Lobog, mint nyuszi füle a menetszélben

Egy gondolat a gumiszelepekről

2016. október 30. - Kulani

szelep00.jpgEgészen vérfagyasztó dolog történt velünk a nászutunkon.

Az esküvő után még pont annyi pénzünk maradt, hogy belefért egy szezonon kívüli, last minute akciós út Tenerifére. Gyorsan kiderült, hogy a szálloda azért volt olyan olcsó, mert nagyjából a puszta közepén állt magában, egynapi járóföldön belül semmi érdemleges látnivaló. Ha bármit is élvezni akartunk a gyönyörű szigetből, autót kellett bérelni. Mivel pénzünk az nagyon kevés volt, a legolcsóbb ajánlatok közül kellett válogatnunk - a napi 20 eurós kategóriáról beszélünk, ugye. A sok bontószökevény között egy sárga Twingo tűnt a legjobb választásnak: az is elég ramaty állapotúnak nézett ki, de legalább mókás, nyitható targateteje volt.

El is indultunk a 3700 méter magas Teide hegycsúcs irányába, de valami nagyon nem stimmelt. Neeem, nem az 58 lóerő fogyott el az emelkedőn felfelé - nyilván kevés volt a féktelen kanyarvadászathoz, dehát ezt lehetett előre tudni.

Az autó mozgott furcsán.

szelep01.JPGAmikor megálltunk, látszott is, hogy az egyik kerék mintha lapos lenne. Begurultunk az első benzinkúthoz, és nekiláttam felfújni a gumit. A szelepsapka egy kicsit meg volt szorulva. Erősebben próbáltam tekerni - és ekkor a kezemben maradt a szelep egész szára a maga teljességében. Amíg bambán néztem a kezemben maradt gumidarabot és próbáltam értelmezni a helyzetet, a lyukon áramlott ki a maradék levegő, pssssss.....

Aztán persze a másik három guminál is kiderült, hogy a szelepek annyira elöregedtek, hogy csupa repedés volt a tövük. Ha még nem is szakadtak ki az első érintésre, nem voltak messze tőle. Ha csak egy kicsit később állunk meg szemrevételezni a helyzetet, simán lehetett volna nagyobb baj belőle.

A blog minden olvasója kívülről fújja, hogy a gumi, mint szerves anyag, öregszik, fárad - ezért nézegetjük a DOT-számot az abroncson. De az mintha nem lenne mindenkinek világos, hogy a hagyományos szelepszár is gumiból készül, és ugyanúgy öregszik, mint az abroncs maga. Sőt.

szelep02.jpgAz abroncs ellensége a napsugárzás (pontosabban az UV), míg a magas hőmérséklet és a mechanikai igénybevétel pedig felgyorsítják az öregedés folyamatát. A gumi szelepszárnak mindenből kijut, amiből az abroncsnak: az UV, a hőhatás ugyanaz - a mechanikai igénybevétel pedig még nagyobb is.

Egyszerűen arról van szó, hogy a szelepszár menet közben a centripetális erő és a menetszél hatására folyamatosan kifeszül, és libeg-lobog, mint nyuszi füle a motoron a menetszélben. Az erőhatások a szelepszár tövében jelentkeznek, ott rángatják a fizika törvényei, a szelepnyílás pereme pedig mint egy fém olló, még rá is segít a szelep gyors kinyírására (elnyírására).

Ha a szelep elkezd ereszteni, jobb esetben csak egy útszéli gumicsere az eredmény (a befújkálós defekt spray-k nem túl hasznosak szelep probléma esetén), rossz esetben még baleset is lehet belőle.

Nem érdemes lenézni ezt a problémát: a bankszakmában a kockázatelemzők nagyjából úgy elemzik a kockázatokat, hogy a kockázatos esemény bekövetkeztének valószínűségét beszorozzák az esemény bekövetkeztekor keletkező kárral, illetve kiszámolják, hogy a fentiek fényében mennyit érdemes költeni a kockázat elhárítására. (Offtopik, de azt például tudjátok, hogy a bankok legalább két szerverparkot működtetnek egyszerre, amik egymástól legalább 100 kilométerre vannak földrajzilag? Ha földrengés lenne, vagy leesne egy atombomba, az adatok akkor sem vesznének el.)

szelep04.jpgA szelep fáradásából következő problémák között ott van a baleset is, és bár ahhoz tényleg kell egy kis pech, hogy az ember konkrétan fejreálljon, ennek a valószínűsége mégsem nulla. A kockázat elkerülésének összege pedig minimális.

Aki télen-nyáron ugyanazokat a felniket használja, csak a gumit cserélgeti rajta, az teljesen biztonságban van. A magukra valamit is adó műhelyek automatikusan cserélik a szelepet kerékszereléskor. Van, ahol ez eleve benne van az árban (például nálunk, Csepelen), máshol külön tétel a számlán, de tipikusan filléres.

Akik külön felnin tartják a téli- és a nyári gumikat, vagy négyévszakos gumikat használnak, azok két dolgot tehetnek. Először is, nekik érdemes fém szelepbe beruházni. Ezek nyilván drágábbak, mint az eldobós gumiszelepek, de "örök életűek" - annyit legalábbis biztosan kibírnak hibátlanul, amennyi a gumiabroncs élettartama (6-8 év). Másodszor, ha már történelmileg úgy alakult, hogy gumi szelep van a felnijükön, akkor minden nyomásellenőrzéskor (azaz minden tankoláskor, ugye) finoman mozgassák körbe a szelepszárat, és figyeljék, nincs-e megrepedezve a tövénél. Két-három évente pedig mindenképpen javasolt szétszereltetni a kereket, és kicserélni a szelepet.

A rejtett szelep

szelep06_1.jpgTuning körökben divatos a rejtett szelep használata. Annyiban ontopik itt a téma, hogy a rejtett szelep is kiküszöböli a gumi szelepek öregedéséből származó problémákat, halleluja. De hát a rejtett szelep esztétikai tuning, a szépségért pedig meg kell szenvedni. A rejtett szelep esetén a szenvedést a guminyomás ellenőrzéséhez szükséges plusz idő és bosszúság jelenti. A kis korongot ugyanis először le kell tekerni a helyéről, ehhez kell egy célszerszám, amit a szetthez mellékelnek. A letekert korong helyére be kell tekerni egy szelepszárat, majd így lehet csatlakozni a kompresszorra. A művelet végén szelepszár kiteker, korong visszateker. Ez így olvasva nem tűnik talán kibírhatatlannak, de valójában elég ügyesnek kell lenni, mert mind a korongok, mind a szelepszár, illetve az ezek tekergetéséhez szükséges célszerszám mind elég pici, és elég passzentos. Ráadásul imádnak elveszni, természetesen általában akkor, amikor a legnagyobb szükség lenne rájuk. Csak türelmes embereknek ajánlom. A nagy átlagnál eggyel több balkéz megléte pedig kizáró körülmény. Viszont elegáns, ez ténykérdés.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://abroncs.blog.hu/api/trackback/id/tr5711915603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.