Ne legyenek illúzióink: a használt gumik túlnyomó része nem véletlenül kerül a használt piacra.
Persze tényleg van olyan, hogy valaki eladja az autóját, és a vevő nem hajlandó kifizetni a téli szett felárát, meg előfordul méretváltás miatt piacra kerülő jó minőségű használt gumi is, meg lehet még egy-két ilyen szituáció, de korántsem annyi, amennyi hirdetés fut a használt gumikra specializált oldalakon, Facebook csoportokban.
1) A hirdetett gumik egy jó része egyszerűen csak kopott, de a büszke tulaj úgy gondolja, ezekért is lehet még pénzt kérni.
Fontos tudni, hogy a gumik kopásának a mértékegysége a milliméter, nem pedig a százalék („eladó egy szett 60 százalékos gumi”) pláne nem a szezon („eladó egy szett kétszezonos gumi”). Az új gumik mintaárok-mélysége személyautó méretek esetén többé-kevésbé egységesen 8 mm, a kresz által meghatározott minimális mintaárok-mélység pedig 1.6 mm (itt van a barázdában a kopásjelző is), de azt azért nem árt figyelembe venni, hogy igényes autós 3 mm-es nyári gumival már nem indul el esőben. A téli gumiknál olyan 5 mm-ig van esély arra, hogy friss hóban előre tudunk jutni. Vagy pláne egy lejtős úton meg tudunk állni.
2) A használt gumik egy része nem kopott, de öreg. A gumik öregedéséről már írtam egy bejegyzést. Sajnos sok használtgumis félreértelmezte a cikket, aminek a következtetése az volt, hogy szakszerű tárolás közben alig öregszik a gumi. Az autón való használat azonban nem tárolás: a gumi anyagának fő ellensége az UV-sugárzás, és amíg egy sötét, temperált raktárban kevés UV éri a gumit, ugyanezt autóra szerelve nem tudjuk garantálni.
Ha nagyon muszáj lenne, én max 3-4 éves használt gumit mernék megvenni. Idősebb gumi is lehet jó állapotban, elvégre a gumik szerencsés esetben 6-8 évig élnek (a téliek esetleg még egy picit tovább is), de éppen emiatt előfordulhat, hogy egy megvásárlásakor 5 éves gumi egy szezon után csúnyán elkezd öregedni. Kidobott pénz. Az eleve 6-8 éves gumik már mindenképp kerülendőek, még ha szemre rendben is vannak.
Szerencse, hogy a kopott vagy öreg gumikat könnyű elkerülni, hiszen a mintaárok mélysége vagy a DOT-szám a laikus számára is értelmezhető adat.
Nagyobb a kockázat a használt gumik egy másik részénél: ezek szemre tökéletesnek látszanak, ugyanakkor van valamilyen sérülésük, hibájuk, amit csak gumis vesz észre -- és ő is gyakran csak a centrírgépen.
3) A még használható mintaárok-mélységű, nem is túl koros használt abroncsok tipikus hibája a fűrészfogas kopás, magyarul, hogy zajosak, mint a fene. Ezeket a gumikat éppen ezért adják el: gyakran fiatal, még használható mintaárok-mélységű abroncsokról van szó, amik kívánatosnak tűnnek a mellékelt fényképeken – csak sajnos használhatatlanok. Ez sajnos különösen tipikus a párban (tehát nem négyesével) árult gumik esetében.
4) Ezen kívül sokféle más rendellenes kopás, elfékezés is előfordulhat, illetve a vázszerkezet deformációja ("nyolcas" vagy "tojás"), vagy a peremhuzal-karika gondja (a gumi ereszti a levegőt). A gumisod ezeket felismeri, de te nem feltétlenül: soha ne adj pénzt olyan gumiért, amit a gumisod nem okézott le!
5) A használt gumik egy nagy csoportja elfogadható korú, használható mintaárok- mélységű, hibája, rendellenes kopása sincs, mégis problémás. Ne kerteljünk, a lopott áruról van szó: bár a statisztikák javulnak, évente így is 7-9 ezer autót lopnak el Magyarországon, túlnyomó többségüket alkatrésznek. Csak az itthon ellopott autókról tehát ezres tételben kerülnek gumik a használt piacra. És akkor a felnilopásokat még nem is említettem, amikor reggel a tulaj téglákra bakolva találja az autóját... Ezek a gumik műszakilag persze többnyire megvásárolható állapotban vannak, de aki ilyen gumit vesz, az akaratlanul is az alvilágot szponzorálja
Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.