Téli spórolási tanács minden alufelnis autó tulajának

Hogyan és miért ne költsünk második szett felnire?

2015. november 18. - Kulani

steel-wheel-june-4.jpgEgy gyönyörű, vadiúj Skoda Octavia III-as érkezett a műhelybe valamelyik nap. A büszke tulaj egy szett téli gumit kért az autójára, és egy szett acélfelnit.

Végül téligumival a gyári alufelniken* távozott.

Bizony, én beszéltem le arról, hogy külön acélfelnit vegyen. És azt hiszem, azóta is hálás érte.

A téli használatra beszerzett acélfelninek objektíve két hátránya is van: 1) eleve ronda, és 2) még pénzt is kell adni érte. Oké, dísztárcsával nem annyira ronda, de az meg mindig eltörik. Vagy lelopják.

Nade előnye van-e az acélfelninek? Érdemes-e télre acélfelnire cserélni a szépséges alukat?

A köztudatban úgy él, hogy az acélfelni jobban bírja a telet, mint az alufelni. A sós hólé megmarja az alufelnit, a télen sűrűbben előforduló kátyúkban pedig komolyabban meg is sérülhet. Ugye.

A valóság eközben az, hogy az acélfelnit is megmarja a sós hólé, ha sérült a fényezése, és a karfiolos, rozsdafoltos acélfelni sem épületes látvány. Ugyanakkor, ha a festékréteg sérülésmentes rajta, akkor az alufelni is tökéletesen ellenáll a sós hólé támadásainak. A jobb alufelniken különleges, kifejezetten kemény fényezés van, aminek meg sem kottyan holmi felpattanó kavics vagy ilyesmi, így normál használatban nehezen sérül meg a felni felületkezelése annyira, hogy a hólé közvetlenül a felni fém felületét elérje. A padkázás, azaz a járdaszegélyen végighorzsolás nyilván más kérdés, de ha ilyen történik, elég a sérülést (gondos tisztítás, zsírtalanítás után) színtelen körömlakkal lekezelni. Szép ugyan nem lesz, de a nedvesség így sem jut be a fényezés alá. Peremvédős gumi pedig rulez, nem véletlenül lett feltalálva.

wheel_floor_2_jpg_opt389x290o0_0s389x290.JPGA felnik felújítása - akár acél-, akár alufelniről beszélünk - nagyrészt hasonló műveletsorokból áll, hasonló technológiákat használnak a felületkezelésre és a fényezésre, tehát nem lehet azt mondani, hogy egy acélfelni felújítása lényegesen egyszerűbb vagy olcsóbb lenne, mint egy alufelnié.

Ami a sérüléseket illeti, az acélfelni már a kisebb kátyúktól, padkázásoktól is könnyebben sérül, deformálódik a pereme, ez – szélsőségesen peches esetben – akár nyomásvesztést is okozhat. Az alufelni ezeket ugyan kisebb karcokkal, de többnyire deformáció nélkül ússza meg. Az is igaz, hogy nagyobb erőhatás esetén az alufelni esetleg törik, de ehhez akkora ütés kell, ami a futómű többi részét sem kíméli, azaz egy ilyen kaland után még a felni lesz a legkisebb bajunk....

Fel szokott még merülni a kerékcsere egyszerűsége dupla szett felni használata esetén. Ilyenkor, a szezonban valóban sorban kell állni a gumisoknál, milyen egyszerű lenne magunknak lecserélni a kereket. Bár sokan pörgetik a kerékkulcsot elég ügyesen ahhoz, hogy maguk cseréljék ki a kerekeket otthon a garázsban, vagy akár a lakótelepi parkolóban (?), azért szezononként egyszer minden kereket illik kicentrírozni. Ahhoz meg célhardver kell. Ha a modern autók kipárnázott futóműve el is nyeli a kiegyensúlyozatlanságból eredő kisebb rezgéseket, a rezgések azért ott vannak. Mi még soha nem láttunk olyan kereket, amire pontosan ugyanoda és ugyanannyi súly került volna vissza egy szezon lefutása után. Tehát kedvenc gumisunk meglátogatását így sem ússzuk meg.

A szezononkénti gumis látogatáshoz tartozik tartozik a másik heppem, a szelepszárak rendszeres cseréje, ami annyira fontos téma, hogy még a blogon is feltétlenül vissza fogok rá térni. Röviden: a gumi szelepszár is hajlamos az öregedésre, egy repedezett szelepszár pedig gyors nyomásvesztést tud okozni, ami veszélyes. A kockázatkerülők évente cserélik a szelepet, hiszen filléres tétel, de a cseréhez szét kell szerelni a felnit és az abroncsot. (Azóta már vissza is tértem, íme a részletes szöveg. - Szerk.)

mk7-steel-wheel-9.jpgJa, és nem, sem a guminak, sem a felninek nem árt a szezononkénti egyszeri szakszerű le- és felszerelés. A felni szereléséhez jobb helyeken eleve felnivédőt használnak, így az nem sérülhet, a gumiabroncs pedig istenuccse kibírja azt az évenkénti két darab kínzást. Az abroncsot egy acélhuzal, az ún. „peremhuzal-karika” feszíti bele a felnibe, ez pedig úgy működik, mint egy erős rugó: márpedig az a rugónak sem árt, ha élete során 6-10 alkalommal összenyomják.

Második szett felnit használni, legyen az akár acél, akár alu, akkor és csak akkor érdemes, ha a nyári szett malomkerekekre van szerelve. A malomkerék átmérővel gyakran együtt jár (a horror áron kívül) a szélesebb futófelület és a keskeny oldalfal is, márpedig télen egyik sem kifejezetten előnyös. Friss hóban inkább a keskeny futófelület boldogul jobban: a téli rallye futamokon például a nagymenők kifejezetten virsli gumikon mennek. A keskeny oldalfalú, "peres" gumi meg ugyan télen is bámulatos, csak az aztán tényleg kátyúérzékeny. Aki nyáron nagy keréken gurul, az télen jobban jár, ha visszavált a gyári alapméretre.

Aki viszont eleve a gyári alapméretű felnit használja, annak nem érdemes pénzt adnia a második szett felniért, akkor sem, ha a nyári szett alufelni.

 

* az alufelni szót egyszerűen könnyebb leírni, mint azt, hogy „könnyűfém-ötvözet felni.” Az "alufelnik" anyaga valamilyen ötvözet, ami gyakran – de nem feltétlenül – tartalmaz alumíniumot is. A köznyelv mindenesetre így nevezi és kész. Lásd még a „bakelitet,” ami igazából vinil, a kockasajtot, ami háromszög alakú, és a szódát, ami nem nátriumos vegyülettel (szódium) készül, hanem szén-dioxiddal.

 

Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

https://abroncs.blog.hu/api/trackback/id/tr1008090152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

injuhasz 2015.11.19. 09:27:35

Van még egy előnye az alufelninek, méghozzá az, hogy többnyire sokkal nyitottabb mint egy acélfelni és így a fékek környéke sokkal könnyebben tisztán tartható és tavasszal nem egy jól fejlett feketésen piszkos fej karfiolt talál az ember a féknyereg helyén...

Styleair 2016.09.25. 22:12:38

És akik a nyárigumit és a télit is (külön) acélfelnin használják? Azokat mivel győzködjük? :-)