áll meg a jégen :D mert nekem volt új gumim, de nem állt meg a jégen. Legalábbis, max akkor, ha én is csak álltam rajta, de hogy te 40-50ről nem fogsz tudni megállni a jégen szöges gumi nélkül, az hót ziher. még az lett volna vicces, hogy azokba a gépekbe nincs abs, meg 2x olyan gyorsan mentetek vele....úgy persze, hogy nem áll meg semmi pl. volt 8 éves nokian gumim, jeges, letaposott havon simán közlekedtem vele.

bda 2017.01.26. 20:43:23

@fda: Egy dolgot nem vettél figyelembe, hogy a sebességváltó használat függvényében kopik, amíg a guminak van egy olyan tulajdonsága, hogy használat nélkül is romlik az állaga, kivéve ha tényleg tudod nyirkos, sötét helyen tárolni például pince, présház. Hiába van neked egy 5000 km-t futott gumid ha már 15 éves, ez egyrészt nagy valószínűséggel teljesen megkeményedett, kettő bizony elérkezett az elrehül és határához, vagyis jó eséllyel egy nagyobb tempónál szét fog durranni, mechanikai behatás nélkül is. Van gumis a rokonságban tudom mit beszélek. Tételezzük fel vett valaki új gumit, de 1-2 szezon használat utána valamiért az autótól szabadulnia kell és helyette egy más kerékméretű autót tud csak venni, akkor mit csinál fogja megpróbálja eladni a régi gumikat. Azt kell tudni, hogy egy vadiúj téli gumi 8-9 mm profil mélységű, 4 mm alatt nem ajánlott már használni, legalábbis hóban, de száraz úton hidegben még mindig jó és 5 évesnél öregebbet sem, kb. 40-50 ezer km-t bír ki. Na már most ha valaki túl ad egy 2 szezonos gumin annak a profil mélysége még simán lehet 6-7 mm, persze ez függ a használattól, én már vettem használt 7 mm mélységűt, tényleg alig volt kopott. Míg egy új gumi ára 14-20 ezer Ft körül alakul addig a használtat a feléért megkapod. Anyám például az autójával megy évi 3-4000 km-t, szóval ez azt jelenti, hogy egy vadi új gumit 8-10 év alatt koptatna el, igen ám de ahogy említettem a gumi használat nélkül is öregszik, tehát az ő esetében 5 év után még ott lenne 70-80_os profil mélységű, de már megkeményedett gumi, ami helyett megint lehetne másikat venni. Neki sokkal jobban megéri fele pénzért venni 1-2 éves kopottabbat, egyrészt mire a gumi amúgy is megöregszik addigra el is kopik. Az újból a 15000 Ft-os gumit tudja mondjuk 6 évig használni, ez ugye évi 2500 Ft-ot jelent 1 gumi esetében, használtban ezt megkapja mondjuk 8000 Ft-ért ezt meg lehet még 4 évig használni ennek az ára 2000 Ft 1 évre leosztva + fele pénze fog benne állni, a használtban.

Attila Elekes 2018.08.03. 10:49:20

Az igazság miért nem éri meg használt gumit venni.
Felsoroltunk néhány hasznos dolgot, amit a kopott abroncsokról tudni kell.
bhpgumi.hu/blog/az-igazsag-kopott-gumiabroncsokrol/