Te is a teszt eredmények alapján vennél téli gumit? Ezt azért olvasd el...

2017. október 12. - Kulani

tyretesting.jpgMég nyílnak a völgyben a kerti virágok, még zöldel' a nyárfa az ablak előtt, de látod amottan a téli gumiteszteket? Már megjelent az ADAC-é és az Auto Bild-é is, és készül a magyar Autónavigátor saját méréssorozata is. Hihetünk-e nekik? Tényleg az a legjobb téligumi a mi autónkon is, ami megnyeri a tesztet? És az hogyan lehet, hogy a tavalyi győztes idén a középmezőnyben szerepel? És egyáltalán, miért nem ugyanaz a sorrend a különböző teszteken?

Az autógumival, mint termékkel vásárlói szempontból az a baj, hogy a nagyon olcsó is nagyjából ugyanúgy néz ki, mint a nagyon drága, viszont a valós tulajdonságok, például, hogy meg tudunk-e állni időben, ha kigurul elénk a közmondásos labda a közmondásos játszótérről, nem láthatóak rajta. Vagy a reklámokra bízhatjuk a döntést, vagy az eladóra (rosszabb esetben a szomszéd véleményére), a felkészültebbek az EU-matricára, a legalaposabbak pedig a gumitesztekre. Viszont aki beleássa magát a gumitesztekbe, az gyorsan kétségbe tud esni: az eredmények ritkán koherensek, az egyik féle tesztet megnyerő modell a másik féle teszten a középmezőnyben szerepel, a tavalyi győztes idén nyolc helyet esik vissza. Mi a magyarázat az eredmények szórására? És akkor kinek higgyünk?

Néhány szó a Magyarországon legnépszerűbb tesztekről

Felénk a német tesztek, azaz a német autóklub, az ADAC, és az Auto Bild című autós újság tesztjei a leggyakrabban idézettek, illetve pár éve a magyar Autonavigátor autós portál saját kivitelezésű tesztjei. (Az AN a Hasznaltauto.hu kiadó saját magazinja.) 

Ezek a tesztek hasonló módszertannal készülnek: többféle útviszony között, többféle szempontból számszerűsítik a gumik tudását.

Az ADAC és az Auto Bild tesztjei között az a fő különbség, hogy az Auto Bild sokkal több gumit tesztel, szezononként és méretenként ötven modellt, de az első kör csak selejtező: a vizes pályán legjobb féktávot tudó húsz gumi jut be a valódi tesztbe. A kiesők eredményeit is meg lehet találni, ha nem is egyszerűen: az Auto Bild honlapján a képgalériát kell végigpörgetni ahhoz, hogy a gyengébb gumik fékezési adatait is lássuk.

Nálunk az ADAC tesztje az elfogadottabb, alighanem azért, mert az ADAC kiteszi a részletes eredményeket a honlapjára, míg az Auto Bild csak az újság nyomtatott változatában közli az eredményeket, a neten nem. Pontosabban igen, de csak fizetős tartalomként. Rettenetes 1 eurót kérnek a letöltésért, ami pont elég ahhoz, hogy kevesebb emberhez jusson el. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy azért az ADAC tesztjei mintha alaposabbak lennének, legalábbis jobban dokumentáltak, több részlet ismert a tesztmódszerekről, helyszínekről, stb.

Egyébként mindkét helyen horribilis költségekkel dolgoznak, miközben németes alapossággal mérnek és jegyzetelnek.

A magyar Autónavigátor tesztjei sokban hasonlítanak a nagy német tesztekre, de érezhetően töredék csak a költségkeret, kevesebb a mérés, kevésbé kontrolláltak a körülmények. Ugyanakkor a tesztmezőny relevánsabb (jobban követi a magyar piaci helyzetet), érdekesek a vendégjátékosok is (pl. a nyári tesztben szerepelni szokott használt gumi is, téli gumi is), és olyan releváns teszteket is végeznek, amit a németek nem, például a legmelegebb nyári napokon, a tűzforró aszfalton is végeznek méréseket.

Íme egy rövid felsorolás arról, mi okozhatja a bevezetőben említett diszkrepanciákat, amiért a különböző tesztek eltérő eredményt adnak - végső soron megnehezítve a döntésünket.

adac_1.jpg1) méretkompatibilitás. Az ADAC szezononként két méretet választ ki tesztre, az Auto Bild és az Autónavigátor csak egyet-egyet. A tesztek eredményét nehéz más méretre ráhúzni. Mondok egy egyszerű példát: a teszteltnél egy centivel szélesebb futófelületet hogyan tölti ki a gyár? Ugyanaz a minta, csak minden szélesebb? Vagy bekerül egy új mintasor? És hogyan hat a menettulajdonságokra egyik vagy másik megoldás?
 
2) hőmérséklet. A teszteket egy adott környezeti hőmérsékleten végzik el. A gumikeverékek legoptimálisabb tulajdonságai nem feltétlenül ugyanazon a hőmérsékleten jelentkeznek. Csak pár fokkal eltérő külső hőmérséklet jelentősen megváltoztathatná a gumik mérési eredményeit, helyezési sorrendjét. Arról nem beszélve, hogy az is nehezen hihető, hogy a tesztenként tucatnyi gumival többször megismételt mérés sorozatok során mindig konstans a hőmérséklet. Nem mintha értelmesen ki lehetne küszöbölni ezt a faktort, mindenesetre ez is sajnos negatívan befolyásolja a tesztek felbontóképességét.

3) hőmérséklet - még egyszer. A német gumitesztek a szezon előtt jelennek meg, hogy segítsenek a döntésben a vásárlás előtt. Ez nagyon klassz, csak sajnos törvényszerűen azzal jár, hogy a téli gumikat augusztus végén, szeptember elején tesztelik, a nyáriakat meg februárban. És nem, nem utaztatják a tesztcsapatot a túlsó féltekére - kivéve a havas teszteket, amiket a sarkkörön végeznek el.  
 
4) humán faktor. Több műsorszám szubjektív, azaz a tesztpilóták értékelik a gumikat (pl. handling). Nem vitás, hogy ezzel a módszerrel meg lehet különböztetni a rossz gumit a jótól, de vajon egy 1.9 és egy 2.0 pontot kapott gumi közül biztosan mindig, mindenkinek az 1.9-es lenne a győztes? Ha tízszer megismételnék a tesztet, ugyanaz a tesztpilóta mind a tízszer következetesen 1.9 és 2.0 értékeket osztana ki?
 
5) nem tesztelhető tulajdonságok. Volt már olyan, teszten jól szereplő gumi (pl. Goodyear Hydragrip), amiről kiderült, hogy erősen hajlamos a fűrészfogas kopásra, nagyjából 20 ezer kilométer alatt képes elviselhetetlenül bezajosodni. Hasonlóan fontos, de gyakorlatilag nem tesztelhető tulajdonság, különösen Magyarország festői útjain, a kátyúállóság. A sarki gumis tapasztalatból mostanra már egész pontosan tudja komplikált tesztek nélkül is, hogy az ecogumik hiába szerepelnek jól a teszteken, bizony hajlamosak a mechanikai sérülésre.

6) hosszú távú tesztek hiánya. Érdekes lenne letesztelni a gumikat 10, 20, 50 ezer km futás után is. Vajon melyik tartja meg leginkább a jó tulajdonságait?


reifentest1-ff-zwischenbild1.jpg7) súlyozás. Mi ér többet, egy fél méterrel rövidebb fékút száraz úton, vagy egy 5 km/h-val gyorsabban bevett kanyar nedves pályán (handling)? Egy picivel alacsonyabb gördülési zaj, vagy egy picivel jobb gördülési ellenállás? A végeredményhez ugyan minden  a saját súlyozását használja, ugyanakkor roppant transzparens módon közlik az egyes részeredményeket is (száraz, nedves, hó, jég, kopás, zaj, gördülési ellenállás), és az egyes kategóriák súlyozását is. A súlyozást egy kis plusz munkával az ADAC és az Autónavigátor felhasználói a webes táblázaton átalakíthatják maguknak, így a hivatalostól merőben más végeredményre juthatnak. Pl. egy szélsőséges -- de nem életszerűtlen -- példa egy hobbi kabrió tulajdonosa, akinek a legeslegfontosabb a száraz tapadás és a zaj, miközben a nedves tapadás és a kopás teljesen hidegen hagyja.

8) piaci sajátosságok. A német piac másképp működik, mint a magyar. Mások az árak, más az egyes márkák elérhetősége. A korábbi években például több német teszten jól szerepelt a Vredestein másodmárkája, a Maloya. Ellenben nálunk nem volt elérhető, legalábbis hivatalos forrásból nem. Ugyanilyen az elmúlt évek ADAC-tesztjein többedszer is jól szereplő, de nálunk ismeretlen ESA+Tecar - egy Magyarországon nem működő, nemzetközi autóipari kereskedőház saját márkás terméke, ami valamelyik globális gumimárka egyik hátsó gyártósorán készülhet (mint a Point-S vagy a Sebring "márka" gumijai). Magyarországon esetleg külön szempont lehet a hazai gyártású gumik, a hazai kötődésű márkák előnyben részesítése (Apollo/Vredestein, Bridgestone, Hankook, Michelin). Nem is kizárólag a Made in Hungary felirat büszke viselése miatt, hanem mert ezeknek a márkáknak az ügyfélszolgálata jobban oda is figyel a magyar piacra - gördülékenyebb a garanciális ügyintézés, adott esetben könnyebb pótlást találni, ha megsérül egy gumi.


Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

http://abroncs.blog.hu/api/trackback/id/tr4212953613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

fingerbangs 2017.10.13. 09:32:45

ez tök jó
de mi alapján válasszak téli gumit? nagy kamu az egész, a prémium és a középkat között nüansznyi eltérések vannak, azok is csak szélsőséges helyzetben jönnek ki
lehúzás az egész, nagy biznisz, óriási környezetszennyezéssel

igazi hős 2017.10.13. 10:07:59

@fingerbangs: "óriási környezetszennyezéssel" Ezt nem értem. Normális ember évente kétszer csak elmegy a gumishoz (+1-2 évente a futóműveshez is), ha ilyenkor nem csak centríroznak, hanem ki is cserélik a két garnitúrát, abban mi a környezet szennyezés? Ha 5-6 év alatt nem mész annyit, hogy elkopjon a két garnitúra, akkor kicsit több gumit használsz, de nem sokkal többet. Tudom, hogy vannak bácsiautók, ami évi 1-2 ezret mennek, de ezekre nem vesznek téli és nyári gumit. Az átlag autós megy 12-15 ezret egy évben, annyival "elfogy" a két garnitúra. (Kivéve 1-2 igazi eco gumit, amik 80-100 ezret is elmennek, de azok meg tipikusan drágák és évi 30-50 ezret futó autókon vannak, mert másra nem érdemes megvenni őket.)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2017.10.13. 10:11:59

én is ADAC alapján választottam télre. nekem ez a tesztelési folyamat elég meggyőző. a németek nem hülyék. és még egy fontos dolog egyik gumigyár sem mutyizza be magát a jobb eredményért.

www.youtube.com/watch?v=1xpTN2bDX6M

ostvan1 2017.10.13. 10:13:05

A 6. ponthoz (tartós tesztek hiánya) hozzáfűzném az időfaktort. Hogyan (milyen időbeli lefutással) veszíti el az abroncs a csúcsminőségét? Mit tud a 3 éves - 6 éves - 10 éves abroncs, ha alig használták? Konkrétan: mit tud egy 5, vagy 8 éves téli garnitúra, ami a használható futózásának a 80-90 %-ával még rendelkezik? Átminősíthetem-e (önkényesen) az 5 éves téli gumit négyévszakosra? Vagy, hiába jó a futózása, dobjam ki (=netto környezetszennyezés).
Azt hiszem, a hazai autóstársadalmat ezek (vagy ezekhez hasonló) kérdések jobban érdeklik, mint az, hogy mi az idén divatos futófelület.

Kulani 2017.10.13. 10:13:29

@fingerbangs: A prémium kategória és a középkategória közötti különbségekről külön bejegyzést tervezek írni. Majd, amikor a szezon levonult :-)

Kulani 2017.10.13. 10:29:42

@ostvan1: Az Autónavigátor tesztjein rendszeresen szerepelnek használt gumik, illetve nemrég a Michelin is publikált egy "használt gumi tesztet." Mondjuk a helyzet a szokásos módon ellentmondásos: az AN teszteken a használt gumik sokkal gyengébben szerepelnek, mint az újak, a Misi viszont azt hozta ki, hogy a kopottabb gumik gyakorlatilag ugyanolyan jók. (Igaz, ott nem idősek voltak a tesztgumik, csak a mintaárok volt kevesebb.)

Amineknevetadokelveszik 2017.10.13. 10:54:15

@Kulani: mert mondjuk egy téli gumi kopásán nem fogod látni, hogy használták -e egy szezont nyáron is, de a tapadásban ég és föld a különbség.

Bambano 2017.10.13. 11:16:28

@JTom: 1-2 éve volt, hogy kiderült: az adac csalt a tesztjein. égtek, mint a reichstag.

a poszthoz: a handlingot nem lehetne lefordítani? de ne kezelésnek, mint a topgear fordítója, mert attól sírógörcsöt kapok.

PITTA 2017.10.13. 11:26:09

Az én Vredesteinjeimen made in India van :-)

Kulani 2017.10.13. 11:38:57

@Bambano: "1-2 éve volt, hogy kiderült: az adac csalt a tesztjein. égtek, mint a reichstag." Nem egy-két éve volt, nem az eredménnyel csaltak, és nem teszten. A többi stimmel :-) abroncs.blog.hu/2015/08/18/most_akkor_mi_van_az_adac_tesztekkel_hazudtak_delben_hazudtak_este

TamásD 2017.10.13. 11:58:29

@Kulani: Ne fölényeskedj. Azért az egyértelműen kiderült, hogy - annak idején legalábbis - az ADAC eléggé részrehajló és szervilis tudott lenni a számára kedves gyártóknak, akár töréstesztről, akár autó vagy gumitesztről legyen szó.

fda 2017.10.13. 12:19:57

@JTom: Ja, "a németek" okosak. Emellett azért emlékszik rá mindenki, hogy égtek már hatalmasat, amikor kiderült az adac-gumiteszt eredmény manipulálás. Persze az "már több éve" volt, legalábbis ami kiderült, úgyhogy érdemes azóta azt venni, amit ők mutatnak neked.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2017.10.13. 12:52:20

@fda: nos inkább bíznám rá magam, mint mondjuk egy nemzeti gumiellátó kft.-re :)

Kulani 2017.10.13. 13:13:12

@fda: "Emellett azért emlékszik rá mindenki, hogy égtek már hatalmasat, amikor kiderült az adac-gumiteszt eredmény manipulálás." Neked is csak azt tudom írni, hogy nem az eredménnyel csaltak, nem is gumikkal kapcsolatban, és nem teszten. A többi stimmel :-)

abroncs.blog.hu/2015/08/18most_akkor_mi_van_az_adac_tesztekkel_hazudtak_delben_hazudtak_este

Kulani 2017.10.13. 13:16:51

@TamásD: "Azért az egyértelműen kiderült, hogy - annak idején legalábbis - az ADAC eléggé részrehajló és szervilis tudott lenni a számára kedves gyártóknak, akár töréstesztről, akár autó vagy gumitesztről legyen szó. " Tekintve, hogy az ADAC non-profit szervezet, nem árul sem autót, sem gumit, továbbá nem nyújt hirdetési felületet sem autógyáraknak, sem gumigyáraknak, elég nehéz meghatározni, hogy pontosan melyik cég is lehetne a számukra "kedves." De ha neked van valami megdönthetetlen bizonyítékod, akkor szívesen megnézném.

igazi hős 2017.10.13. 13:33:44

@ostvan1: Vezetéstechnikai tréningen azt mondta a szaki (aki a rántópadnál a megcsúszó autóknál 10-ből 7-8-szor megmondta, hogy milyen gumi van rajta), hogy ha csak 1 gumit használsz, mert keveset mész, akkor nyugodtan hagyd fenn nyárra a télit. Kicsit magasabb a fogyasztás, gyorsabban kopik (de nem számít, hiszen keveset mész!), cserébe nem kell cserélgetni.

Bermuda 2017.10.13. 13:39:43

@Kulani: A német cégek. Borzasztó protekcionista gazdaság a német, kapnának a fejükre az ADAC vezetői, ha nem lennének ott a Continental gumik mindig a tesztek élvonalában. Abban az ominózus csalásban is az volt a lényeg, hogy a VW Golf az év autója szavazáson kapjon már pár tízezerrel több szavazatot. A Toyota Corolla, Renault Mégane vagy KIA C'eed nyílván nem kapott volna ilyen kitüntett figyelmet káposztazabáló testvéreinktől. Én nem is értem egyébként, hogy hogy tudja valaki egy ilyen szervezet méréseit hitelesnek tartani, nincs mögöttük semmi biztosíték vagy garancia, hogy amit leközölnek az valós, mért adat - ha akarják átírhatják 1 méterrel rövidebbre a féktávot, senki nem fog tudni róla.

igazi hős 2017.10.13. 13:41:11

@JTom: "nemzeti gumiellátó kft" Az is ennek a családbarát kormánynak az egyik intézkedése lesz a népességnövekedés érdekében?

Kulani 2017.10.13. 13:44:11

@igazi hős: "Vezetéstechnikai tréningen azt mondta a szaki [...], hogy ha csak 1 gumit használsz, mert keveset mész, akkor nyugodtan hagyd fenn nyárra a télit. Kicsit magasabb a fogyasztás, gyorsabban kopik (de nem számít, hiszen keveset mész!), cserébe nem kell cserélgetni."

Szeretem az igazi szakértőket! :P

A téli gumi nyáron nem okoz többlet fogyasztást (miért okozna?), ellenben van vele két baj. Az egyik, hogy a gumikeveréke valahol nulla fok környékére van optimalizálva, azaz olyan mínusz tíz és plusz tíz fok között működik optimálisan. A 40-50 fokos aszfalton kenődik, bizonytalanná teszi az autó mozgását, drámaian rontja a fékutat és a menettulajdonságokat. Ennél nagyobb baj, hogy a forró aszfalton a téli gumik lamellái össze tudnak égni, és innentől kezdve ez a téli gumi télen sem lesz már jó. Szintén kompromisszum, de ennél azért - szerintem - vállalhatóbb a négyévszakos gumik egész éves használata, pláne annak a tükrében, hogy az elmúlt években, pár évtized kihagyás után, éppen ezekre kezdett odafigyelni a gumiabroncs-ipar, lásd a korábban négyévszakost egyáltalán nem forgalmazó Michelin és Continental hirtelen megjelenését a piacon az "új generációs" egész éves gumijaikkal....

TamásD 2017.10.13. 14:00:50

@Kulani: Istenem, te szórakozásból kötözködsz, vagy tényleg menthetetlen eset vagy. Az a tény, hogy a csalásokat maga az ADAC is beismerte, és Peter Meyer lemondott emiatt, gondolom egyértelmű. Nyilván nincs a kezemben a lesivideó felvétel, ahogy neked sem, de ne legyél már ennyire nihilista. Az az eset pl. megvan, amikor 2014-ben a "sárga angyal" megbízhatósági statisztikáit kozmetikázták? Persze, nem hiszed, de keress rá, az első 5 google találatból 10-ben ez lesz.

www.autonavigator.hu/sztori/a_deloitte_vizsgalat_feltarta_a_csalast_a_nemet_adac-nal-11762

Kulani 2017.10.13. 14:05:20

@Bermuda: Még egyszer, utoljára az ADAC egykori csalásáról. NEM az eredményt hamisították meg egy teszten, hanem a résztvevők számát egy szavazós játékban. (Ami nem módosította a helyezéseket.)

Az ADAC tesztek hitelességét alapvetően az adja, hogy a felhasználók napi tapasztalata többé-kevésbé egybevág a tesztek eredményével. Nekem is megvannak a fenntartásaim, erről szól ugye maga a cikk, de gumisként, flotta menedzserként alapvetően hasznos segédnek tartom, és a számunkra fontos paraméterek értékelésénél (kopás, gördülési ellenállás) hivatkozási alapnak is tekintem. Sokkal inkább, mint az EU-matricát. De erről is írtam már korábban.

Kulani 2017.10.13. 14:10:51

@TamásD: "Az az eset pl. megvan, amikor 2014-ben a "sárga angyal" megbízhatósági statisztikáit kozmetikázták?" Nem történt ilyen. Az általad belinkelt cikk sem említ semmilyen megbízhatósági statisztikát. Ahogy az én saját korábbi blogbejegyzésem, a linkelt írásban is egyértelműen egy szavazás (nem teszt, nem statisztika - egy közönségszavazás) "megbuherálásáról" van szó. Még egyszer, legeslegutoljára: nem az eredményt, nem a helyezéseket manipulálták, hanem a szavazáson részt vevők számát. Az akkori igazgató lemondása is sokkal inkább a mentőhelikopterek privát használatának szól - mint ahogy az az általad linkelt cikkből világosan ki is derül.

szekőcei 2017.10.13. 14:24:04

@fingerbangs: semmivel sem nagyobb környezetszennyezés 5-7 év alatt elhasználni 2 garnitúra gumit, mint ropira törni az autót szar gumik miatt.

comblog 2017.10.13. 14:37:59

@igazi hős
@Kulani

Eszébe ne jusson senkinek nyáron téli gumit használni.
Nekem alu felni miatt vitték az utcáról a kocsiról a kerekeket augusztusban.
(Akkor nem volt kerékőröm, most is utálom.)
Mivel volt téli szettem acél felnin simán fel lett rakva és költözés miatt használnom is kellett.
A menettulajdonságok katasztrofálisak voltak, a fékút drasztikusan megnőtt mert felkente a gumit az aszfaltra.
Alig vártam, hogy jöjjön egy kicsit hidegebb.
Egyébként mikor elvittem a gumishoz a következő tél előtt azt mondta kuka a gumi.
Szóval ennyit erről a téli gumi nyáron okosságról.

Inkább 100x a 4 évszakos télen mint a téli nyáron. Még a nyári is jobb télen, max hóesésben (ami mostanában nálunk elég ritka) nem indulsz útnak.

sure_shot 2017.10.13. 14:56:38

Ezzel egyetértek, aki kevesebbet megy (>10000 km´´/év) - és ésszel - annak jó lehet egy normálisabb 4 évszakos. Beletoltam én is néhány tízezer km-t ilyenekbe húzósabb helyzetek nélkül. Persze nem pályanapozni járok az utakra, hanem közlekedni tehát nem akarok mindenáron 1 g feletti kanyarsebességeket elérni és nem szoktam 250-ről satuzni csak havonta egyszer, vagy ha éppen fekete tojást tojik a tik holdtöltekor:)

ati27 2017.10.13. 15:34:19

Télen téli gumi, nyàron nyàri. Mi ezen a bonyolult? Nyàron se veszel kabàtot meg kesztyüt! Télen meg fürdögatyàt. A 4 évszakos meg olyan, mintha pulcsiban màszkàlnàl egész évben. Ha kifogod, hüvösebb nyàron és enyhébb télen elvagy vele.. Nem tökéletes, de a semminél jobb. Bizony a téli gumi 4-5év alatt sokat veszíthet a teljesítményéböl, föképp a hasznàlat módja miatt...

octy 2017.10.13. 15:42:06

@comblog: Pedig ha megfigyeled, félelmetesen sok autón van 40 fokban is téli gumi.
Sajnos én mindig sok autón látom.

octy 2017.10.13. 15:45:16

Olyan egyszerű pedig: aki nem bízik az ADAC JELENLEGI! tesztjeiben, az ne olvassa és ne vegye figyelembe.
Vagy ez bonyolult?
Ja, vannak más tesztek is, olvassa azokat. Minek ezen vitatkozni...?

comblog 2017.10.13. 16:06:33

@octy:
Barmok. Egyébként nem érdekelne, ha csak saját magukat törnék össze, de ugye tipikusan más is van az úton.

Szóval nálam max. 1.5 hónapig volt szezonon kívül fent a nyári gumi (biztosítós volt az ügy és elhúzódott végül fizettek mert gyárilag alu felnis volt az autó) + volt még benne kb. 10.000 km. Ez után lett kuka.
Azaz 1 szezon alatt (vagy kevesebb) totál le lehet amortizálni a téli gumit (ugrik az ára) + le lehet amortizálni a kocsit. Nem mellékesen egy karambolnál nem biztos, hogy a biztosító fizet, ha eljut hozzá, hogy nyáron téli gumis volt az autó.

A hülyének is megéri. Sőt csak annak.

schon gumi 2017.10.13. 17:47:52

Csak furcsállni tudom a rengeteg hozzászóló "szakember" megnyilvánulását, hiszen 40 éve gumisként már sok érdekes tapasztalatot gyűjtöttünk munkatársaimmal. Véleményem szerint (nem a reklám helye) egy személyes beszélgetést a szakemberrel egyetlen teszt sem képes pótolni, hiszen csak néhány általunk feltett kérdés a sok közül - milyen a gk típusa, mik a vezetői szokásai, mennyit megy télen, városban vagy országúton a több, stb stb - és csak a válaszok ismeretében merünk téli vagy nyári gumiabroncsot ajánlani. Természetesen ilyenkor sem hagyható figyelmen kívül a megrendelő pénztárcája.

igazi hős 2017.10.13. 18:08:09

@Kulani: 1. "Szeretem az igazi szakértőket! :P"
2. "A téli gumi nyáron nem okoz többlet fogyasztást (miért okozna?)"
Köszönjük, Emese! Ez a két mondat így, egymás után jól sikerült.
A téli gumi nem nyáron okoz többlet fogyasztást, hanem mindig. Láttál már téli gumit legalább B fogyasztási minősítéssel? Nem valószínű, téli gumiknál inkább az E és F a jellemző. De lehet, hogy a gyártók hazudnak...

igazi hős 2017.10.13. 18:22:41

@comblog: Neked rosszak a tapasztalataid egy autó-egy gumi kombinációban. Te ültél benne, te tudod, de ebből általános következtetést nem kéne levonni. Ha ennyire durva lenne mindenkinél a különbség, senki nem használna téli gumit, legfeljebb hóban, jégben. A téli gumim Pirelli, a nyári Continental, és ilyen időben már jobban tetszik a Pirelli. (Ez egy családi kombi, se gumicsikorgatás, se száguldozás, se kanyarvadászat nem a jellemző használat.)
Egy régebbi autón eladás miatt fent hagytam a télit, azon éreztem némi különbséget a tapadásban és kanyarodásban, de nem a téli kárára, inkább a nyári előnyére. (Értsd a téli volt átlagos, a nyári jobb.)

igazi hős 2017.10.13. 18:27:38

@octy: 30 fokban városi tempónál a téli gumid 35-40 fokra melegszik. Autópálya tempónál 10 fokban a téli gumid szintén felmelegszik 30-40 fokra, ha gyorsabban mész, vagy sokat kanyarogva, akkor még feljebb. Mégis vannak téli gumik akár 200 feletti tempóra...

comblog 2017.10.13. 20:24:24

@schon gumi:
Aha. Mondj már nekem 1 indokot a gumis miért nem azt a gumit fogja nekem ajánlani amin legnagyobb a haszna (persze az adott autóhoz igazítva)?

Eddig két dolgot vártam volna el a gumisoktól:
1) Ne tépjék be a légkulccsal a csavarokat (úgy, hogy ember legyen a talpán, hogy defekt esetén leszedje a kerekeket), hanem próbáljanak megismerkedni a nyomatékkulccsal
2) Próbálják normálisan beállítani a gumi nyomását

Az elsőnél nem tudom honnan kellene szedjék a pontos értéket (magamnak kikerestem a kerék/kocsi típusához tartozó értéket), de úgy látom a 100 Nm-el nem lehet nagyon mellé fogni.
A második meg rém egyszerű, szimplán le kellene a vezető oldali ajtó hátra felé eső részénél lévő értéket olvasni.

Ehhez képest legutóbb is úgy hoztam el a céges kocsit, hogy mikor épphogy elindultam látom a computeren, hogy az első gumi nyomása jóval nagyobb mint a hátsó... (és a maradék is totál össze vissza volt).
Nem gond, szivargyújtós kompresszor előkap, beállít ill. a Shelles nyomás beállítás is elég pontos szokott lenni, de azért gumistól eljövet miért ezzel kell indítsak?

Ezek az apróságok meg az, hogy a megfelelő évszakos gumit használja az autós lehet többet számít, mint az, hogy az ilyen meg olyan teszten az első vagy a harmadik volt éppen a gumi márka.

Bermuda 2017.10.13. 20:33:11

@Kulani: Az a magyarázat is sokáig egybevágott a tapasztalatokkal, hogy a Föld lapos és körülötte forog a Nap, holott ma már tudjuk, hogy hülyeség. Tehát nem, az ADAC tesztek ettől továbbra sem lesznek megbízhatóak - függetlenül attól hogy mit bütyköltek meg azon a szavazáson. A hitelességhez mérnökileg jól kidolgozott sztandardek szerinti mérés kéne, nem fogyasztóknak szánt színes táblázatok.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2017.10.13. 22:44:51

@schon gumi:
Ebben persze igazad van, de... hogyismondjam... láttunk már olyat, hogy kissé elfogult egyik-másik gumis. Szerintem jó a teszt arra, hogy a júzer képbe helyezi magát előzetesen, nagyjából sejti, hogy mit akar, és így megy oda a szervizbe megbeszélni.

@comblog:
Nekem az egyik egy teljes barral többre fújta a jobb hátsót. Néztem, miért megy ennyire hülyén a kocsi. Nem nagyon járok oda azóta...

Kulani 2017.10.13. 23:00:22

@Bermuda: "A hitelességhez mérnökileg jól kidolgozott sztandardek szerinti mérés kéne, nem fogyasztóknak szánt színes táblázatok." És azt tudod, hogy a színes táblázatok mögött micsoda németesen precíz dokumentáció van? Bizony, ott van az ADAC oldalán. Sajnos nem linkelhető közvetlenül, de kövesd a linket, és nyisd meg a "Methodik und Hintergrund" (Módszertan és háttér) ablakot, majd az onnan elérhető részletes magyarázatokat. www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2017_winterreifen_215_65_r16.aspx Szerintem elég meggyőző.

Kulani 2017.10.13. 23:05:41

@schon gumi: András, örülök, hogy benézett a blogomba. Éppen a napokban jártam Önöknél, egy gumit szállítottam ki egy ügyfelemnek ("ügyvédnő fehér Prius-szal"), akinek Önöket ajánlottam, mint a belváros legmegbízhatóbb gumisát. Még édesanyám járt önökhöz (én csak elkísértem), aztán egyetemistaként évekig én is önöknél vásároltam és szereltettem a saját autóm gumijait. Örömmel láttam, hogy még mindig ugyanazokkal a kiváló kollégákkal dolgozik - talán már 20 éve is, nem? Ritka ma az ilyen. Jó egészséget és sok kellemes ügyfelet kívánok ezúton is! Szekeres István

Kulani 2017.10.13. 23:18:00

@comblog: " Mondj már nekem 1 indokot a gumis miért nem azt a gumit fogja nekem ajánlani amin legnagyobb a haszna (persze az adott autóhoz igazítva)?"

Először is, a gumisoknak nagyjából ugyanannyi hasznuk van minden eladott gumin. Eskü.

Másodszor, a gumis ugyanolyan bizalmi szakma, mint a fodrász vagy a nőgyógyász. Mi büszkék vagyunk arra, hogy hozzánk Csepelre elég sokan járnak vissza egész Budapestről, akár Káposztásmegyerről és Békásról is. Nem nagyon érdemes rossz tanácsot adni, vagy rossz munkát végezni, mert visszaüt.

Harmadszor. Bármilyen hihetetlen is, a gumisnak is van integritása. Eldobhatnám a csikket a buszmegállóban, de én speciel fizikailag képtelen lennék rá. Beszélhetnék hülyeséget is az ügyfelemnek - de amikor kérdez valamit, én csak rá koncentrálok és a problémájára, és nem pörögnek árlisták és dollárjelek a szemem előtt. Ha adott esetben veszítek is pár forintot egy szakmai tanáccsal, kárpótol, amikor legközelebb találkozunk, és azzal kezdi, hogy "igazad volt, amikor ezt a gumit javasoltad nekem, mert tényleg bevált."

vassci 2017.10.14. 07:07:05

@Kulani: Én gumisműhelyben dolgozom és Michelin Alpinnal jártam évekig télen-nyáron. Nagyon jól fogott, halk volt, extrém melegben, hosszú autópályán picit kipattogzott, többet fogyasztott, de nagyon sokáig bírta. Egyébként ez olyan mint a motorolaj, csak hinni lehet benne! És akkor nem beszéltünk guminyomásról, autó típusról, súlyterhelésről. Ja, és amiről mi beszélünk, arról az emberek többségének fogalma sincs és nem is érdekli!

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2017.10.14. 08:14:42

@Kulani: "Neked is csak azt tudom írni, hogy nem az eredménnyel csaltak, nem is gumikkal kapcsolatban, és nem teszten. A többi stimmel :-) "

vs.hu/magazin/osszes/hamisitottak-csaltak-lehuztak-botrany-az-adac-nal-0425

"Végül pedig az abroncsszakmában alapvetésnek tekintett gumiteszteket is elérte a botrány. Egyes állítások szerint az autóklub előre egyeztette az abroncsgyártókkal a tesztek időpontját és helyszínét, valamint azok részleteit és körülményeit illetően. A gyanú szerint ez lehetőséget adott a gyártóknak, hogy a tesztabroncsok vásárlásának lehetséges helyszíneire a tesztek értékelési szempontjainak megfelelő, jobb eredmények elérésére képes, speciális gyártású abroncsokat szállítsanak. "

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2017.10.14. 08:23:11

Mióta az eszemet tudom nyáritéligumiztam de kezdett telelenni a tököm a dologgal főleg, hogy évente max 1 hét volt az elmúlt évtizedben amikor a gyakorlatban is élveztem a téligumi előnyeit. Idén autócsere volt, kapott egy szett Vredestein Quatrac 5-öt és innentől leszarom. Majd ha Finnországba költözök visszatérek a téligumikhoz.

Kulani 2017.10.14. 08:49:08

@eßemfaßom meg áll:
"Egyes állítások szerint az autóklub előre egyeztette az abroncsgyártókkal a tesztek időpontját és helyszínét, valamint azok részleteit és körülményeit illetően."

Az ADAC tesztekhez évek óta négy helyszínt használnak, a sarkkörön a havas tesztekhez egy független tesztpályát, illetve Hannoverben a Continental pályáját és jégcsarnokát, illetve az olaszországi Apriliában (Rómától 40 km-re délre) a Bridgestone pályáját. (Ehhez képest a tavalyi tesztben nem szerepelt Conti gumi, az ideiben meg Brigi.)

Ez az állítás tehát igaz lehet. Korábbi blogbejegyzéseimben ki is tértem erre.

"A gyanú szerint ez lehetőséget adott a gyártóknak, hogy a tesztabroncsok vásárlásának lehetséges helyszíneire a tesztek értékelési szempontjainak megfelelő, jobb eredmények elérésére képes, speciális gyártású abroncsokat szállítsanak."

Erre utaló más írást nem találtam (segíts, ha van mondjuk eredeti, német nyelvű cikk), de elég valószínűtlennek tűnik a dolog. Bár a Nokiannál valóban volt botrány hasonló praktikák miatt (www.auto123.com/en/news/nokian-guilty-rigging-tire-tests/62114/), de ott szó sem volt az ADAC-tesztjéről. Az ADAC egyszerre öt különböző forrásból, boltokból szerzi be a teszt gumikat (modellenként 28 darabot).

Sajnos nem linkelhető direktben, ahol ezt elmagyarázzák, de így találod meg a részleteket: kövesd a linket, majd kattints a "Methodik und Hintergrund" fülre, ott pedig a "Beschaffung der Testprodukte" bekezdésre.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2017.10.14. 21:09:22

@Kulani: Biztosd vagyok benne, hogy az összes lebukott csalási esetben volt szuper "Methodik und Hintergrund" a weboldalon és nem szerepelt benne az "das így tschalunk " leírás

schon gumi 2017.10.15. 01:36:30

@comblog: Akinél a tapasztalatod ilyen rossz oda ne menj soha mert az csak mondja, hogy szakember, és az utcáról toborozza a dolgozóit. Nálam csak jól képzett a szakmát már 15-20 éve nálam eltöltött és az aktuális képzéseken résztvevő munkatársak vannak. A beállításhoz szükséges műszerek (nyomás mérő, futómű beállító) fél évente a mérésügyi hivatal által hitelesített és jegyzőkönyvvel dokumentált eszközök. Remélem nem veszed tolakodásnak megjegyzésem.

schon gumi 2017.10.15. 01:38:25

@Kulani: Köszönöm jól esnek az elismerő szavak, és való igaz a munkatársai mindegyike több mint 25 éve dolgozik nálam.

Bambano 2017.10.15. 14:38:42

@Kulani: matematikában járatlanok kedvéért a 2015. 8 havi posztodban leírt jelenségre 2017. 10. hónapban LEHET "1-2 éve" szókapcsolattal hivatkozni, az 2 év 2 hónap volt. Sőt, a 2014. elején kirobbant botrány is belefér még az 1-2 éve kifejezésbe.

www.google.hu/search?q=adac+csal%C3%A1s&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&dcr=0&ei=k1XjWe7POoLjU6_mgMgM

egyébként teljesen igazad van, kiderült, hogy nem csak a teszteken csaltak, hanem nagyjából mindennel. így kérdésessé vált, hogy a tesztjeik mennyire tekinthetők vitatkozási alapnak.

mindenesetre a német autógyártók visszaküldték az adac kitüntetéseiket.

Bambano 2017.10.15. 14:46:27

@Kulani: "A téli gumi nyáron nem okoz többlet fogyasztást (miért okozna?), ellenben van vele két baj. Az egyik, hogy a gumikeveréke valahol nulla fok környékére van optimalizálva, azaz olyan mínusz tíz és plusz tíz fok között működik optimálisan. A 40-50 fokos aszfalton kenődik": itt teszel egy jól látható, erős kijelentést, majd rögtön a következő mondatban meg is cáfolod.

A téli gumi nem okoz nyáron többlet-fogyasztást, de kenődik? A kenődés (pontosabban a gumikeverék kilágyulása a magasabb hőmérséklet miatt) többletfogyasztást okoz, mert jobban belenyomódik az aszfaltba a gumi, ezért nagyobb erő kell a forgatásához.

""Az az eset pl. megvan, amikor 2014-ben a "sárga angyal" megbízhatósági statisztikáit kozmetikázták?" Nem történt ilyen.": valóban nem kozmetikázás történt, hanem ronda hamisítás. a golf eredményéhez hozzáírtak egy nullát, a 3-as bmw-t meg kifelejtették. emiatt nemcsak a számok változtak meg, hanem a sorrend is módosult, tehát nem "kozmetikázás" történt, hanem hamisítás.

totalcar.hu/magazin/hirek/2014/02/18/egyre_melyebbre_sullyed_az_adac/ :
"Mert kiderült, hogy az ADAC nem csak meghamisította a szavazás adatait, hanem a sorrendet is megváltoztatta."
szerintem az adac érdemtelen mosdatását kár folytatni.

Bambano 2017.10.15. 14:58:34

@comblog: "Mondj már nekem 1 indokot a gumis miért nem azt a gumit fogja nekem ajánlani amin legnagyobb a haszna (persze az adott autóhoz igazítva)?": ezt én se értem, már jártam úgy, hogy gumis "szakember" folyton az ócska gumikat erőltette, hiába kértem, nem volt hajlandó rendes gumit hozni...

azt sem értem, hogy a tetves guminyomáson is mért kell folyton veszekedni velük. Ugyanoda hordom az autómat évek óta, megismernek, tudják a nevemet, megismerik az autót, mégse bírják szabályosan felfújni a kerekeket soha. miért nem bírják megtenni azt az apró mozdulatot, hogy kinyitják azt a tetves tanksapkát és megnézik a belenyomtatott táblázatban a guminyomásokat?

@Kulani: "Először is, a gumisoknak nagyjából ugyanannyi hasznuk van minden eladott gumin. Eskü. ": hamis eskü. tényleg ugyanannyi lenne a gumisnak a haszna egy listaáron 110 rugós pirelli pzero nero-n, mint egy listaáron 15 ezer forintos savan?

Kulani 2017.10.15. 19:25:55

@igazi hős: "A téli gumi nem nyáron okoz többlet fogyasztást, hanem mindig. Láttál már téli gumit legalább B fogyasztási minősítéssel? Nem valószínű, téli gumiknál inkább az E és F a jellemző. "

Valóban, van sok E és F minősítésű téli gumi is, de van sok D és C minősítésű is. Mint ahogy nyári gumiból is vannak C, D, E és F minősítésűek is.

Abban valóban igazad van, hogy nyári gumiból léteznek A és B minősítésűek is, téliből meg tényleg nincs (még) C-nél jobb.

Viszont ezek szerint lehet olyan téli gumit találni, aminek ugyanolyan jó, vagy jobb az energia minősítése, mint egy (ebből a szempontból kevésbé sikeres) nyárinak.

A téli gumi nyári használata tehát nem jelent automatikusan magasabb fogyasztást.

Másrészt az egész EU-matrica rendszerről már kifejettem korábban a véleményem, itt olvasható:

abroncs.blog.hu/2015/08/18/mennyit_ernek_az_osztalyzatok_az_eu-matrican

Röviden összefoglalva: nem érdemes túl komolyan venni a minősítéseket. Ha a fentiekben az ADAC és a többi szervezet/újság tesztmódszerét kritizáltuk, hogy viszonylag kicsi a felbontása, a két betűvel és egy dB értékkel operáló EU-matrica rendszer felbontása ezerszer primitívebb, elnagyoltabban, bénábban modellezi a valós, mindennapi használatot.

Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a gumik gördülési ellenállása valóban plusz akadályt jelent ugyan, amit a motornak le kell győznie, de a gördülési ellenállás eltörpül más tényezők mellett, mint pl. a motor saját belső veszteségei, az autó tömege (városi közlekedésben, sok nulláról indulással és gyorsítással) vagy légellenállása (nagy sebességű haladáskor).

A gyakorlatban az átlagos téli gumival nem lesz magasabb az autó fogyasztása, mint az átlagos nyári gumival - legfeljebb elhanyagolható mértékben.

Kulani 2017.10.15. 19:35:16

@Bambano: "kiderült, hogy nem csak a teszteken csaltak, hanem nagyjából mindennel. így kérdésessé vált, hogy a tesztjeik mennyire tekinthetők vitatkozási alapnak."

Még egyszer, most már tényleg legeslegutoljára. NEM, a teszteken nem csaltak. Ilyet SOHA, SENKI nem állított, még kevésbé tudott bizonyítani.

Belinkeltél nekem egy Google keresési oldalt. Itt egy másik. Ugyanaz a kereső szó, csak németül. Csak az első egy-két oldal találatait futottam át, de azokban nem voltak olyan erős állítások, mint a magyar nyelvű keresés találataiban. Kérdés, hogy a sok magyar véleményvezér, honnan vette az állításait, ha nem a német nyelvű médiából?

www.google.hu/search?q=adac+skandal&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=SpzjWbmbDsyA3gOgl5KQBw

Kulani 2017.10.15. 19:58:19

@Bambano: "A téli gumi nem okoz nyáron többlet-fogyasztást, de kenődik? A kenődés (pontosabban a gumikeverék kilágyulása a magasabb hőmérséklet miatt) többletfogyasztást okoz, mert jobban belenyomódik az aszfaltba a gumi, ezért nagyobb erő kell a forgatásához."

Valóban, ha egy légy rászáll az autóra, az is növeli a fogyasztást. Egyrészt ugye nagyobb tömeget kell mozgatni, másrészt a légellenállást is rontja.

:-)

Lehet érvet találni amellett, hogy a téli gumi lágyabb keveréke növeli a fogyasztást. A kérdés csak az, ennek mekkora a mértéke, mekkora a jelentősége.

A fogyasztást mindenek előtt a motor hatékonysága határozza meg. Az 1.4-es szívó benzines kis Pözsó 7 literes átlagfogyasztást tud, az 1.4-es HDI simán lemegy 6 alá.

A fogyasztást másodsorban az autó tömege határozza meg, legalábbis városi forgalomban. Az 1.4 HDI motorral szerelt kis Pözsó ugye valahol 6 alatt fogyaszt átlagban, és olyan 6.5 körül városban. Ugyanezzel a motorral egy nagyobb Pözsó 6.5 körül fogyaszt átlagban, és 7 körül városban.

Nagy sebességnél a légellenállás lesz a fő ellenség. Itt megint eltörpül a gumik jelentősége.

Ráadásul a gördülési ellenállás is legalább két tételből áll össze. Egyrészt valóban ott van a futófelület "keménysége." Ha egy vasúti kocsi acél kerekeire puha gumiréteget vinnénk fel vékony rétegben, valóban nehezebb lenne húzni.

De az autóknál a gördülési ellenállás nagyobb része nem a futófelület ellenállásából következik, hanem a karkasz tulajdonságaiból.

A kerék alapvetően kör alakú - de csak amíg a levegőben van. Az autón már kicsit belapul. Ahogy az autó halad előre, behajtogatja maga alá az abroncs vázszerkezetét.

A vázszerkezet könnyű "hajtogathatósága" lényegesen fontosabb tényező, mint a futófelület keménysége. Márpedig a nyári és téli gumik tipikusan ugyanarra a karkaszra épülnek.

A való világban a téli gumi használata nyáron nem okoz többletfogyasztást (lényegeset semmiképp sem) - ennél sokkal erősebb érvek vannak a használata ellen.

Kulani 2017.10.15. 21:15:35

@Bambano: "tényleg ugyanannyi lenne a gumisnak a haszna egy listaáron 110 rugós pirelli pzero nero-n, mint egy listaáron 15 ezer forintos savan?"

Olyan nem nagyon van, hogy egy adott méreten belül két gumi között több mint *hétszeres* árkülönbség lenne.

A 205/55R16-ban egy tök noname kínai (Sailun 13,590 ft/db) és egy prémium gumi között (Dunlop SP Sport MAXX RT 22,590 ft/db) nem egész 70 százalékos különbség van, nem pedig 700 százalékos.....

www.autogumibolt.hu/autogumi/kereses/205_55__16__Mind_nyarigumi.html

De sarkítsuk ki a kérdést.

Egy új Audi A6 225/50R18 méretében egy darab prémium Misi téligumi olyan 60 ezer körül van.

www.arukereso.hu/gumiabroncs-c3615/michelin/pilot-alpin-pa4-xl-225-50-r18-99v-p185435225/

A gumik nem nőnek a kertben a fán, azoknak van egy beszerzési áruk. A beszerzési ár sok tényezőtől függ, berendelt mennyiségtől, finanszírozástól, eladott mennyiség utáni év végi bónusztól, stb, de őrült nagy különbségek nincsenek. Ha versenyképes akarok maradni, 2,500-3,000 forintot tudok rátenni a beszerzési árra. Azaz olyan 4-5 százalékot. Így 10-12 ezret keresek egy szett értékesítése esetén. Adózás előtt, nyilván.

A Skoda Felicia méretében (165/70R13) egy szett budget kategóriás Laufenn nyári gumi árukeresős/árgépes ára valahol 8 és 9 ezer forint között van. Ha ezen is csak 4-5 százalék lenne az árrés, akkor nem érné meg foglalkozni vele, adózás előtt 1,300-1,800 forint/szett profitért a franc sem fogja berendelni, finanszírozni, raktározni, promotálni, könyvelni, stb a gumit. Így ezeken a gumikon is legalább 1,000- 1,500 ft/db árrést próbálunk elérni, bármennyi is legyen ez százalékosan, mert különben egyszerűen nem éri meg foglalkozni a termékkel.

Tehát egy ennyire durva sarkítás esetén (165/70R13 Laufenn nyári kontra 225/50R18 Michelin téli) is csak guminként 1,500 forint különbség van az árrésben.

Egy népszerű méretben, mondjuk a 205/55R16-ban egy Sava és egy Pirelli között ennyi különbség sincs. Alulról ugyanúgy szorít a minimum árrés, ami alatt nem érdemes foglalkozni a témával (sem nekem, sem a konkurenciának), felülről meg a netes árkeresők limitálják az elérhető profitot.

Az én üzleti modellemben egy adott méret esetén nincs nagyobb profit-különbség egy szett prémium gumi és egy szett budget gumi értékesítése esetén, mint egy dobozos sör ára.

Kulani 2017.10.15. 21:16:39

@Bambano: "azt sem értem, hogy a tetves guminyomáson is mért kell folyton veszekedni velük. Ugyanoda hordom az autómat évek óta, megismernek, tudják a nevemet, megismerik az autót, mégse bírják szabályosan felfújni a kerekeket soha. miért nem bírják megtenni azt az apró mozdulatot, hogy kinyitják azt a tetves tanksapkát és megnézik a belenyomtatott táblázatban a guminyomásokat?"

Miért nem keresel egy másik műhelyt?

Bambano 2017.10.16. 01:49:01

@Kulani: bocs, de nem tudok úgy veled vitatkozni, ha nem olvasod el azt, amit utána vitatsz.
Ott volt a jelző, hogy LISTAÁRON. TÉNY, hogy a listaárnak gyakorlatilag soha nincs köze az eladási árhoz. Azt is el tudom fogadni/el tudom képzelni, hogy a listaár csak ahhoz kell, hogy rendes parasztvakítást tudjanak csinálni, hogy csak most csak nekem mekkora árkedvezményt adnak.

Nem erőltetem, hogy elhidd: amikor megvettem az autómat, és először kellett gumit vennem rá, akkor a pirelli pzero nero gumi az autómra való méretben LISTAÁRON 110 rugó volt. 55-ért ideadták szettben szerelve/darab.

egyébként az irreális árakat az is mutatja, hogy azon, hogy egyel nagyobb váltóméretet rakattam legutóbb a kocsira, 18 rugót spóroltam/kerék.

Bambano 2017.10.16. 01:52:27

@Kulani: két okból nem keresek másik műhelyt:
1. mert ez egy gumis + autószerelő egyben, és azt hittem, hogyha a többi melót rendesen megcsinálják, akkor az a kis veszekedés a guminyomáson belefér.
2. mert nincs több.

ez itt vidék, lassan már műhely se marad, nem még jó/szakértő műhely. Pestre nem hordhatom, 20 rugónyi benzint nem ér meg csak azért, hogy elmenjek és ott csináltassam.