Olcsó-e az occó gumi?

Avagy kínai gumik a magyar piacon

2015. augusztus 20. - Kulani

chery-qq-me-1.jpgA kínai gumigyártás ma pont ott tart, ahol a kínai autógyártás. A nagy multicégek kínai gyáregységei az anyacég felügyelete alatt tudnak kiváló termékeket készíteni, miközben a saját fejlesztésű termékek egyelőre csak szemre hasonlítanak a márkásakra. Mármint távolról nézve, kicsit hunyorogva.

A közmondásosan olcsó kínai munkaerőt (meg a környezetvédelem elmismásolását) tökéletesen ellensúlyozza, hogy a gumik sok ezer kilométert utaznak, mire ideérnek. Az abroncs szállítása nem olcsó, mert az abroncs nagy és nehéz. Egy 8-10 ezerért árult Suzuki méretű abroncs helyén vagy két tucat iPhone elférne a raklapon....

Ami az abroncsokban drága, az a know-how, a fejlesztés. A globális gumis cégek fejlesztőközpontjainak éves költségvetése milliárdos nagyságrendű, euróban. A fejlesztőközpont költsége kétségtelenül beépül minden egyes eladott abroncs árába.

cpqslt286.jpgTermészetesen lehet gumit gyártani 20 éves eljárásokkal és gumikeverék receptekkel is, de azok a gumik a 20 évvel ezelőtti technológiai szinten lesznek. Milyen lenne, ha ezt a cikket egy 20 éve fejlesztett laptopon kellene olvasnod?

Gumiszervizes kollégák kénytelenek kínai gumikkal is foglalkozni, mert a járműnek gurulnia kell, a "nincs pénz" viszont nagy úr. Már eleve ott kezdődik a probléma, hogy néha ugyanolyan cikkszám (nem márkanév! cikkszám!) alatt szemre is eltérő árut kapnak. Néha viszont eltérő márkanevű (nem cikkszám! márkanév!) abroncsok néznek ki szemre és tapintásra ugyanúgy.... Az általában még megy, hogy kapjanak egy raklap egyforma gumit. De ha akár csak pár hét múlva 1-2 db pótlásra van szükség.... felejtsd el. Addigra esetleg már az importőr (Csing-Csang kft, Lassúsebes) telefonszáma sem él.

090922-china-tires-hmed-11a_grid-6x2.jpgA minőség pedig teljesen változó, és nagyjából megjósolhatatlan, mitől függ. Álltam már olyan ember mellett, aki hallott már egész jó kínai gumiról. Ilyen volt például egy ismerős flottában a Triangle márkanevű kisteher téligumi 195/70R15C méretben egy pár éve. A sofőrök nem panaszkodtak, a futásteljesítmény normálisan alakult, rendkívüli esemény nem történt. Az Infinity egy mintája jól szerepelt (a középmezőnyben végzett) az Autónavigátor tesztjén.

Más gumikkal azért nem mindig túl boldogok. Előfordult már, hogy az első szerelésnél volt egy 5% selejt (olyan deformáció vagy sérülés, ami miatt a gumi nem szerelhető vagy nem centrírozható), aztán sorba jöttek vissza az autók levált futófelülettel, kiszakadt mintablokkokkal, rejtélyes bezajosodással. Meg aztán megállni sem mindig könnyű velük. Soha nem tudod, mit kapsz.

Ha választani kell egy használt márkás gumi és egy új kínai között, akkor már inkább az új kínai. De ha egy kínai és egy valamivel drágább, nagy márka harmadvonalába tartozó gumi között kell választani (Kormoran - Michelin, Debica és Sava - Goodyear, Dayton - Bridgestone, Matador - Continental, stb), akkor már inkább érdemes egy kicsivel több pénzért az utóbbit választani. A guminál úgysem a vételárat érdemes nézni, hanem a várható ft/km arányt.

Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

https://abroncs.blog.hu/api/trackback/id/tr357720354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nem-igen 2015.08.20. 10:05:52

"mert a járműnek gurulnia kell, a "nincs pénz" viszont nagy úr."

Ha csak egyszer nem sikerül megállni a gyengébb kínaival, akkor a lökhárító, szerelés, fényezés költsége már el is vitte az árelőnyt egy prémium gumihoz képest is. Sajnos ez az amit kevesen értenek meg idehaza.

Doppel 2015.08.23. 17:00:09

Mondjuk engem meglepett a koreai Nexen (ilyet kaptam az autóhoz), mert téligumiként kábé nullára tartottam, és mégis egy erőteljes közepes tudással bír (Matador, vagy kicsit jobb). Jó lenne például tudni, hogy a kínai márkák közül van-e elfogadható.

Kulani 2015.08.24. 11:19:15

@Doppel: éppen az a baj, hogy nincs állandóság. Minden gumi új meglepetést tartogat.

tlantos 2017.11.11. 06:06:58

Talaltam egy ilyen oldalt:
www.roadtireplus.com/container-calculator/
Ez azt mondja, hogy 205/55R16-bol 10000db fer egy 40-es kontenerbe (azt nem irja, hogy ez sima, vagy high cube). 155/70R13-bol meg 1999.
Ez azt jelenti, hogy egy Swift meretu gumi kb. 400ft-bol jon be Kinabol. A 16"-os meg kb. 800ft-ert.
Mennyibe kerul mondjuk Hollandiából behozni egy gumit?
Szoval azt gondolom, hogy a gumi szallitasa nem draga. A biztositas meg biztos olcsobb, mint egy kontener iPhone-ra :)