Vegyesek voltak a reakciók tavaly januárban, amikor a sajtó megírta, az ADAC-nál belenyúltak a tesztek eredményébe. Az emberek egy része kárörvendően vigyorgott: na tessék, Németbe' sincs Wurstból a kerítés, ott is tombol a korrupció. Korábban az Auto Bild újság és a Mercedes összejátszása derült ki - az is elég csúnya ügy volt.
Az emberek más részében egy világ omlott össze. Az ADAC tesztjei ugyanis most már bő egy évtizede jelentenek olyan igazodási alapot, amik nemcsak a gumik és mondjuk az akkumulátorok, de a gyerekülések meg az útmenti vendéglátóhelyek között is eligazít.
Az ADAC-ról tudni kell, hogy non-profit autóklub, bevételeinek kizárólagos forrása a tagdíjbefizetés, illetve a tagok által igénybe vett szolgáltatásokért fizetett díjak. A www.adac.de oldalon nincsenek hirdetések, bannerek, pláne nincsenek termékbemutatónak álcázott PR-cikkek.
Amikor kitört a balhé, a legtöbben a rendszeres, évi kétszeri gumiteszt miatt kezdtek aggódni. Ó, hát biztosan ott is csaltak, attól függően lett egy gumi tesztgyőztes, hogy mennyit fizettek zsebbe.
Én ezt egyetlen pillanatig sem hittem.
Az ADAC-vel (ejtsd: á-dé-á-cé-vel) valóban voltak bajok, de nem a gumitesztekkel, és nem azzal, hogy a lista sorrendjét módosították volna. Emlékeztetőül: ott borult ki a bili, hogy egy "melyik a kedvenc autód?" szavazáson a válaszadók számát egységesen tízzel szorozták. Tehát nem tesztről volt szó, hanem szavazásról, és a sorrendet nem manipulálták, csak a játékban részt vevők számát - mégpedig feltehetően azért, hogy az ötletgazda nagyobb sikernek adja el cégen belül a dolgot, mint az valójában volt.
Csúnya ügy. Nade vennénk-e almás notebookot, ha kiderülne, hogy az almás telefonok mondjuk gyakran lefagynak? Szerintem simán. A problémák egy másik "üzemegységben" történtek.
Az ADAC gumitesztek hitelességét elsősorban az adja, hogy maga a gumis szakma hitelesnek fogadja el. Például soha nem fordult elő, hogy egy, a teszten gyengébben szereplő modell gyártója kifogást emelt volna. Maximum olyan, hogy egy rosszul szereplő típust gyorsan leváltott (Michelin Alpin A2 > A3, Firestone Winterhawk 2 > 2 EVO stb).
Ugyanakkor az ADAC-teszteket mégsem érdemes szentírásként forgatni, de ennek inkább módszertani okai vannak, nem morálisak. Mielőtt valaki automatikusan befizetne az aktuális ADAC-tesztet frissiben megnyert gumira, olvassa el legfrissebb írásunkat a témában.
Ha gumival kapcsolatos kérdésed van, tedd fel itt, vagy írj a kulani@citromail.hu címre. Ha csak nem szeretnél lemaradni egyetlen posztról sem, lájkolj be minket a Facebookon.