Hazudtak délben, hazudtak este?

Most akkor mi van az ADAC gumitesztekkel?

2015. augusztus 18. - Kulani

reifentest102_v-ardfotogalerie.jpg

 

Vegyesek voltak a reakciók tavaly januárban, amikor a sajtó megírta, az ADAC-nál belenyúltak a tesztek eredményébe. Az emberek egy része kárörvendően vigyorgott: na tessék, Németbe' sincs Wurstból a kerítés, ott is tombol a korrupció. Korábban az Auto Bild újság és a Mercedes összejátszása derült ki - az is elég csúnya ügy volt.

Az emberek más részében egy világ omlott össze. Az ADAC tesztjei ugyanis most már bő egy évtizede jelentenek olyan igazodási alapot, amik nemcsak a gumik és mondjuk az akkumulátorok, de a gyerekülések meg az útmenti vendéglátóhelyek között is eligazít.

Az ADAC-ról tudni kell, hogy non-profit autóklub, bevételeinek kizárólagos forrása a tagdíjbefizetés, illetve a tagok által igénybe vett szolgáltatásokért fizetett díjak. A www.adac.de oldalon nincsenek hirdetések, bannerek, pláne nincsenek termékbemutatónak álcázott PR-cikkek.

adac-reifentest-4623080897578258398.JPGAmikor kitört a balhé, a legtöbben a rendszeres, évi kétszeri gumiteszt miatt kezdtek aggódni. Ó, hát biztosan ott is csaltak, attól függően lett egy gumi tesztgyőztes, hogy mennyit fizettek zsebbe.

Én ezt egyetlen pillanatig sem hittem.

Az ADAC-vel (ejtsd: á-dé-á-cé-vel) valóban voltak bajok, de nem a gumitesztekkel, és nem azzal, hogy a lista sorrendjét módosították volna. Emlékeztetőül: ott borult ki a bili, hogy egy "melyik a kedvenc autód?" szavazáson a válaszadók számát egységesen tízzel szorozták. Tehát nem tesztről volt szó, hanem szavazásról, és a sorrendet nem manipulálták, csak a játékban részt vevők számát - mégpedig feltehetően azért, hogy az ötletgazda nagyobb sikernek adja el cégen belül a dolgot, mint az valójában volt.

Csúnya ügy. Nade vennénk-e almás notebookot, ha kiderülne, hogy az almás telefonok mondjuk gyakran lefagynak? Szerintem simán. A problémák egy másik "üzemegységben" történtek.

reifenwr_2011_195_06_378x252_87577.JPGAz ADAC gumitesztek hitelességét elsősorban az adja, hogy maga a gumis szakma hitelesnek fogadja el. Például soha nem fordult elő, hogy egy, a teszten gyengébben szereplő modell gyártója kifogást emelt volna. Maximum olyan, hogy egy rosszul szereplő típust gyorsan leváltott (Michelin Alpin A2 > A3, Firestone Winterhawk 2 > 2 EVO stb).

Ugyanakkor az ADAC-teszteket mégsem érdemes szentírásként forgatni, de ennek inkább módszertani okai vannak, nem morálisak. Mielőtt valaki automatikusan befizetne az aktuális ADAC-tesztet frissiben megnyert gumira, olvassa el legfrissebb írásunkat a témában.

Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

https://abroncs.blog.hu/api/trackback/id/tr797716310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sorszámozott Mosolygyár 2015.08.19. 13:02:26

Számomra az ADAC tesztek régóta nem hitelesek. Egyáltalán. Ismerőseim körében sem, személyes tapasztalataink alapján. Konkrétan 2008-ban az autómra a 2007-es ADAC nyári gumi teszteredménye alapján választottam abroncsot (Pirelli P3000, 155/70 R13, még a méret is egyezett a tesztelt példányéval). A németektől a különösen ajánlott jelzőt kapta meg a gumi. Vásárlás előtt körbeérdeklődtem a kínálatot, erősen meggyőző érv volt az ADAC ajánlása. Csakhogy... gumistól hazafelé feltűnt, mennyivel könnyebben mozog a kormány a 4 mm profilmélységű, nyálkás úton életveszélyesen nem tapadó, leváltott Semperithez képest. Gondoltam, be kell neki kopnia. Nem nyert. 500 km után ugyanúgy könnyebben lehetett kormányozni, annak ellenére, hogy az abroncsnyomás, futóműgeometria teljesen rendben volt. Nem ragozom tovább, egy kalap sz.r volt a gumi. Később a keréknyomással próbáltam megtalálni az optimumhoz közelítő tapadást, de nem sikerült. Féltem vele nagyobbat fékezni vagy tempósabban bevenni a kanyart, egyszerűen pocsék volt, bármekkora abroncsnyomást is alkalmaztam (1,8-2,5 bar között próbáltam). Azt a nyarat végigszenvedtem vele (kb ~1500 km), októberben megváltás volt az ADAC által lepontozott Kormoran Snowpro b2 téli gumira váltani. Konkrétan a Kormoran jobban tapadt -5 °C-ban a sónedves aszfalton, mint a Pirelli a száraz aszfalton 15 °C-ban! Nem viccelek, nem túlzok! Több ismerősöm is hasonlóan járt, az ADAC által ajánlott gumik a saját járműveiken többnyire inkább is közepesen vagy pocsékul teljesítettek. Következő tavasszal már eszembe sem jutott az ADAC tesztjére hagyatkozni választáskor. Kapott új Michelineket, amik köszönik szépen, igen jól teljesítenek (azóta már a 2. garnitúrát használom, sőt a téli gumikat is Michelinre cseréltem a Kormoran szett elkopása után).

Kulani 2015.08.19. 13:06:17

@Sorszámozott Mosolygyár: gondolom, akkor most hideg zuhanyként ér, hogy idén az egyik méretben éppen a Misi P3-as gumija lett a tesztgyőztes, és az elmúlt évek minden tesztjén is az élmezőnyben szerepeltek :-)

Sorszámozott Mosolygyár 2015.08.19. 14:08:08

@Kulani: Nem ér hideg zuhanyként, egyáltalán nem veszem számításba, épp miről hazudnak a németek :). Egyébként nem Primacy-t használok, hanem Energy E3b1-t. Attól még, hogy egy adott márka egyik típusa jó, nem feltétlenül jó ugyanazon márka más típusa. De a 2007-es tesztben különösen ajánlott Pirelli P3000 mindenben azonos volt azzal, amit vettem. Ennek ellenére egy kalap f.s volt. Engem réges-rég meggyőzött a nevezett ADAC teszt, hogy ők is bárkinek lefeküdnek, épp emiatt nem lepett meg a később kiderült turpisságuk.

Sorszámozott Mosolygyár 2015.08.19. 15:13:28

@Kulani: elolvastam. Konkrétan erre az állításodra reagáltam első hozzászólásomban: "Szóval az ADAC teszt messze nem tökéletes, nem érdemes fetisizálni, de ma mértékadó annak megítélésében, hogyan fog egy abroncs teljesíteni az autónkon. Gumis körökben az a vélemény, hogy - néhány látványos esetet nem számítva - az ADAC eredményei igenis megbízhatóan előrejelzik a későbbi saját tapasztalataikat".

Kulani 2015.08.19. 16:53:20

@Sorszámozott Mosolygyár: Hm, neked az elmúlt 7 évben egy alkalommal volt egy rossz tapasztatod egy konkrét szett gumival. Ez sajnálatos. Ugyanakkor nekünk százas nagyságrendű ügyfélkörünk van, jelentős részük "power user," akik évente akár több tízezer kilométert is levezetnek. Nekünk az a tapasztalatunk, hogy a tesztek eredménye megbízható, annyiban legalábbis, hogy világosan elkülönülnek egymástól a "jó" és a "nem olyan jó" gumik, illetve a tesztek nagyjából irányt mutatnak abban, mik az egyes gumik erősségei és gyengéi. Természetesen nem mindenhatóak a tesztek - a cikkem nagyobb része éppen a racionális ellenérveket listázza.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.08.19. 18:33:43

Annak idején amikor a Mercedes Autobild svindli kiderült, a Stern TV-nál annyira berágtak hogy beindult pár érdekes riport, mind azon motívum körül, hogy miért nézik hülyének az autósokat az autós szaklapok (a gyártókkal együttműködésben).
1-2 héttel a Mercedes botrány után csináltak pl egy tesztet a téli gumikkal, és kipróbálták őket +4 fokban (azonos modellen, azonos pályán több tucat próbafékezéssel). Ugyebár aki nem cseréli 7 fok alá süllyedt hőmérsékletnél télire az emberiesség elleni bűncselekményt követ el. :) A teszt eléggé sokkoló volt: ijesztően rosszabb volt a téligumik eredménye, a nyári gumik 4-5 métert vertek a télikre.

Számomra a fő tanulság azóta is, a téligumi az nem olyan "felsőbbrendű" gumiféle, hanem egy olyan gumi amin mindenben rosszabb, kivéve egy dolgot: ha leesik a hó. Akkor viszont létfontosságú. De senki se vezessen úgy 0 fokban száraz időben vagy 3-4 fokban esőben, hogy az autónak bármiféle tartaléka lenne.

Kulani 2015.08.19. 22:06:42

@Ződ2000: asszem erről is hamarosan fogok írni. A 7 fok az nem a minimum hőmérséklet, hanem a napi átlaghőmérséklet, amikor érdemesebb a téli gumit használni. A 7 fokos átlaghőmérséklet azt jelenti, hogy napközben akár 10 fok is lehet, de éjszaka simán mínuszokba fordulhat az idő. A nyári gumik olyan nulla fokig vannak partiban a téliekkel, utána meredeken romlik a teljesítményük, a téliek viszont elkezdenek az optimális tartományukban dolgozni. Kifejezetten csúszós úton a téliek amúgy plusz negyvenben is megverik a nyáriakat - más kérdés, hogy a való világban ritkábban járunk mosószerrel fellocsolt linóleumon, mint azokon a *nyári* bemutatókon, ahol a téli gumik tudását demózzák ;-)

Lex De Boer 2015.08.21. 16:31:35

Szevasz Sztivi,
Hiànypotlo a blog és a fenti bejegyzés is jol sikerult, gratulàlok!
Egy észrevételt azonban tennék; abbol a felsorolàsbol, hogy miért nem egzaktok, legfeljebb irànymutatok az ADAC tesztjei, egy elég fontosat kifelejtettél, mégpedig magàt a tesztjàrmuvet amivel az éppen esedékes méréseket végzik. Az ugyanis oké, hogy pl. egy hetes Golfon végigprobàljàk mondjuk a 205/55-16-os méretu abroncsokat amik aztàn produkàlnak valamiféle eredményt, de bizonyos, hogy egészen màs eredmények szuletnének egy C Mercedesre, màsok egy B-re, megint màsok egy E 91-es BMW-re (3-as kombi) vagy egy F 20-as 1-es BMW-re szerelve. A felsorolt autokban ugye az a kozos, hogy mindegyiknek szerepel a gyàri méretei kozott a példaként hozott méret, de vagy a karosszériakialakitàsukban és tomegukben, vagy a hajtàsukban kulonboznek.
Szoval az addig rendben van, hogy mondjuk (hasrautés, mert épp nem emlékszem pontosan) a Conti TS 850 megnyerte a Golffal a téligumi bajnoksàgot, de vajon a nejem BMW-jével is nyerne-e? ;)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.08.21. 21:29:02

@Lex De Boer: szerintem a Golfnak és a 3ernek nem lesz azonos gumija, ha a szélesség egyezik, a kerékátmérő nem fog...

Lex De Boer 2015.08.21. 22:13:10

@Ződ2000: Nos, nem ez volt a hozzàszolàsom lényege, de egyébként igen; az E91-nek alapmérete volt 16-os felnin a 205/55-os abroncs, a Golf V, VI és VII-nél pedig kiviteltol függö.

Dragan Rafajlovic 2015.09.28. 18:13:44

En szoktam gumisok velemenyet kikerni ADAC-teszt hallatan mindegyik elmosolyogja magat.